InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Geef je Wi-Fi signaal een boost

Geef je Wi-Fi signaal een boost

Geef je Wi-Fi signaal een boost Wi-Fi is een netwerk dat apparaten, zoals laptops en smartphones, met het internet kunnen verbinden. Klinkt eenvoudig, nietwaar? Maar toch komt er veel meer bij kijken. Hoe kan je jouw Wi-Fi een boost geven, waardoor het signaal sterker wordt?
Bron: Jadey919, RgbstockBron: Jadey919, Rgbstock

Wat is Wi-fi?

Wat is Wi-Fi precies? Het is een radiogolf die uitzendt met een frequentie van 2,4 of 5 gigahertz. Radiogolven kunnen door vele objecten gaan, zoals muren, maar deze belemmeren en verminderen wel de sterkte van het signaal. Stel je voor dat je met een paar goedkope kinder-walkie talkies aan de gang gaat. Als je ze buiten gebruikt zul je merken dat het bereik vrij goed is, maar het moment dat je ze binnen gebruikt ga je merken dat ze gaan storen door allerlei andere stoorzenders in het huis. Dit is hetzelfde geval met jouw router, enkel staan routers altijd binnenshuis en hebben die daar constant last van die stoorzenders.

Dus de echte vraag is, wat blokkeert de Wi-Fi signalen? Nou ja, alles eigenlijk tot op zekere hoogte, maar de belangrijkste boosdoeners zijn beton, metaal, kippengaas, en steen. Er zijn vele andere elementen die het signaal kunnen verkleinen, maar de simpele regel is des te meer metaal of dichtheid in het materiaal, des te meer het Wi-Fi blokkeert.

Bron: Duchesssa, RgbstockBron: Duchesssa, Rgbstock

Verander het Kanaal voor sneller internet

Zoals ik al eerder aangaf, Wi-Fi maakt gebruik van radiogolven om te communiceren. Deze radiogolven gebruikt 2.4ghz of 5GHz en vanaf daar breekt de router dit signaal in 14 verschillende kanalen, net als de walkie talkies. Als je ooit hebt geprobeerd om een walkie talkie kanaal met iemand anders te delen, weet je hoe vervelend dit is! Je hebt nooit de zekerheid wie met wie communiceert, of waar het gesprek overgaat. Dit werkt hetzelfde met routers. Als je bijvoorbeeld in een buurt of in een appartementencomplex woont, dat veel draadloze verbindingen heeft, zou ik voorstellen om verschillende kanalen te proberen om te kijken of het helpt bij het verbeteren van jouw signaal. Afhankelijk van de router, kan dit op verschillende manieren. Zoek via Google jouw modelnummer op om een duidelijke handleiding te vinden voor instructies.

Bron: Branox, RgbstockBron: Branox, Rgbstock

Nieuwe ‘firmware’ voor sneller internet

De volgende en waarschijnlijk beste optie voor het optimaliseren van jouw router is een nieuw type firmware. Probeer een betere firmware te downloaden om vervolgens te installeren op je router.

Even een makkelijke voorbeeld voor uitleg: Doe alsof je een blender hebt met een snelheid, die vergelijkbaar is met een standaard router. Het installeren van een goede firmware zou hetzelfde zijn als je blender uit te breiden met allerlei extra opties als snelheidscontroles voor puree en milkshake en andere kwaliteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geef je Wi-Fi signaal een boost"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 23-09-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!