InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Ontvangst draadloos internet verbeteren

Ontvangst draadloos internet verbeteren

Draadloze netwerken thuis zijn zeer populair, ze helpen je van al die vervelende wirwar aan draden af. Maar het is niet altijd roze geur en maneschijn, vaak kampen mensen met een slecht ontvangst voor hun draadloos internet. Daarom overlopen we hieronder een paar handige tips die je zullen helpen om een beter draadloos netwerk op te zetten.

Plaats de router centraal

Vaak is een foutieve plek voor de router een van de oorzaken voor slecht ontvangst. Het is belangrijk dat je de router zo centraal mogelijk in de woning zet. Het is namelijk geen goed idee deze in de kelder te zetten terwijl daar toch nooit behoefte is aan draadloos internet, het verzwakt je signaal enkel maar onnodig. Onthoud telkens: hoe minder muren en vloeren het signaal door moet, hoe beter de sterkte.

Vermijd storende factoren

Sommige objecten werken storend voor het signaal van een router. Zo nemen muren en vloeren vaak een deel van het signaal op, het is dus aangeraden om je router niet op de grond te zetten en het liefst een stukje van de muur weg te houden.
Ook grote metalen voorwerpen zoals archiefkasten kunnen een storend effect op het signaal hebben.

Update de software

Het gebeurt vaker dat fabrikanten van routers en ontvangers een nieuwe versie van de besturingssoftware uitbrengen. Die nieuwe versies zijn vaak efficiënter en betrouwbaarder, wat de snelheid enkel ten goede zal komen.

Vervang de antennes

Een andere mogelijkheid is het kopen van een nieuwe antenne, namelijk een "High Gain Antenne". Een standaard antenne stuurt een signaal naar alles rondom zich. Met een High Gain Antenne kan je zorgen dat het signaal enkel in de richting wordt gestuurd die jij nodig hebt. Het signaal zal daardoor sterker naar de juiste richting gaan.

Ook een antenne die los van de router staat (met een kabeltje) kan een positieve invloed hebben. Deze kan je namelijk veel beter positioneren.

Uiteraard speelt ook lengte een rol. Hoe groter de antenne, hoe een beter ontvangst je zal hebben.

Gebruik een repeater

Indien je slecht ontvangst blijft hebben kan je altijd gebruik maken van een repeater (ook wel Wireless Access Point of WAP genoemd). Dit is een apparaatje dat je ergens in het midden van zender en ontvanger moet plaatsen. De repeater zal dan het signaal van de zender opvangen en daarna weer op volle sterkte terug uitzenden zodat je ontvanger het weer beter kan oppikken.

Verander de frequentie van je draadloze aparatuur

Het kan zijn dat je thuis nog apparaten hebt die op dezelfde frequentie werken als je draadloos netwerk. Dit kan voor storingen zorgen. Wanneer je een slecht ontvangst hebt kan je dus eens proberen je netwerk op een andere frequentie te laten lopen. Hoe dit moet hangt van toestel tot toestel af, dus raad ik het aan om even de handleiding erbij te nemen.

Maak gebruik van een externe ontvanger

Als je een slecht ontvangst hebt op je pc is het soms aangewezen gebruik te maken van een externe ontvanger. Deze werken meestal via de USB-aansluiting van je pc en komen vaak in combinatie met een verlengkabeltje. Met behulp van het kabeltje kan je de ontvanger beter in de richting van de router positioneren. Ook kan je de ontvanger zo van de PC weghouden. De meeste computers bestaan namelijk vooral uit metaal, wat op zich weer voor een minder goed ontvangst zorgt.

Probeer trouw te blijven aan een merk

Meestal werken verschillende producten van hetzelfde merk beter met elkaar. Probeer in je netwerk dus niet te veel merken te mixen. Het is zeker mogelijk om een router en ontvanger van een verschillend merk te hebben, maar indien je kan kiezen probeer je dit best te vermijden.
© 2010 - 2019 Timvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wifi ontvangst versterkenWifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik…
WIFI - wat is hetWIFI - wat is hetWiFi is de afkorting van wireless fidelity. Het is een techniek die het mogelijk maakt data te verzenden d.m.v. radiogol…
Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk!Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk!Wi-Fi of Wifi is een label wat we vandaag de dag op vrijwel ieder apparaat zien opduiken. Elke smartphone, laptop, table…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…

Reageer op het artikel "Ontvangst draadloos internet verbeteren"

Reacties

Veldman, 26-07-2013 14:38 #3
K heb heb een slechte verbinding met wifi. Nu wil ik graag van kanaal verandere. Ik heb een technocolor TG789vn-v3 maar weet niet hoe dat moet

Hendriks Han, 06-02-2013 20:23 #2
Hallo, Wij hebben een huis in Hongarije en gebruiken 2 laptops. Wij liften met toestemming van de beheerder mee met wifi van het bungalowpark aan de overkant. zo'n 100m van ons huis De ontvangst is slecht en wij willen graag een verbetering betreffende de wifi ontvangst. Wat zou u mij aanraden e waar is de hardware te koop? Over 2 weken zijn wij weer in Holland.

Pirke, 06-01-2013 14:51 #1
Quote: "Uiteraard speelt ook lengte een rol. Hoe groter de antenne, hoe een beter ontvangst je zal hebben."

Een dergelijke antenne heeft op de frequentie afgestemde lengte(s). De golflengte die bij die frequentie hoort wordt normaliter met lambda aangeduid. Bekende lengtes bij (afgestemde) antennes zijn dan 1/4 lambda, 1/2 lambda (afgezien van de 6% verkortingsfactor die je vaak moet toepassen ivm verschil voortplantingssnelhed van de EM golven in lucht versus metaal).

Infoteur: Timvd
Gepubliceerd: 12-08-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!