InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Risico phishing-aanvallen op internet

Risico phishing-aanvallen op internet

Risico phishing-aanvallen op internet Phishing-aanvallen op internet vormen een toenemend risico. Wie op het internet koopt, kent de verkoper niet persoonlijk. Een gezonde dosis wantrouwen kan dus geen kwaad.

Wat moet u weten over phishing?

Internet is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Maar om te zorgen dat onze activiteiten op het World Wide Web geen kwade gevolgen hebben, moet men toch enkele tips over veiligheid in acht nemen. In deze bijdrage over de risico’s van phishing leert u onder meer:

  • wat phishing-aanvallen zijn;
  • het herkennen van phishingaanvallen;
  • hoe u zich kunt beschermen tegen phishing-aanvallen;
  • veilig surfen en winkelen op internet.

Phishing-aanvallen herkennen

Phishing-aanvallen zijn een bijzonder vervelend fenomeen op internet. Daarbij wordt de gebruiker op nep-websites gelokt. Daar proberen kwaadwillende derden om aan inloggegevens van internetgebruikers te raken om zo toegang te krijgen tot websites met gevoelige informatie.

Kenmerkend voor phishing-aanvallen is het imiteren van het ontwerp van betrouwbare sites zoals die van banken of overheidsinstanties. De gevaren en risico's zijn als gevolg daarvan nauwelijks te herkennen. Met valse e-mails worden gebruikers vervolgens naar deze sites geleid waar men gevoelige gegevens zoals bijvoorbeeld wachtwoorden voor online bankieren moet invoeren.

Met de via phishing verkregen (gestolen) gegevens kunnen de fraudeurs dan bijvoorbeeld de bankrekening van hun slachtoffers leegroven. Daarom is het beter om websites direct via ingave van het internetadres in de browserbalk en niet via e-mail-links te benaderen. Uiteraard dient men ook het anti-virus-programma op zijn computer altijd up-to-date te houden.

Gegevens tegen phishing-aanvallen beschermen

Als het om het prijsgeven van persoonlijke gegevens gaat, moet men altijd zeer terughoudend zijn.

Bij online handel bijvoorbeeld, moet men in principe alleen dié gegevens invoeren die voor de afwikkeling van een transactie absoluut noodzakelijk zijn. Dat kan variëren al naar gelang het soort bedrijf en is mede afhankelijk van de aangeboden betaalmogelijkheden:
  • bij betaling op rekening heeft men de gelegenheid om eerst aanvullende informatie van de aanbieder na te trekken;
  • bij betaling vooraf gaat dat niet.

Veilig winkelen op internet

Bekende merken en postorderbedrijven hebben nagenoeg altijd beveiligde sites en bieden ook een veilige service aan. Maar hoe kan men het beste online betalen zonder het slachtoffer van phishing-aanvallen te worden?

Informatie van de creditcard geven veel kopers niet graag prijs. Feitelijk komt het er vooral op aan hoe de technische overdracht van de gegevens gebeurt en hoe de verkoper daarmee omgaat. Zonder meer veilig zijn transmissiepaden via 'https'-pagina’s met versleuteling van gegevens. Toch is het niet onverstandig om vooraf contact op te nemen met de creditcardmaatschappij om te informeren naar de termijnen voor herroeping.

Veilig surfen

Komt een website of online winkel u niet erg betrouwbaar over, dan kunt u zich op Google, via forums, blogs of via consumentenorganisaties naar de ervaringen van andere klanten met de betrokken onderneming informeren. Bij bekende en vertrouwde merken kan men in de regel niet veel verkeerd doen.

De rechtsbijstandsverzekering bij conflicten

En mocht er onverhoopt toch iets misgaan bij het winkelen of surfen op internet en moet men een koopovereenkomst voor het gerecht betwisten, dan helpt het natuurlijk ook als men een goede rechtsbijstandverzekering heeft. Juist bij zulke gevallen helpen speciale internetproducten zoals de DAS- rechtsbescherming voor internet. Zelf omschrijft de maatschappij die service als een "surf- airbag" voor alle op het internet afgesloten contracten.
Gerelateerde artikelen
Veilig internetbankieren: phishing en malwareDe meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: dire…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Veilig op internetVeilig op internetHet internet is niet bepaald een veilige plek. Computers worden er blootgesteld aan tal van risico's. Gedupeerden kunnen…
Hoe veilig is internetbankieren?Hoe veilig is internetbankieren?Internetbankieren is ontzettend populair. Via internet kun je tegenwoordig snel op al je apparaten je bankzaken regelen.…
Phishing: wat is het en hoe kun je het voorkomen?Phishing: wat is het en hoe kun je het voorkomen?Phishing wordt uitgesproken en soms zelfs gespeld als ‘fishing’. Fishing betekent letterlijk vissen, er wordt dan ook na…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Risico phishing-aanvallen op internet"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 08-07-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!