Risico phishing-aanvallen op internet
Phishing-aanvallen op internet vormen een toenemend risico. Wie op het internet koopt, kent de verkoper niet persoonlijk. Een gezonde dosis wantrouwen kan dus geen kwaad.
Wat moet u weten over phishing?
Internet is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Maar om te zorgen dat onze activiteiten op het World Wide Web geen kwade gevolgen hebben, moet men toch enkele tips over veiligheid in acht nemen. In deze bijdrage over de risico’s van phishing leert u onder meer:
- wat phishing-aanvallen zijn;
- het herkennen van phishingaanvallen;
- hoe u zich kunt beschermen tegen phishing-aanvallen;
- veilig surfen en winkelen op internet.
Phishing-aanvallen herkennen
Phishing-aanvallen zijn een bijzonder vervelend fenomeen op internet. Daarbij wordt de gebruiker op nep-websites gelokt. Daar proberen kwaadwillende derden om aan inloggegevens van internetgebruikers te raken om zo toegang te krijgen tot websites met gevoelige informatie.
Kenmerkend voor phishing-aanvallen is het imiteren van het ontwerp van betrouwbare sites zoals die van
banken of overheidsinstanties. De gevaren en risico's zijn als gevolg daarvan nauwelijks te herkennen. Met valse e-mails worden gebruikers vervolgens naar deze sites geleid waar men gevoelige gegevens zoals bijvoorbeeld wachtwoorden voor
online bankieren moet invoeren.
Met de via phishing verkregen (gestolen) gegevens kunnen de fraudeurs dan bijvoorbeeld de
bankrekening van hun slachtoffers leegroven. Daarom is het beter om websites direct via ingave van het internetadres in de browserbalk en niet via e-mail-links te benaderen. Uiteraard dient men ook het anti-virus-programma op zijn computer altijd up-to-date te houden.
Gegevens tegen phishing-aanvallen beschermen
Als het om het prijsgeven van persoonlijke gegevens gaat, moet men altijd zeer terughoudend zijn.
Bij online handel bijvoorbeeld, moet men in principe alleen dié gegevens invoeren die voor de afwikkeling van een transactie absoluut noodzakelijk zijn. Dat kan variëren al naar gelang het soort bedrijf en is mede afhankelijk van de aangeboden betaalmogelijkheden:
- bij betaling op rekening heeft men de gelegenheid om eerst aanvullende informatie van de aanbieder na te trekken;
- bij betaling vooraf gaat dat niet.
Veilig winkelen op internet
Bekende merken en postorderbedrijven hebben nagenoeg altijd beveiligde sites en bieden ook een veilige service aan. Maar hoe kan men het beste online
betalen zonder het slachtoffer van phishing-aanvallen te worden?
Informatie van de
creditcard geven veel kopers niet graag prijs. Feitelijk komt het er vooral op aan hoe de technische overdracht van de gegevens gebeurt en hoe de verkoper daarmee omgaat. Zonder meer veilig zijn transmissiepaden via 'https'-pagina’s met versleuteling van gegevens. Toch is het niet onverstandig om vooraf contact op te nemen met de creditcardmaatschappij om te informeren naar de termijnen voor herroeping.
Veilig surfen
Komt een website of online winkel u niet erg betrouwbaar over, dan kunt u zich op Google, via forums, blogs of via consumentenorganisaties naar de ervaringen van andere klanten met de betrokken onderneming informeren. Bij bekende en vertrouwde merken kan men in de regel niet veel verkeerd doen.
De rechtsbijstandsverzekering bij conflicten
En mocht er onverhoopt toch iets misgaan bij het winkelen of surfen op internet en moet men een koopovereenkomst voor het gerecht betwisten, dan helpt het natuurlijk ook als men een goede
rechtsbijstandverzekering heeft. Juist bij zulke gevallen helpen speciale internetproducten zoals de DAS- rechtsbescherming voor internet. Zelf omschrijft de maatschappij die service als een "surf- airbag" voor alle op het internet afgesloten contracten.