InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Veilig internetbankieren: phishing en malware

Veilig internetbankieren: phishing en malware

De meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: direct inzage in je saldo, snel geld overmaken, eenvoudig bedragen terugzoeken. Bij de keerzijde staan velen te weinig stil: criminelen zijn steeds meer geïnteresseerd in internetbankieren. Ze gebruiken geraffineerde methodes om in te breken en geld van de rekeningen te halen. Dit artikel legt uit hoe je de schade kunt tegengaan of in elk geval beperken.

De rol van de bank

Gelukkig doen de banken erg hun best om het bankieren veilig te houden. De schade is daardoor relatief klein. Beveiliging is echter een taak van ons allemaal, iets waar de banken gezamenlijk campagne over voeren.

De werkwijze van criminelen

Criminelen maken gebruik van o.a. de volgende technieken: phishing, malware, social engineering, geldezels en identiteitsfraude. Overigens zijn dit geen losstaande begrippen: phishing, social engineering en identiteitsfraude lopen in elkaar over. Hieronder zal ik phishing en malware verder toelichten.

Phishing

Letterlijk betekent dit "vissen naar gegevens." Een crimineel doet zich voor als medewerker van een officiële instantie en vraagt om gegevens. Dit kan per email of telefoon. In beide gevallen kan worden gevraagd om beveiligingscodes, uw pincode, adresgegevens, rekeningnummer etc. Zogenaamd om de beveiliging te controleren. Officiële instanties doen dit nooit op deze manier. Geef daarom nooit uw persoonlijke gegevens aan anderen.

Malware

Dit is schadelijke software, veelal gebruikt voor de volgende doeleinden:
  • Het bespioneren van uw surfgedrag (spyware)
  • Het verzamelen van sleutelwoorden (keyloggers)
  • Het verzamelen van informatie op het scherm (screenscraping)
  • Het overnemen van het complete stuursysteem

Uiteindelijk is het de bedoeling van de crimineel om gestolen geld te verduisteren of een betaling naar een andere rekening te sluizen dan de consument bedoelt. Zorg voor een goede virusscanner, anti spyware software en een firewall.

Is het toch misgegaan, of vermoed u dit?

Zijn uw gegevens toch in verkeerde handen gevallen? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met uw bank. Is uw computer besmet, of vermoedt u dit? Gebruik uw computer niet meer voor internetbankieren en controleer op een andere computer uw transacties. Gebruik een virusscanner en anti malware om uw computer virusvrij te maken. Wanneer u zeker weet dat u geen schadelijke zaken meer op uw computer hebt staan, kunt u weer gaan internetbankieren.
© 2012 - 2018 Konrad, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.veiligbankieren.nl/

Reageer op het artikel "Veilig internetbankieren: phishing en malware"

Infoteur: Konrad
Gepubliceerd: 21-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!