InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Cookies: cookies die steeds advertenties laten verschijnen

Cookies: cookies die steeds advertenties laten verschijnen

Een cookie is een bestandje dat op een vaste schijf van een computer is gezet en is geplaatst door een webpaginaserver. Door die cookies houdt de computer bij wat iemand steeds bekijken en waar hij of zij dus is geïnteresseerd is. Cookies hebben voordelen, want de interesses van iemand worden daardoor bijgehouden. Maar het betekent ook dat er steeds advertenties verschijnen om iemand over te halen aankopen te doen.

Steeds advertenties in beeld van een bepaalde vakantie of kleding

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom op de meest vreemde webpagina’s opeens advertenties verschijnen die met uw interesses te maken hebben? U heeft ooit gekeken naar een vakantie naar de VS en opeens verschijnen er allerlei aanbiedingen voor vakanties naar de VS. Dat zijn dus cookies die op uw computer zijn opgeslagen en al die interesses niet alleen hebben opgeslagen, maar ze ook door hebben gegeven aan bedrijven die graag betalen voor die interesses.

Zijn cookies gevaarlijk?

Nee, cookies zijn niet gevaarlijk. Het is namelijk geen software en ze kunnen dus geen nare zaken aan uw computer veroorzaken zoals virussen. Ook kunnen ze geen schadelijke software installeren. Wel is er de mogelijkheid dat hackers te stelen zodat ze toegang kunnen krijgen tot een webaccount van degene waarvan de computer is.

Zelf cookies verwijderen

Mensen kunnen zelf de cookies van hun computer verwijderen door in het hulpprogramma aan te geven dat ze weggehaald moeten worden. Als dat goed gaat, kunnen websites niet meer weten welke gegevens de gebruiker bij eerdere bezoeken heeft opgevraagd. Ook kunnen cookies worden uitgeschakeld, maar dat werkt niet altijd even goed. Een goede virusscanner bekijkt de cookies trouwens, kijkt of ze een risico vormen en als ze schadelijk zijn, maakt de scanner ze onschadelijk.

Voordelen van cookies

Toch hebben cookies ook voordelen. Dit zijn:
  1. Ze helpen inlognamen of taalinstellingen te onthouden. Dat betekent dat mensen allerlei gegevens niet steeds hoeven in te geven
  2. Het is gemakkelijker om op bepaalde sites te komen omdat er een gebruikersprofiel is gecreëerd dat daar naartoe leidt.
  3. Als je eenmaal in een winkelwagentje van een webwinkel zaken hebt geplaatst, kan die informatie bewaard worden. Ook bestelformulieren kunnen bewaard blijven

Wat zijn de nadelen van cookies?

De nadelen van cookies liggen vooral in de privacy sfeer. Ze doen een inbreuk op alles wat we eigenlijk niet willen in Nederland en dat is dat andere partijen inzicht hebben in gegevens die we graag geheim willen houden.
Het uitschakelen van cookies zorgt vaak voor grote problemen. Zelfs zo groot dat je dan helemaal niet meer op veel webpagina’s kunt komen. Sommige sites werken namelijk helemaal niet als er geen cookies kunnen worden gebruikt.
Soms krijg je bij iedere pagina die je opent weer diezelfde advertentie van iets waarin je eerder belangstelling hebt getoond. Bij iedere pagina weer opnieuw diezelfde pagina is voor veel mensen frustrerend. Als iemand iets wil, kan hij dat namelijk zelf wel bepalen.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?Cookies, u hoort het woord wellicht vaak en ziet het regelmatig op uw computerscherm verschijnen. We hebben bet hier nie…
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Wat zijn super cookies - cookieWat zijn super cookies - cookieWat is een cookie eigenlijk en wat een supercookie? Een cookie is een tekstbestand dat een server naar uw browser stuurt…
Cookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies zelf verwijderen: Internet Explorer, Firefox, ChromeCookies, op je pc of laptop kunt u zelf verwijderen. Belangrijk om uw privacy te bewaken en ongevraagde advertenties te…
Bescherm je privacy op internetBescherm je privacy op internetJe privacy op internet is steeds meer in het geding. Welke gevaren zijn er, en hoe kun jij je hier tegen beschermen?
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Libelle
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Cookies: cookies die steeds advertenties laten verschijnen"

Reactie

Maasman, 20-02-2012 10:53 #1
Eén belangrijk voordeel van cookies ontbreekt in het artikel: doordat advertenties die zijn gebaseerd op eerder surfgedrag effectiever zijn hebben adverteerders er meer geld voor over. En dat geld wordt mede gebruikt om websites grotendeels of volledig mee te financieren. Dat maakt websites betaalbaar voor de gebruiker en in de meeste gevallen zelfs gratis.

In het artikel lees ik dat de nadelen van cookies vooral in de privacysfeer liggen en dat ze inbreuk maken op alles wat we eigenlijk niet willen in Nederland. Spam/ongevraagde e-mail lijkt me eerder iets om niet te willen, spam veroorzaakt zoveel overlast. Het voorgevinkte hokje op deze website 'meld mij aan de voor InfoNu nieuwsbrief' dat je ziet bij het plaatsen van een reactie op een artikel is om die reden ook verboden op grond van de Telecomwet. Alleen wanneer er sprake is van een actieve handeling, dus bijvoorbeeld het actief aanvinken van een hokje, mag de verzender e-mails met een commerciele, charitatieve of ideeele boodschap verzenden. Nieuwsbrieven vallen daar al snel onder.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 1
Schrijf mee!