Ziggo phishing email ontvangen, wat te doen?
Bij phishing wordt uit naam van een bestaand bedrijf een email gestuurd met als doel om je op een link te laten klikken of een bijlage te laten openen. Het gevolg is echter dat je wordt doorgestuurd naar een malafide website met als doel om je accountgegevens te stelen. Dit kan gaan om de accountgegevens bij het betreffende bedrijf, maar vaak gaat het ook om de inloggegevens van je email of je creditcardgegevens. Ziggo is een bedrijf dat vaak slachtoffer wordt van phishing emails. Hoe herken je deze phishing emails en wat kun je doen wanneer je er een ontvangen hebt?
Ziggo fishing email
Wat is phishing?
Phishing (uit te spreken als fishing) is een veel voorkomende vorm van internetfraude. Een phishing email is een bericht dat zo gemaakt is dat het lijkt alsof het afkomstig is van een bedrijf waarmee je zelf vaak een relatie hebt zoals een bank, een internetprovider of een webwinkel. Vaak word je er in het bericht op gewezen dat je nog een openstaande factuur hebt, dat je een prijs gewonnen hebt, dat je account geblokkeerd is of dat je je gegevens moet updaten. Het doel is in ieder geval altijd om je te laten klikken op een link in de email of een bijlage te laten openen. Achter deze link of bijlage gaat vaak schadelijke software schuil waardoor de accountgegevens van je email of andere bestanden op je computer worden gestolen of een virus wordt geïnstalleerd dat je ernstige schade kan berokkenen. De emails die gebruikt worden voor phishing variëren erg in kwaliteit. Soms is direct duidelijk dat het om een malafide bericht gaat doordat de tekst rechtstreeks uit een vertaalmachine afkomstig lijkt. Er bestaan echter ook phishingberichten die op het eerste gezicht nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Phishing emails 'van' Ziggo
Een van de bedrijfsnamen die vaak gebruikt wordt voor phishing is die van telecommunicatiebedrijf Ziggo. De keuze van internetcriminelen voor dit bedrijf is niet gek: Ziggo heeft in Nederland zo veel klanten dat de kans groot is dat een email terecht komt bij iemand die daadwerkelijk klant is en dus met regelmaat emails van het bedrijf ontvangt. Mensen zullen hierdoor minder snel gealarmeerd zijn en blind op de authenticiteit het bericht vertrouwen. Omdat het klikken op een link in een phishingbericht voor veel schade kan zorgen is het echter van groot belang hier toch alert op te zijn.
Phishing emails die worden verzonden uit naam van Ziggo hebben vaak een van de volgende titels:
- Je nieuwe factuur van Ziggo
- Identificeren uw account
- Ziggo Mail
- We update de voorwaarden
- Nieuwe update!!!
- Beveilig je account
- Upgrade Your Account
- Bevestiging van uw account
- Betaal herinnering
- Voorkom incasso maatregelen
- Ziggo incasso machtiging
- Ziggo incasso mislukt
- Voorkom afsluiting van uw abonnement
Ziggo houdt op haar website een lijst bij van titels van berichten die als phishing zijn geïdentificeerd, met daarbij een afbeelding van hoe de mail eruit ziet. Mensen die zelf een dergelijk email hebben ontvangen wordt ook gevraagd om hier melding van te maken. Dit kan door het bericht te copy/pasten en door te mailen of door een contactformulier op de website in te vullen.
Hoe herken je een phishing email?
Phishing email worden vaak zo gemaakt dat ze moeilijk van echt te onderscheiden zijn. Er zijn echter wel degelijk een aantal zaken waaraan je deze berichten kunt herkennen. Let hierbij vooral op het volgende:
- E-mailadres is niet van het bedrijf: Ziggo zal altijd mailen vanaf een adres dat eindigt op @ziggo.nl. Omdat internetcriminelen niet over zo'n extensie kunnen beschikken kiezen ze vaak iets dat hierop lijkt zoals @zigo.nl of zelfs een adres dat geen enkele link met Ziggo heeft.
- Link naar een andere website: een link in een mail van Ziggo zal altijd doorverwijzen naar de officiële website. Bij een phishing email word je doorgestuurd naar een nepwebsite die lijkt op die van Ziggo. Dit kun je controleren door met je muis over de link te bewegen zonder hierop te klikken. De link wordt dan meestal links onder in beeld getoond.
- Niet-persoonlijke aanhef: Ziggo gebruikt altijd je naam in de aanhef, maar phishing emails beginnen vaak met 'geachte klant' of 'geachte rekeninghouder'.
- Stellen van een deadline: vaak wordt gedreigd dat je binnen een paar dagen moet reageren of er zullen vervelende consequenties zijn zoals het blokkeren van een account of het inschakelen van een incassobureau.
Wat te doen als je al op een link geklikt hebt?
Heb je per ongeluk al geklikt op een link in een phishing email dan is het belangrijk om een aantal acties te ondernemen om je gegevens en eigendommen te beschermen. Wijzig in dit geval direct het wachtwoord van zowel je email als je Ziggo-account. Is er naar je creditcardgegevens gevraagd en heb je deze ingevuld, stel dan ook je creditcardmaatschappij op de hoogte. Veel emailproviders hebben tevens een eigen functionaliteit waarmee je phishing kunt melden. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij Hotmail en Gmail.
Je kunt er daarnaast tevens voor kiezen om
aangifte van oplichting te doen bij de politie. Dit kan ook via Meld Misdaad Anoniem. Je aangifte komt dan terecht bij een speciale taskforce die zich richt op internetcriminaliteit.