Mobielvriendelijke en responsive website - Mobile First

Mobielvriendelijke en responsive website - Mobile First Websites die goed presteren op mobiele apparaten worden door Google hoog gewaardeerd door de zoekmachine. Websites die minder goed presteren op een smartphone of tablet worden lager in de zoekresultaten weergegeven. Google voerde op 21 april 2015 wijzigingen in die in het voordeel zijn van responsive sites. Heb je een website die het mobiel goed doet dan word je beloond, dan krijg je voorrang en word je beter gevonden. De inhoud van de website blijft het allerbelangrijkste: zonder goede content geen goede website, of hij nu mobielvriendelijk en responsive is of niet.

Bouw een website die het mobiel goed doet


Mobielvriendelijke website en Mobile First Index

Een website is mobielvriendelijk wanneer hij goed te raadplegen is op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.
Websites die zijn gebouwd voor desktops kunnen mobiel te klein zijn, te kleine letters hebben en te weinig ruimte tussen links hebben, waardoor je de links niet goed kunt aanklikken. Google heeft in 2015 bepaald dat hij websites die goed op mobiele apparaten te raadplegen zijn beter waardeert dan websites die minder goed of slecht presteren op smartphones en tablets. De mobiel onvriendelijke websites die via mobiele apparaten worden opgeroepen verschijnen minder hoog in de Google zoekresultaten. Google hanteert de Mobile First Index.

Mobiele en responsive website

Als de website op het mobiele apparaat te breed verschijnt, waardoor de bezoeker horizontaal moet scrollen, is dat ook een nadeel. Google geeft deze websites strafpunten waardoor de site minder goed vindbaar zal zijn op mobiele apparaten. Voor de presentatie op de computers met groot scherm en de laptops maakt dat niet uit. De meeste website zijn voor het grote scherm gebouwd.

Meer mobiel

Google heeft de verandering in beoordeling en waardering ingevoerd omdat er steeds meer mobiel wordt gekeken naar websites. De websites moeten dus goed presteren op kleinere schermen, omdat er steeds meer wordt gesurfd op het net via smartphone en tablet. Google stelt de maatregel in vanwege de zorg voor de gebruikers van internet. Die moeten goed leesbare websites vinden, ook op de mobiele apparaten, vindt Google. De te kleine letters geven een pagina die nauwelijks bruikbaar is op kleine schermen en dat moet veranderen, meent de zoekmachinegigant.
Door het beleid te veranderen benadrukt Google het belang van websites die speciaal worden gebouwd voor kleinere schermen of responsive zijn: zich goed leesbaar aanpassen aan de maat van het scherm.

Zoekresultaten van de zoekmachine Google

De zoekmachine van Google weegt bij de beoordeling van websites en het samenstellen van zoekresultaten vele factoren mee. Dat doet de zoekmachine vliegensvlug. De voornaamste factor wordt bepaald door het voorkomen van zoektermen. Voor de zoekresultaten is ook belangrijk of anderen dezelfde zoekterm gebruikten en ook die site bezochten. Van belang is ook of de website in je eigen taal is of niet.
Al die factoren samen vormen een algoritme. Hoe Google’s zoekalgoritme precies in elkaar zit houdt het bedrijf geheim omdat Google bang is dat er misbruik van gemaakt gaat worden. Als het algoritme helemaal bekend wordt kunnen spammers hun brouwsels naar bovenin in de zoekresultaten manoeuvreren en dàt wil Google voorkomen.

Mobyle-Friendly Test

Google heeft een test samengesteld waarmee web-ontwikkelaars kunnen testen of hun producten voldoen aan de mobielvriendelijke wensen van Google. Wie zijn website laat beoordelen door deze test leest of de website mobielvriendelijk is of niet en als dat niet het geval is kun je besluiten je website aan te laten passen.

Mobilegeddon

Website-eigenaren zagen de wijziging met zorg tegemoet en de term mobilegeddon deed de ronde. Er moest door vele website-eigenaren opnieuw geïnvesteerd worden als ze hun website mobielvriendelijk willen laten maken. Web-ontwikkelaars sponnen er garen bij. Ze stuurden hun klanten de test, zodat de website-eigenaren met eigen ogen konden zien of hun site wel of niet goed door de test kwam. Was dat niet het geval, dan kon de website-eigenaar bepalen of ze een opdracht gaven tot het mobielvriendelijk laten maken.
Dinsdag 21 april 2015 was de dag van de waarheid, de dag van de omslag.

Opnieuw indexeren

Het strengere beleid van Google is alleen van toepassing op zoekresultaten op een mobiele device. Heb je een website die voor het merendeel wordt bezocht door mensen via hun pc, dan verlies je weinig bezoekers wegens tegenvallende zoekresultaten. De score zal niet wijzigen. De wijzigingen zijn alleen van invloed op individuele pagina’s, zodat niet de hele website duikelt in de zoekresultaten als een paar pagina’s niet mobielvriendelijk zijn.

Nieuwe analyse

Als een mobiel onvriendelijke website wordt bijgewerkt tot mobielvriendelijk dan analyseert Google de site opnieuw en kan de site opnieuw klimmen bij de zoekresultaten.

Actuele content

Heeft je website goede inhoud die regelmatig actualiseert, dan waardeert Google dat ook goed. Want uiteindelijk gaat het om de inhoud van de website. Dát is het belangrijkste visitekaartje. Als zo’n goede website mobiel niet zo goed presteert zullen de zoekresultaten voor dat deel dalen, maar voor de site op desktop en laptop op peil blijven.
Goed gevonden worden is dus niet alleen maar afhankelijk van een site die het op alle devices goed doet. Inhoud, content, en een goede structuur gaan voor alles. Zonder dát zal je website het nooit goed doen.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?Als het gaat over gevonden worden op internet en zo veel mogelijk bezoekers trekken naar je website, dan kom je al snel…
Het belang van een responsive e-mail voor je bedrijfHet belang van een responsive e-mail voor je bedrijfOverschakelen op een responsive website is de toekomst voor je bedrijf. Met als logisch gevolg ook de overschakeling naa…

SEO: schrijven voor Google of voor de lezer?SEO: schrijven voor Google of voor de lezer?Internet is een mooi medium. Tegenwoordig is het voor vrijwel iedereen bereikbaar. Het kan als informatiebron gebruikt w…
InfoNu artikel SEO optimaliseren met Yoast Wordpress pluginInfoNu artikel SEO optimaliseren met Yoast Wordpress pluginJe InfoNu artikel optimaliseren voor Google en andere zoekmachines heet SEO: zoekmachine optimalisatie ofwel search engi…
Bronnen en referenties
  • https://partnerblog.bol.com geraadpleegd op 24 april 2015
  • https://www.onetomarket.nl/blog/seo/mobiel-vriendelijk-rankingsfactor-voor-google/ geraadpleegd op 24 april 2015
  • http://nos.nl/artikel/2031486-google-geeft-mobiel-vriendelijke-sites-voorrang.html geraadpleegd op 24 april 2014
  • https://www.finalwebsites.nl/google-mobile-first-index/ geraadpleegd op 25 januari 2019
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.