SEO: schrijven voor Google of voor de lezer?

SEO: schrijven voor Google of voor de lezer? Internet is een mooi medium. Tegenwoordig is het voor vrijwel iedereen bereikbaar. Het kan als informatiebron gebruikt worden, maar men kan er zelf ook informatie opzetten. Hierdoor wordt het internet ook steeds groter. Heb je een eigen website of schrijf je een blog? Dan wil je graag gevonden worden. Om informatie te zoeken gebruiken veel mensen zoekmachines, waarvan Google de belangrijkste is. Om op te vallen is het dus belangrijk dat je hoog in de resultaten van Google terechtkomt. Maar teksten die zo zoekmachinevriendelijk mogelijk geschreven zijn, zijn niet altijd even leesbaar voor de lezer. Waar moet je dan voor kiezen: schrijf je voor Google, of schrijf je voor je lezers?

Zoek en vind

Je hebt niet voor niets een website of blog. Je hebt iets te vertellen en dat wil je aan zoveel mogelijk mensen kunnen doen. Om online zichtbaar te worden kun je gebruik maken van SEO. SEO is een Engelse term, die staat voor search engine optimization. In het Nederlands gebruiken we ook wel de vertaling 'zoekmachineoptimalisatie'. En die term dekt de lading heel aardig. Want waar het om gaat is het zichtbaar worden in zoekmachines zoals Google. Hoe hoger je in de resultaten komt, hoe groter de kans dat mensen naar jouw site doorklikken.

Wat werkt wel en wat niet

SEO is een interessant onderwerp, waar veel over geschreven wordt. Het lastige is dat niet altijd duidelijk is of de informatie klopt of niet. Kennis over SEO raakt ook al snel verouderd, doordat er doorlopend vernieuwingen plaatsvinden op internet. Zo is het vrij gebruikelijk om tags toe te voegen aan je teksten. Deze tags zouden ervoor zorgen dat zoekmachines je website sneller oppikken. Maar SEO-experts zijn het hier niet over eens. Google bijvoorbeeld, schijnt volgens een aantal van hen helemaal niet meer te kijken naar tags. Terwijl je op blogs zoals Wordpress nog wel tags kunt toevoegen, lijkt dit voor SEO dus niet erg zinvol meer te zijn.

Maar hoe moet het dan wel?

Ja, dat is een goede vraag. Hoe krijg je het dan wel voor elkaar om zoveel mogelijk gevonden te worden? Er zijn algemene richtlijnen die waarschijnlijk de komende tijd nog van toepassing zullen blijven. Het gaat dan om de basisprincipes. Een aantal belangrijke zijn:
  • Hou het simpel. Zorg ervoor dat je website overzichtelijk is; overzichtelijk voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines. Gebruik niet teveel verschillende pagina's en gebruik niet teveel plugins, die de website 'zwaarder' maken. Hoe meer plugins je hebt, hoe langer het opstarten zal duren. Hiermee jaag je zowel de zoekmachines als de lezer weg...
  • Trefwoorden. Dit zijn woorden waarop je gevonden wil worden door je klant of lezer. Heb je een site over wandelende takken? Dan wil je dat je gevonden wordt door lezers die informatie zoeken over wandelende takken. Om de aandacht te trekken van de juiste lezer is het belangrijk dat je op de juiste manier naar voren komt in de zoekmachines. Maak hiervoor gebruik van trefwoorden, die duidelijk aangeven waar het om gaat. Gebruik de woorden 'wandelende tak' op plekken die door de zoekmachines het eerst worden doorzocht: in de URL van de website, in de titels en tussenkoppen en in de omschrijving (tags) van je afbeeldingen.
  • Lever kwaliteit. Heb jij een site over wandelende takken, waarop alleen maar artikelen staan die zijn gekopieerd van andere websites? Dan kan het zomaar gebeuren dat Google je uit de zoekresultaten verbant. Daar gaan je bezoekers...

Je lezer is het belangrijkste

Weet je wat het lastigste is van SEO? Zoekmachines zoals Google houden zoveel mogelijk geheim op welke manier zij hun zoekresultaten samenstellen. Dus kan het zomaar gebeuren dat je zelfs na het toepassen van alle SEO-tips op zoekresultaat 690 blijft steken. En zie dan maar eens bezoekers te trekken... Hieruit kunnen we één ding concluderen: schrijf voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Zorg ervoor dat je de lezer overtuigt door kwalitatief goed materiaal te leveren. Niet alleen zoekmachines zijn belangrijk. Een beetje mond-tot-mondreclame door tevreden klanten of lezers werkt vaak nog veel beter!
© 2015 - 2024 Petra-schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Voice Search: marktaandeel, SEO en marketingVoice Search: marktaandeel, SEO en marketingTraditioneel wordt er veel informatie opgezocht door het in te typen in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Anno 2…
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
Termen uit de online marketing nader toegelichtTermen uit de online marketing nader toegelichtBedrijven leggen steeds meer de focus op internet om hun doelgroep te bereiken. Bij online marketing is een slimme manie…

Zoekmachine reputatiemanagementOnline reputatiemanagement is een strategie voor personen en bedrijven om een gunstige online beeldvorming te creëren. V…
Mobielvriendelijke en responsive website - Mobile FirstMobielvriendelijke en responsive website - Mobile FirstWebsites die goed presteren op mobiele apparaten worden door Google hoog gewaardeerd door de zoekmachine. Websites die m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachineoptimalisatie
  • http://www.seozwolle.nl/seo-en-online-marketing-toolkit
  • http://www.fullmoon.nl/documenten/SEO_starters_guide_google.pdf
Petra-schrijft (4 artikelen)
Gepubliceerd: 25-08-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.