Het belang van een responsive e-mail voor je bedrijf
Overschakelen op een responsive website is de toekomst voor je bedrijf. Met als logisch gevolg ook de overschakeling naar responsive e-mails. Veel hangt immers af van het doelpubliek van je website. Heb je veel mobiele of tabletgebruikers, dan is het uiteraard aangeraden om responsive e-mail templates te implementeren. Responsive e-mails zorgen er immers voor dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor gebruikerservaringen over alle type devices heen op verschillende schermgrootten. Het voordeel is ook dat je door responsive e-mailtemplates slechts één template moet onderhouden. Denk als bedrijf goed na of de investering de moeite waard is en je bijgevolg tijd zal steken in de ontwikkeling van responsive e-mails.
Responsive e-mails nader verklaard
Een responsive e-mail werkt net als een responsive website: de e-mail zal zich namelijk automatisch aanpassen op basis van de grootte van de browser van het device (desktop, mobiel of tablet) waarmee iemand de e-mail bekijkt. Een groot voordeel voor de e-mail marketeers is dat je slechts één e-mailtemplate nodig hebt en bijgevolg te beheren. In responsive e-mails worden afbeeldingen, teksten, kaders, video’s enzovoort automatisch geschaald. Gezien internetgebruikers meer en meer via mobiel en tablet op je website komen, moet je de overweging maken om eventueel over te schakelen naar “responsive” design templates.
Wat als je niet instapt op responsive e-mails?
Eerst en vooral dien je je af te vragen of je een publiek hebt dat heel veel cross-device werkt, met name veel afwisselt tussen desktop, mobiel of tablet. Deze statistieken kan je eenvoudig achterhalen via je Google Analytics tool die alle data verzamelt van je website. Als je effectief veel mobiele gebruikers hebt, dan is het meer dan wenselijk om over te schakelen naar responsive e-mails. Uit studies blijkt immers dat 75% van de e-mailgebruikers een e-mail rechtstreeks naar de prullenbak verplaatst, als deze niet goed leesbaar is. Dus de e-mails niet optimaliseren voor het doelpubliek, kan op termijn gevolgen hebben voor de conversie van je website. Andere nadelen kunnen zijn dat gebruikers je niet meer serieus nemen, omdat ze het gevoel hebben dat ze niet op een correcte wijze worden behandeld. Je klant is immers koning en verwacht van een bedrijf dat het al het mogelijke zal doen om de gebruikerservaring optimaal te laten verlopen. Op deze manier kan je dus een imagoprobleem creëren bij je nieuwsbrieflezers. In het ergste geval kunnen gebruikers het gewoon opgeven, en zich uitschrijven op je nieuwsbrief. En dat is uiteraard het laatste wat je zou willen als e-mail marketeer.
Wat is het verschil tussen een responsive en fluid design?
Ervaren e-marketeers krijgen permanent te maken met termen als responsive e-mails en fluid design e-mails. Maar wat is dan juist het verschil?
Fluid design maakt gebruik van percentages om je content heel mooi proportioneel aan te passen in functie van de gebruikte schermgrootte.
Responsive design echter gaat gebruik maken van CSS media queries om per schermgrootte, afhankelijk van het type device, een verschillende layout te tonen. Het voordeel is dat je bij responsive design meer controle hebt over je layout dan bij fluid design.
Algemene tips bij de opmaak van responsive design e-mails
- Onderschat nooit de kracht van de titel van de e-mail. Als deze heel aantrekkelijk is, dan zullen gebruikers meer geneigd zijn om hem te openen. Maak je e-mail gestructureerd en maak gebruik van koppen. Gebruikers zijn immers geneigd om bij het openen van de e-mail heel snel de belangrijke koppen of titels te “scannen” om zo snel een overzicht te hebben over de inhoud van je nieuwsbrief.
- Maak de nieuwsbrieven niet te lang. De kans bestaat immers dat het te saai wordt en je de aandacht van de gebruiker verliest. Schrijf een “teasertekst” in de e-mail, en verwijs of link dan verder naar je website. Zijn de mensen op je website, dan is de kans op conversie ook veel hoger.
- Te veel afbeeldingen in je nieuwsbrief zijn nefast voor een optimale gebruikerservaring. Hou een goed evenwicht tussen tekst en afbeelding. Indien je te veel afbeeldingen gebruikt, kan het immers zijn dat sommige browsers niet direct de afbeeldingen tonen, waardoor het effect van je goede nieuwsbrief volledig verdwijnt.
- Zoals hierboven gemeld, gebruik je best niet te veel afbeeldingen. De afbeelding waarvoor je kiest moet absoluut aantrekkelijk zijn om door te klikken naar je website. De gebruiker moet als het ware verleid of gecharmeerd worden om verder te gaan, en vervolgens een aankoop te doen.
- Het belangrijkste voor een e-mail marketeer is testen, testen en nogmaals testen. Je dient immers te weten te komen welke onderwerpen van e-mails het beste werken, en hoe deze onderwerpen het best geformuleerd worden. Heb je wel de juiste content in de nieuwsbrief? Wordt er meer links dan rechts geklikt? Allemaal zaken die je moet testen om kennis over je doelpubliek te vergaren. Eenmaal je dat weet, kan je je strategie hieraan aanpassen.