InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)

Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)

Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding) Ipod, Itunes is een muziekspeler die ontwikkeld is door Apple. Apple maakt naast computers ook nog de Ipod, Iphone, Ipad en applicaties zoals Itunes. Via Itunes kan je muziek op je ipod, Iphone of Ipad zetten. Met Itunes kan je ook films bekijken of muziek afspelen. Ook is er een Itunes Store, hier kan je Podcasts downloaden. Veel nieuwe ipod en iphone bezitters of mensen die nog nooit met Itunes hebben gewerkt is het een lastig om muziek of een filmpje op een ipod te zetten. Dit artikel helpt je om om te gaan met Itunes en je ipod, iphone en ipad.

Wat is Itunes + Itunes Store?

Het programma Itunes is gemaakt door het computerbedrijf Apple. Itunes is op de Macworld Conference & Expo in San Francisco voor het eerst gepresenteerd, dit was in het jaar 2001. Itunes is een programma waarmee je gemakkelijk films en muziek kan beheren. Ook kan je met Itunes gemakkelijk tags aanpassen en bewerken van een muzieknummer. Met het muziekprogramma kan je ook snel voor een hele album een hoesje toevoegen of de naam van een muzieknummer wijzigen.
Ook het maken van meerdere afspeellijsten gaat gemakkelijk met het programma. Als je in Itunes een afspeellijst maakt word die vervolgens op je Ipod gezet. De zoekfunctie in Itunes is ook erg goed, je kan gemakkelijk nummers terugvinden. Zo kan je nummers vinden met bijvoorbeeld de naam van het nummer of je kan zoeken op het album.

Itunes Store
In Itunes is er ook een Store aanwezig, ook wel de Itunes Store. In De Itunes Store kan je vele gratis podcasts downloaden en die vervolgens op bijvoorbeeld je ipod, iphone 5 en ipad zetten. In de Itunes Store kan je ook muzieknummers kopen die vervolgens in de bibliotheek van Itunes komen te staan.N

Itunes installeren (handleiding)

Itunes is op de website van Apple te downloaden. Op deze website moet je je email adres opgeven voordat je vervolgens op downloaden kan klikken. Apple heeft er voor gezorgt dat je zelf kan bepalen of je de nieuwsbrief of speciale aanbiedingen wilt ontvangen. Als men de hokjes niet aanvinkt ontvangt het ook geen e-mails van Apple. De installatie van Itunes is zoals bij vele programma's erg gemakkelijk, maar je moet wel weten welke optie je juist niet of juist wel wilt. Tijdens het installeren van Itunes word ook het programma Quicktime geinstalleerd.

Stap 1
Op de Apple site is Itunes te downloaden.

Stap 2
Start de setup van Itunes op en klik vervolgens op ''volgende''.

Stap 3
In dit stukje van de installatie staat de licentieovereenkomst. Als je akkoord gaat met de Itunes licentieovereenkomst vink je het blokje aan. Vervolgens druk je op ''volgende''.

Stap 4
Op het volgende scherm kan je je gewenste opties aanvinken. Na het aanvinken van de gewenste opties kan je op ''installeren'' klikken.

Stap 5
De installatie is klaar en Itunes kan worden opgestart door op voltooien te klikken.

Stap 6
In beeld komt een licentieovereenkomst. Als je akkoord gaat klik je op ''akkoord''.

Stap 7
Itunes gaat zich nu configureren, klik op ''volgende''

Stap 8
Itunes kan automatisch muziek opzoeken die op je computer staat en die vervolgens toevoegen in Itunes. Als je niet gebruik wilt maken van deze functie moet je de vinkjes weghalen. Klik op ''volgende''.

Stap 9
Hier kan je aanvinken of Itunes bij het wijzigen van een muziekbestand ook het orginele bestand automatisch moet wijzigen.

Stap 10
Itunes gaat nu de computer doorzoeken naar albumillustraties en muziek. Deze actie kan een tijdje duren. Na deze actie is Itunes klaar voor gebruik. Klik op ''voltooien''.

Bestand aan bibliotheek toevoegen
Bestand aan bibliotheek toevoegen

Muziek toevoegen in Itunes

Muziek kan in Itunes op twee manieren worden toegevoegd. Via de optie ''bestand'' en vervolgens op ''Bestand aan bibliotheek toevoegen'' te klikken (zie foto hiernaast). Ook kan men muziek toevoegen door de nummers in de bibliotheek te slepen. Je kan meerdere nummers tegelijk toevoegen doordegene te selecteren en hierna in Itunes te slepen.
Afspeellijst maken
Afspeellijst maken

Een nieuwe afspeellijst maken in Itunes

Itunes bied de mogelijkheid om vele afspeellijsten te maken die vervolgens ook op je ipod, iphone of ipad word gezet. Een afspeellijst kan je maken door op het + (plus) symbool te klikken. Of een afspeellijst kan gemaakt worden door op de optie ''bestand'' te klikken en vervolgens op ''Nieuwe afspeellijst'' te klikken. Nadat je een afspeellijst heb toegevoegd kan je hem een naam geven en muziek ernaartoe slepen.
Cd naar Itunes
Cd naar Itunes

Muziek van een cd naar Itunes (ipod/iphone/ipad) kopiëren

Als je een cd in de winkel koopt, wil je die graag op je ipod zetten. Itunes heeft een functie gemaakt waarmee je een cd kan kopieren naar je computer. Als je Itunes opstart en vervolgens de cd in de cd-speler doet dan opent er automatisch een venster (zie plaatje). Als je wilt dat de cd zich plaatst in de bibliotheek dan klik je op ''ja''.

Muziek bewerken in Itunes (nummers wijzigen in Itunes)

Artiest / Tracknaam / nummer wijzigen, bewerken en veranderen
Klik op het nummer dat gewijzigd moet worden en klik vervolgens op ''info tonen''. Vervolgens opent zich een scherm. Onder het kopje ''info'' kan je bijvoorbeeld de tracknaam wijzigen.

Cover toevoegen
Cover toevoegen
Hoesje / cover toevoegen aan een album
Selecteer de nummers waarbij je dezelfde cover wilt hebben. Nadat je de nummers geselecteerd hebt kan je op de rechtermuisknop klikken waarna je vervolgens op ''info tonen'' klikt. Vervolgens opent zich een schermpje. Onder het kopje info kan je een hoesje toevoegen. Klik dubbel op het witte vlak bij ''illustratie'' (zie foto hiernaast), zoek nu het plaatje die als voorkant moet dienen.

Meerdere covers van een album in Coverflow
Een veelvoorkomend probleem is dat er in Coverflow meerdere voorkanten (hoesjes) staan van hetzelfde album. De oplossing voor dit probleem is: Selecteer in Itunes de nummers die bij elkaar horen. Druk hierna op rechtermuisknop en vervolgens op ''info tonen''. Onder het kopje ''optie'' moet bij ''Deel van verzameling'' Ja komen te staan.

Films en video's / toevoegen in Itunes voor je iphone/ipad

Itunes ondersteund het bestandtype MP4. De bekende videotype Avi ondersteund Itunes niet, je moet het bestand dus converteren naar een MP4 bestand zodat Itunes hem herkend. Om filmpjes toe te voegen in Itunes klik je op ''bestand'' en vervolgens op ''bestand aan bibliotheek toevoegen''.

Muziek Synchroniseren
Muziek Synchroniseren

Muziek op je ipod, Iphone of Ipad zetten (van Itunes naar je Iphone of Ipod) (handleiding)

Stap 1
Sluit de Ipod / Iphone aan. In Itunes komt onder ''Apparaten'' je ipod te staan (klik hierop).

Stap 2
Klik op het kopje ''Muziek''. Als je in Itunes speellijsten gemaakt hebt, kan je hier aangeven welke ook op je ipod moet komen te staan.

Stap 3
Klik op ''Synchroniseren. De muziek word nu op je ipod gezet.

Video's / Filmpjes Synchroniseren
Video's / Filmpjes Synchroniseren

Video's / filmpjes op je ipod zetten (van Itunes naar je Ipod) (handleiding)

Stap 1
Sluit de Ipod of iphone aan. In Itunes komt onder ''Apparaten'' je ipod te staan (klik hierop).

Stap 2
Klik op het kopje ''Films''. Klik op ''Geselecteerde''. Vink nu de video's / filmpjes aan die je ipod je ipod wilt zetten. Als je de filmpjes aan hebt gevinkt klik je op ''Alle Films''.

Stap 3
Klik op ''Synchroniseren. De video's / filmpjes worden nu op je ipod geplaatst.
© 2009 - 2014 Simplylife, gepubliceerd in Tutorials (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ITunes: muziek en video beheren!ITunes: muziek en video beheren!ITunes is een muziek en videobeheerprogramma, gemaakt door Apple. Het is één van de beste programma's in zijn soort! Hie…
Ping van Apple, wat zijn de mogelijkheden?Ping van Apple, wat zijn de mogelijkheden?Ping van Apple had direct na lancering (begin september 2010) al een miljoen leden. De enorme populariteit van dit socia…
Gratis iTunes Store account zonder creditcardGratis iTunes Store account zonder creditcardDe iTunes Store is een handige online winkel van Apple die ingebouwd is bij Itunes. Hier kun je gratis Podcast, Video's…
Muziek en video's op een iPad, iPod of iPhone zettenMuziek en video's op een iPad, iPod of iPhone zettenApple heeft met de iPod Nano, iPod Touch, iPod Shuffle, iPhone, iPad en iPad mini systemen op de markt gebracht die muzi…
Films op je iPodFilms op je iPodDe nieuwste iPods beschikken bijna allemaal over een videofunctie. Toch wordt deze functie door veel mensen niet gebruik…

Reageer op het artikel "Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)"

Reacties

Audenaert, 03-08-2014 19:34 #27
Als ik dubbelkik op een liedje dan begint het niet meer te spelen maar er verschijnt een meerkeuze venster. Hoe krijg ik dat weg?

Peter Janssen, 19-11-2013 12:39 #26
Ik heb een afspeellijst gemaakt in I tunes waarbij de nummers ingekort/dan wel starten ergens in het nummer. Deze nummers gaan geleidelijk in elkaar over zodat je een echte mix krijgt. Dit werkt erg handig in I tunes. Als ik dan vervolgens de I pod / Iphone aansluit en deze afspeellijst overzet op de I pod / Iphone dan lopen de nummers niet meer in elkaar over. Weg mix! Weet iemand hoe dit moet?

Evi, 24-09-2013 22:12 #25
Ik heb een album op itunes gekocht, maar heb geen idee met de nieuwe lay out hoe ik het moet synchroniseren met mijn ipod?
kan iemand me helpen aub

John, 04-09-2013 04:38 #24
Hallo mensen,
Als ik bepaalde muziek cd's op mijn Ipod Touch gezet heb, en die vervolgens ga beluisteren zit er een enorme geruis er doorheen je kan nauwelijks de muziek horen. Hoe kan dit? Dit is alleen maar bij sommige muziek cd's. Ik snap er niks van. Kunnen jullie mij misschien hierbij helpen / adviseren om hier vanaf te komen? Alvast bedankt.
John

Denice, 19-07-2013 14:06 #23
Ik heb de nieuwe versie van itunes, maar ik weet niet hoe ik mijn muziek op mijn ipod moet zetten?

N., 17-07-2013 12:56 #22

Bjorn, 25-06-2013 19:33 #21
Als ik dubbelklik op een volgend nummer om af te spelen vraagt itunes of ik dit nummer wil verwijderen, kan ik deze melding voorkomen?

David, 03-01-2013 16:00 #20
Kan je het itunes programma op een ipod touch installeren zodat ik muziek kan afspelen met de in elkaar laten overvloeien functie?

Annelies, 15-07-2012 13:01 #19
Ik zou graag voor mijn school willen weten of er een manier of programma is die bij liedjes te gelijkertijd tijd ook de teksten laat zien, zodat de kinderen kunnen mee zingen. Ik heb nu losse CD's die via audio kanaal ten gehoren worden gebracht en ik heb de losse teksten in Word die nu via de computer getoond worden op een beamer. Het zijn veel al geen bestaande liedjes maar geschreven door de kinderen en leerkrachten. Ik zou dit graag samenvoegen op de computer. Wie hier iets op?

Evi, 15-05-2012 07:03 #18
Ik heb op mijn i-pod voor ongeveer 70gb aan muziek staan. Die i-pod stond geconfigureerd met mijn laptop. Mijn laptop is een tijdje geleden gecrasht dus toen wou ik hem aansluiten op de laptop van mijn man om muziek bij te zetten maar die heeft dus ook enorm veel muziek op zijn i-tunes staan. De enige mogelijkheid om die muziek te behouden en over te zetten is om de muziek die er reeds opstaat te wissen?!? Hoe kan ik dit oplossen?

Usake, 26-02-2012 21:22 #17
Ik heb mijn muziek op itunes en heb al eerder muziek op mijn ipod gezet en nu kan ik alleen maar de cd's die ik er al had op gezet opzetten en de liedjes die ik gedownload heb kan ik er niet meer opzetten wat moet ik nu doen? want ik heb al vanales geprobeert maar het lukt me gewoon niet ;(
alvast bedankt!

Liz, 06-01-2012 15:32 #16
Ik heb mijn iPod nu zo'n een half jaar maar ik heb in dat halve jaar al zoveel dingen geprobeerd om muziek erop te zetten. Jullie leggen het wel duidelijk uit maar, het lukt niet als ik er muziek naar toe sleep. Hebben jullie een idee hoe dat kan? BVD! Liz.

Ivo, 04-10-2011 13:44 #15
Ik ben een computerleek dus ik stel de vraag maar eens hier. Ik heb itunes op mijn laptop gezet en die is bijna aan vervanging toe ( 8 jaar oud). Staan die muziekbestanden die ik heb gekocht nu gedownload op een webserver van apple of staan deze nu op mijn harde schijf? Met andere woorden als mijn laptop crashed en ik download itunes opnieuw op mijn nieuwe laptop en hang mijn ipod eraan en ik ben ingelogd, heb ik dan de hele historie weer voor mijn neus of heb ik dan alleen de nummers nog die in de ipod staan?

Pauline, 11-09-2011 15:53 #14
We hebben een nieuwe pc gekocht. Op mijn Ipod staan de nodige cd's. Die kan ik er wel weer opnieuw opzetten, ze staan hier in de kast, maar hoe kan ik ze van de Ipod in een bestandje zetten en dan als zodanig importeren?

Jessica, 01-08-2011 14:39 #13
Hoe kan ik muziek verwijderen op mijn ipod die ik alleen heb geinstalleerd op mijn ipod en niet in mijn blibliotheek?
Ik las op http://www.ipodclub.nl/35/muziek-verwijderen-van-je-ipod/ dat als je de ipod aansluit op de computer dat je de iPod uit de bronnenlijst kan kiezen (links in iTunes), maar daar staat deze al niet bij mij. Naar mijn idee wordt gewoon alleen mn itunes bieb van de computer geopend. De lijst met muziek die verschijnt komt namelijk helemaal niet overeen met m'n iPod.
(mijn ipod is zo ingesteld dat ik handmatig nummers er op moet zetten, wordt niet gesynchroniseerd) > waar kan ik nu m'n lijst bijwerken?

Thijs, 14-07-2011 16:36 #12
Ik heb zojuist de ipod touch van iemand anders in m'n computer gedaan om hier muziek op te zetten maar er komt in itunes zelf geen kopje apparaten. Het enige wat er gebeurt is dat er een schermpje komt met de tekst:
Camera aangesloten

Selecteer het programma het programma dat u voor deze actie nodig hebt:

En dan krijg ik de keus uit verscheide programma's waar je foto's mee kan bekijken.

Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen?

BVD!

Thijs, 14-07-2011 16:34 #11
Camera aangesloten

BVD!

Didier, 18-06-2011 20:35 #10
@ Elien: Als je je aangekochte muziek wil veilig stellen en je hebt 2 computers dan moet je die computer als ze alle 2 thuis in je netwerk zitten, via het menu Geadvanceerd/ Thuisdeling inschakelen even gelijk zetten (synchroniseren). Daarna kan je vlot je iPod ook aan de ander computer hangen als het nodig is en als de ene pc kapot is via de 2de synchoniseren naar je iPod. Als je zorgt dat die computers dezelfde muziek bevatten dan ben je nooit iets kwijt.
In het geval je pas na de crash je iPod aan een nieuwe pc hangt moet je die eerst machtigen voor de iTunes store en vervolgens Aankopen overzetten als je de iPod eraan hangt. Dat kan ook via het menu Bestand / Aankopen overzetten van iPod voor het geval je toestel geconfigureerd is voor handmatig overzetten.
@ Jim: is je thuisdeling actief op je vaste computer en op je iPad?

Elien, 18-05-2011 19:46 #9
Ze zeggen dat als je Itunes hebt geïnstalleerd, je niet vanaf een andere pc liedjes/filmpjes erop kan zetten, klopt dat? Want ik weet nog niet zeker of ik een Ipod wil aanschaffen wegens dat probleem.
En wat moet je doen als je pc kappot gaat?
Kan je er dan geen liedjes meer op zetten?

Jim, 30-03-2011 16:58 #8
Hoe kan ik de liedjes van een cd op de ipad zetten? ik heb alle nummers in de bibliotheek geplaatst maar verder dan die stap kom ik niet.

Mariamarijke, 13-03-2011 22:02 #7
De laptop waarmee ik mijn ipod touch synchroniseerde is gecrashed. De nieuwe had ik al gemachtigd. Alle aankopen staan nu in de (nieuw gedownloade itunes) op de nieuwe laptop. Maar het lukt niet om die i pod te synchroniseren.Wie kan mij helpen?

Ronald, 07-10-2010 15:09 #6
@Ben. Daar had ik ook problemen mee. Wat je moet doen is alle liedjes van het zelfde album selecteren --> info tonen --> bij Album Artist zet je: Various Artists neer. En dan zet die het wel in 1 Album.

Julian, 04-08-2010 22:51 #5
Echt mensen bedankt die deze site hebben gemaakt! eerst kwam ik er niet uit maar door deze hulp wel! zeer bedankt!:-)

Ben, 03-07-2010 18:26 #4
Ik heb de instructie voor de coverflow weergave toegepast, maarer wordt nog steeds meerdere covers van 1 album weergegeven. Is er nog een andere mogelijkheid. Wie o wie weet een antwoord.

Jet, 15-05-2010 18:17 #3
Ik heb net, voor de tweede keer, liedjes op mijn Ipod touch gezet.
alle liedjes die er al op stonden zijn nu verwijderd, en de nieuwe liedjes staan erop.
hoe had ik dit kunnen voorkomen, want ik wou ze helemaal niet kwijt!

Hans, 24-01-2010 16:31 #2
Twee zaken. 1. worden alle muziekbestanden vanaf een cd eerst op mijn harde schijf geplaatst? 2. als ik de bibliotheek leeg maak worden diezelfde bestanden bij synchronisatie ook van de I pod verwijderd. Hoe kan ik dit vermijden. m

Moniek, 19-12-2009 23:47 #1
Enneeh, hoe haal je het er weer af?

Infoteur: Simplylife
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 27
Schrijf mee!