InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe maak je een goed filmpje voor Youtube?

Hoe maak je een goed filmpje voor Youtube?

Hoe maak je een goed filmpje voor Youtube? Hoe maak je een goed filmpje voor Youtube? Hoe zet je een filmpje op Youtube? Een filmpje op youtube zetten is niet zo moeilijk als het lijkt. Hier volgen eerst eerst een paar tips voor het maken van een goed filmpje... Als je zelf een filmpje wilt maken, bijvoorbeeld om op YouTube te zetten, hoe doe je dat dan? Er staan miljoenen filmpjes op YouTube. Lang niet alle filmpjes zijn leuk om naar te kijken. Dat is begrijpelijk, want we zijn niet allemaal even handig met het opnemen van film, maar een paar tips kunnen een filmpje wel aanzienlijk verbeteren. Filmpjes maken voor youtube kun je op verschillende manieren doen:
  • Met een videocamera (bijvoorbeeld van mobiele telefoon of webcam of een gewone videocamera)
  • Met Windows moviemaker plaatjes tot een filmpje samenvoegen. Bekijk filmpje voor uitleg: Filmpje maken met moviemaker

Geluidskwaliteit

Zorg dat de personen in je filmpje goed te verstaan zijn, zowel bij spraak als zang. Probeer ook de geluidskwaliteit te optimaliseren door (als je bijvoorbeeld gaat zingen) in een rustige kamer zonder bijgeluiden te zingen. Bij voorkeur met een microfoon. Probeer het een paar keer uit voordat je tevreden bent. Oefening baart kunst!

Voice-over

Maak je een voice-over/ Zorg dan dat je eerst goed oefent voordat je tevreden bent met het eindresultaat. Zorg ook voor een filmpje met goede beeldkwaliteit.

Auteursrechten

Iemand filmen en dan zonder zijn of haar toestemming op internet zetten kan jou en/of je 'slachtoffer', behoorlijk in de problemen brengen. Zet dus geen filmpjes op internet waarmee je mensen kwetst of voor schut zet. Ook moet je rekening houden met auteursrechten. Zet dus geen filmpjes die door anderen mensen gemaakt zijn op YouTube.

Stabiel beeld film

Een filmpje waarbij de camera stil is gehouden, is veel prettiger om naar te kijken dan naar een filmpje waarvan de beelden heen en weer zwaaien. Film dus met vaste hand je onderwerp.

Achtergrond filmpje

De achtergrond kan van groot belang zijn, vooral als je slechts een persoon filmt (jezelf bijvoorbeeld). Zorg voor een mooie, rustige achtergrond, of een achtergrond die iets toevoegt aan je filmpje.

Verhaallijn

Als je echt een filmpje wilt maken waar een verhaaltje in zit, bedenk dan van te voren een soort mini-script en schrijf het op. Ook de gesproken teksten zet je op papier. Laat de acteurs een paar keer oefenen voordat je beslist welk filmpje het beste is. Zorg dat er een logisch verhaal in je filmpje zit. Niets is zo vermoeiend als een onsamenhangende verhaallijn in een filmpje met acteurs die niet te verstaan zijn, of nog erger, acteurs die over de grond liggen te rollen van meligheid. Probeer dus een beetje professioneel te werk te gaan.

Algemene tips voor het maken van een filmpje

Als je jezelf gaat filmen, zorg dan dat je er goed uitziet, behalve als je een horrorfilmpje van jezelf gaat maken, dan is het natuurlijk juist prima als je er slecht uitziet.

Hoe moet je een filmpje maken?

Veel telefoons hebben tegenwoordig de mogelijkheid om te filmen. Ook een digitale camera heeft die functie meestal wel. Scherp beeld is mooier dan onscherp beeld, tenzij onscherp beeld een doel heeft. YouTube bied je de mogelijkheid om met je eigen webcam een filmpje te maken en te uploaden, en dat is misschien wel het gemakkelijkste, maar daarover later meer.

Hoe ga je te werk?

Je hebt een leuk filmpje met je webcam gemaakt en je wilt het op YouTube zetten. Surf als eerste stap naar YouTube.com en maak daar een account aan. YouTube is een gratis dienst van Google. Volg de stappen. Maak geen tikfouten als er om je e-mailadres gevraagd wordt, want je krijgt van YouTube na inschrijving een mailtje terug waarin een link staat die je aan moet klikken, en dan pas zal je kunnen inloggen.

Uploaden naar YouTube

Als je aangemeld bent surf dan weer naar YouTube en klik de button met de tekst upload aan. Vervolgens opent zich een scherm waarin je de titel van je filmpje moet invullen, een beschrijving van het filmpje, keywoorden waarop mensen op YouTube kunnen zoeken naar jouw filmpje… enzovoorts. Vul dat allemaal in. Denk aan een pakkende titel voor je filmpje! Kies ook de categorie waar jouw filmpje het beste inpast.

Een filmpje maken met je webcam

Een filmpje maken met je webcam heeft als voordeel dat het snel gaat. Als je op Upload a Video klikt kan je kiezen voor de optie Use Quick Capture. Met die optie kan je een filmpje maken met je webcam en het meteen uploaden. Als je voor die optie gekozen hebt, moet je in het volgende schermpje op je PC browsen[/I] om je filmpje te zoeken (zorg dat je de titel goed onthouden hebt), klik dan op Upload Video.’ Afhankelijk van de lengte van je filmpje neemt het uploaden een beetje tijd in beslag.

Als het uploaden afgelopen is staat het in de database van YouTube en zal het na enige tijd ook daadwerkelijk te bekijken zijn. Het kan even duren voordat je het filmpje zal vinden, omdat er een korte verwerkingstijd aan vast zit bij YouTube. Wacht een minuutje of vijf en zoek dan op de titel van je filmpje. Als je het gevonden heb, kan je de link van de pagina aan al je vrienden sturen om het te promoten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met filmpjes op YouTubeGeld verdienen met filmpjes op YouTubeTot voor kort was het niet voor iedereen weggelegd, maar dat is nu veranderd, iedereen kan vanaf nu geld verdienen met z…
YouTube filmpjes nu ook in 3dYouTube filmpjes nu ook in 3dYouTube 3D is een site waar mensen allemaal filmpjes op kunnen zetten of bekijken. Alleen zijn het niet gewoon normale f…
Videos uploaden en beheren op YouTubeVideos uploaden en beheren op YouTubeYouTube is een wereldbekende en zeer populaire videosite waar je je eigen, zelfgemaakte videos kunt uploaden. Ook kun je…
Wat is YouTube?Wat is YouTube?YouTube is een website die gespecialiseerd is in het publiceren van korte films of filmpjes die door gebruikers worden g…
Geld verdienen met YouTubeGeld verdienen met YouTubeYouTube is natuurlijk de bekendste website met filmpjes. Wist je dat je ook geld kunt verdienen met deze filmpjes? Geld…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een goed filmpje voor Youtube?"

Reacties

Amber, 28-12-2013 14:49 #9
Hallo,

Ik heb al een aantal filmpjes gemaakt van afgelopen dagen, een soort vlogs.
Elke dag één film, en een film bestaat dan uit verschillende korte filmpjes.
De filmpjes bestaan onder andere uit shots waar ik en anderen praten en tussen shots van de omgeving of van mijn voeten die lopen.
Ik plaats er ook muziek onder.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik mijn filmpjes beter of leuker kan maken.
Heeft iemand tips? Graag!

Geen Naam :), 09-06-2013 14:06 #8
Hallo,
Ik wou een YouTube filmpje maken maar ik heb in huis geen ruimte met een goed achtergrond. Is er ook een programma waarmee je bijvoorbeeld een wit achtergrond ofzo hebt? Dat je dus in plaats van je kamer op achtergrond kunt bewerken dat het gewoon helemaal wit is? Ik hoop dat u hier een antwoord op heeft. Hartelijk bedankt! Reactie infoteur, 09-06-2013
Je kunt het beste gewoon een wit laken ophangen aan de muur of aan een kast, dan heb je ook een witte achtergrond. Ook een witte muur is prima.

Joyi, 26-01-2013 23:44 #7
Hallo,
ik wil een mooie film maken van me auto en niet zo stome film maar echt zo reclame achtige movie kort en mysterie en stoer met donkere langzame momenten tussen door weet iemaand hoe ik dat beste kan doen?
hoor graag van jullie.gr joyi Reactie infoteur, 27-01-2013
Begin met opnames te maken waarbij je je camera stilhoudt (dat is al een kunst op zich) en als je bewegen moet, hou de bewegingen dan vloeiend. Maak ongeveer 5 minuten opnames van verschillende kanten van je auto. Daarna ga je knippen en plakken met software om films te maken. Daarna zet je er muziek bij en tekst als je dat wilt.

Henk, 25-11-2011 09:23 #6
@Jiooda,
Je kan het best het filmpjes opsplitsen in delen. Je kan op Youtube geen filmpjes oplouden die langer zijn dan 9 min of je moet partner zijn van Youtube… het best kan je dan 2 filmpjes van 7:30 uploaden en erbij vermelden welk deel het is in titel en/of omschrijving.

Jiooda, 10-11-2011 10:28 #5
Ik heb geprobeerd een langere video dan 15 minuten te plaatsen op you tube. Ik kreeg te horen dat dat niet ging behalve als je je mobiele telefoon nr opgaf. Dat heb ik gedaan en kreeg promt een sms terug met een codenr. Dat nr heb ik doorgegeven en bevestigd.
Vervolgens opnieuw mijn video ingestuurd en wat dacht je? Weer afgekeurd! Ik heb uren verspild met nutteloze opladingen! Wat nu verder? Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen mijnheer?

Ayla, 16-10-2011 21:02 #4
Weten jullie ook nog andere programma's waardoor je een echte film van je filmpje kunt maken want moviemaker heb ik al en daar heb ik niet genoeg aan.
Ik wil het liefst wel dat het gratis is en beschikbaar voor windows.
ook wil ik leuke effects kunnen doen.

alvast bedankt

Kevin, 29-11-2008 21:50 #3
Hoe moet je die effects maken.als je een site weet stuur mij een mailtje AUB

Hilly, 10-10-2008 11:53 #2
Vrijdag, 10 oktober 2008

Goede middag,

Betreft: Converteren ja of Nee?

Wat ik mis in de -toch goede - beschrijving hierboven is het advies, of je zelf gemakate filmpje wel of niet eerst geconverteerd moet worden door middel van een Converteer-programma, zoals bijvoorbeeld "ImToo" of "Anyvideo".

Of kan je je eigen gemaakte filmpje, zo rauw (meestal nog met de.MOV-extensie van Quicktime) zomaar naar YouTube zenden?

Mario Simoen, 28-08-2008 12:13 #1
Ik wil eens een vraag stellen A.U.B. Ik heb nog nooit een filmpje op YouTube geplaatst.
Nu heb ik mij geregistreerd en een filmpje die ik zelf gemaakt heb willen uploaden, dat is gelukt, maar… ik wou er eens naar kijken en dat gaat niet. Er kwam op; DEZE VIDEO IS VERWIJDERD IN VERBAND MET HET SCHENDEN VAN DE GEBRUIKSVOORWAARDEN. Ik weet bijlange niet wat ik zou misdaan hebben. Ik snap er niks van, het is wel de eerste maal dat ik dit doe, kan er iemand raad geven? Reactie infoteur, 28-08-2008
Het is niet mogelijk om vanaf hier te bepalenw aarom Youtube het filmpje afgewezen heeft, die vraag kunt u het beste bij Youtube zelf stellen. Redenen waarom filmpjes in elk geval geweigerd of geblokt worden, zijn:

Beelden waarmee mogelijk auteursrechten geschonden worden.

Beelden die niet acceptabel zijn, zoals mishandeling, racisme of andere vormen van geweld.

Beelden die Youtube op welke manier dan ook in de problemen zou kunnen brengen doro aanklachten van derden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon iets mis is gegaan bij het uploaden. Als u zeker weet dat uw filmpje geen beelden bevat die geweigerd zouden kunnen worden, probeer het dan nogmaals te uploaden.

Infoteur: Kisses
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 9
Schrijf mee!