InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridge

Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridge

Wanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de printkop van uw printer verstopt is geraakt. Voor printers met een losse printkop bestaat er een eenvoudige en goedkope oplossing: De reinigingscartridge.

Wat is een reinigingscartridge?

Dit is een cartridge waar reinigingsvloeistof zit in plaats van inkt. Deze vloeistof breekt hardgeworden inkt af en lost de verstopping op.

Voor welke printers bestaan er reinigingscartridges?

Voor alle printers die werken met cartridges waarop geen printkop zit bestaan er reinigingscartridges. Om te weten of uw printer cartridges gebruikt met een 'losse' printkop kunt u de volgende stelregel in acht nemen. Zit er geen koperen plaatje aan uw cartridge bevestigd dan gaat het om een cartridge met een losse printkop. En bestaan er dus reinigingscartridges.

Deze type cartridges vallen in deze categorie:
  • Alle Epson en Brother printers werken met een losse printkop
  • Canon cartridges met een losse printkop zijn: BCI-3, BCI-6, CLI-8, PG-21 zwart, PG-21 kleur, BCI-24 zwart en BCI-24 kleur.
  • BCI-15 en BCI-16
  • HP cartridges die gebruik maken van een losse printkop zijn: HP 14, 88, 363

Hoe gebruik ik een reinigingscartridge?

Je hebt voor elke cartridge in de printer een reinigingscartridge nodig. Op de cartridge staat vermeld welke cartridge deze vervangt (zwart, geel, magenta of cyaan). Plaats de bestreffende cartridge op de juiste plek. Gebruik nooit een cartridge om meerdere kleuren te reinigen omdat dan het risico bestaat dat de inkten worden aangetast.

Maak daarna een aantal afdrukken van tekstbestanden en zorg dat in die tekst elke kleur en zwart gebruikt wordt. Begin met een tiental afdrukken. Hierdoor komt de reinigingsvloeistof in de printkop. Als dat gebeurt is moet men de printer een aantal uur niet meer gebruiken zodat de vloeistof zijn werk kan doen. Maak daarom bij voorkeur de tien afdrukken voordat u gaat slapen zodat u de volgende ochtend pas weer de printer gebruikt. Dan maakt u s'ochtends nog een paar afdrukken voordat u de gewone cartridges weer terugplaatst in de printer. Nu moet het probleem opgelost zijn.

Indien het probleem niet opgelost is maar er wel verbetering zit in de afdrukken dan moet u het proces nogmaals uitvoeren.
Als er geen verbetering in de afdrukken zit dan zal de printkop moeten worden vervangen. In deze situatie kan het heel goed mogelijk zijn dat een nieuwe printer kopen voordeliger is.

De gebruiksaanwijzing van de reinigingscartridge is anders als bovenstaande gebruiksaanwijzing

De kans is groot dat de bijgeleverde gebruiksaanwijzing beschrijft dat men de hele reinigingscartridge ineens helemaal leeg moet printen. Dit is onjuist en alleen maar gericht op de verkoop van een nieuwe reinigingscartridge. Je hoeft de cartridge niet helemaal in eens leeg te printen omdat de vloeistof die erin zit een oplosmiddel is. Deze vloeistof moet zijn werk doen en heeft enige tijd nodig om de inkt af te breken. Trap daar dus niet in!

Bestaan er ook alternatieve merken reinigingscartridges die goedkoper zijn?

Ja net als voor gewone cartridges bestaan er voor reinigingscartridges ook alternatieve merken. Deze zijn vanzelfsprekend stukken goedkoper en werken prima.
© 2008 - 2017 Darasa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Aanschaf laser printer. Waar let je op bij het kopen?De aanschaf van een laser printer lijkt een vrij makkelijke keus. Er zijn immers ontzettend veel laser printers op de ma…
Lege cartridges navullen, werkt dat?Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders…
Tips voor het afdrukken van een documentTips voor het afdrukken van een documentAls je een document wilt afdrukken heb je een printer nodig. Het afdrukken is een van de laatste stappen van het tekstve…
Printers all-in-one in opmarsPrinters all-in-one in opmarsAll-in-one printers verdringen conventionele printers die alleen maar kunnen afdrukken. Met één enkel apparaat afdrukken…

Reageer op het artikel "Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridge"

Reacties

Hilde Jansseune, 02-10-2016 11:32 #8
Ik heb een canon pixma ip4200. Sedert kort hebben mijn fotoafrukken gelijkmatige fijne gelijkmatige streepjes over de ganse oppervlakte. Ik heb de printerkop dan gereinigd en deze lijkt me volledig proper. Ik gebruik ook altijd cartridges van Canon. Wat kan ik nog meer doen?

H. Te Velde, 07-02-2015 12:30 #7
Ik heb de Brother MFC - J5910. Door omstandigheden gebruiken we de mogelijkheid van printen niet. Kort geleden gaf de machine aan dat de cartridges leeg waren. Het gevolg is dat het scannen van tekst naar USB-stick, waarbij geen inkt gebruikt wordt, ook niet meer werkt. Als ik definitief reinigingscartridges plaats is het dan zo: 1) dat de machine zich zelf van tijd hier mee reinigt en dat dat dan voldoende is? 2) dat ik in die situatie kan scannen van tekst naar USB-stick.

Edward, 16-10-2013 08:21 #6
Ik heb de stappen gevolgd en ben nu bij de "ochtend", zeg maar.
tekst jullie site >> Dan maakt u 's ochtends nog een paar afdrukken voordat u de gewone cartridges weer teruggeplaatst in de printer. <<
Echter, mijn printer geeft nu geen enkel teken van leven, wil niet meer aan gaan!? Gisteravond gewoon uitgezet na het 'printen van de kleurenprint', maar dan met de reinigingscatridge. Heeft die vloeistof binnenin iets aangetast? Wat kan er gebeurd zijn?

Bart Kouwenberg, 05-10-2013 21:10 #5
Mijn probleem: Mijn afdrukken met HP Photosmart C5180 met cartridges, type 363 van merk 123-inkt, vertonen een blauwzweem. Misschien moet ik reinigingscartridges gaan gebruiken zoals in uw artikel staat:

"… En bestaan er dus reinigingscartridges.
Alle Epson en Brother printers werken met een losse printkop
HP cartridges die gebruik maken van een losse printkop zijn: HP 14, 88, 363… "

Maar… voor type 363 bestaan geen reinigingscassetttes! wel voor type 364. Foutje?
Weet u een andere mogelijkheid om van de blauwzweem af te komen?
Alvast dank voor uw advies.

Fred Hesselmann, 18-09-2012 16:58 #4
Bedankt voor de goede tip (incl. v.w.b. de toepassing).

Ik heb (toch) 1 printerkop voor mijn 4 cardridges (zwart + 3 kleuren) voor mijn Lexmark Intuition S505. Nu nog kijken naar goedkope reinigingscardridges.

Ben Vermeer, 13-10-2011 18:26 #3
Ik heb een Epson Stylus OFFICE BX600FW. De zwarte spuitkanalen zitten dicht (geen enkel streepje) en de andere (kleuren) zijn goed. Mijn vraag is kan ik de zwarte cartridge vervangen door een reinigingscassette en de andere laten zitten of moeten alle cartridges er uit en alle reinigingscassettes er in. Reactie infoteur, 09-11-2011
Dat verschilt per printer en ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe het met uw printer zit. u kunt het proberen om alleen de verstopte printkop te reinigen en dan (in dit geval) een aantal word-bestanden met slechts zwarte letters een aantal keer afdrukken. Dan verspilt u in ieder geval geen gekleurde inkt. Sommige printers bieden de mogelijkheid om een afdruk alleen in zwart-wit af te drukken. dit is ook een veilige manier waarmee geen kleureninkt wordt verspilt.

Als laatste wil ik u meegeven dat alle printkoppen, dus ook de gekleurde, tegelijk reinigen goed is qua onderhoud. Zie het als een kleine- en grote beurt van uw auto. Voorkomen is beter dan genezen.

L. Willems, 05-10-2011 18:28 #2
U besluit uw artikel met de opmerking dat er ook alternatieve, goedkopere, merken voor reinigingscartridges. Kunt u mij zeggen welke dat zijn. Reactie infoteur, 09-11-2011
Op de website 123inkt staan een aantal goedkope reinigingscartridges. Maar er zijn legio websites waar deze compatible cartridges besteld kunnen worden. Zoek op google: compatible reinigingscartridges en u zult ongetwijfeld een aantal websites vinden. HEt loont vaak wel de moeite om een aantal websites te vergelijken. Voordeel bij reinigingscartridges tov inktcartridges. Het maakt niet uit welk merk u koopt omdat de reinigingsvloeistof in de basis overal gelijk is. De kwaliteitsverschillen zijn nihil. MEt inktcartridges zit er wel degelijk een groot verschil in.

Jan van Loy, 02-02-2008 16:56 #1
Ik heb een EPSON Stylus C42 UX. Heeft een poos niet gewerkt {half jaar} nu nieuwe inkt patronen, nog geen afdruk. Helpt hier reinigings vloeistof. en hoe gebruik ik dat? zoals hier beschreven? Graag antwoord. hoogachtend j.h.van Loy Reactie infoteur, 07-02-2008
Ik adviseer om inderdaad een set reinigingscartridges aan te schaffen. Koop deze van een alternatief merk. Zijn veel goedkoper en werken net zo goed. De manier waarop je de cartridges dient te gebruiken staat in het artikel beschreven. (10 afdrukken maken, NIET het reinigingsproces omdat dit veel meer inkt/ oplosmiddel gebruikt). Mocht dit niet werken dan is de verstopping in de printkop dermate hardnekkig dat het niet op te lossen is. Bij sommige printers kun je de printkop vervangen, maar dat is niet goedkoop! Je kunt dan beter een nieuwe printer kopen voor een paar euro meer.
Het probleem kun je in de toekomst voorkomen door elke week ten minste 1 afdruk in zwart en kleur te maken. Dan krijgt de achtergebleven inkt niet de tijd om te stollen.

Infoteur: Darasa
Gepubliceerd: 25-01-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!