InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Alles over Twitter: een stap voor stap handleiding

Alles over Twitter: een stap voor stap handleiding

Alles over Twitter: een stap voor stap handleiding Twitter. Een "social media" dienst die ineens overal opduikt. Er worden zelfs al debatten via zogenaamde tweets gevoerd! In dit artikel een handleiding om de twitteraar in spe een beetje op weg te helpen!

Twitter?

Twitter is een dienst op het internet waarbij leden korte berichtjes (tweets) kunnen publiceren. Twitter valt onder de zogenaamde social media, er kan bij Twitter een persoonlijk profiel worden aangemaakt waarbij ook een avatar (profielfoto) kan worden weergegeven.

Waarom heet het Twitter?

Het gebruiken van Twitter heet twitteren (ook wel "tweeten" genoemd), de letterlijke betekenis van twitteren is kwetteren. Het logo van Twitter is daarom een vogeltje. Een berichtje op Twitter heet een "tweet".
Iedere twitteraar kan op elk moment van de dag in maximaal 140 tekens publiceren wat hij/zij aan het doen is, wat hij/zij van plan is of wat hem/haar op dat moment bezighoudt.Tegenwoordig wordt vooral de vraag "wat gebeurt er?" beantwoord in een tweet. Echter worden er ook vaak tweets geplaatst die gezegdes bevatten, of de locatie waar de twitteraar zich op dat moment bevindt.

Hoe begin ik met Twitter?

Hieronder zal stap voor stap worden uitgelegd hoe een Twitter-account dient te worden aangemaakt, hoe berichten (tweets) worden geplaatst, hoe je iemand met Twitter kunt "volgen" (het kunnen lezen en volgen van de tweets van anderen), hoe je zelf volgers krijgt (volgers lezen jouw tweets), hoe je een tweet naar iemand kunt sturen en hoe je een tweet van iemand anders kunt "retweeten". Ook wordt uitgelegd hoe foto's kunnen worden toegevoegd en hoe er links in tweets kunnen worden geplaatst.

Stap 1: Account aanmaken

Surf naar Twitter en klik op "Join today". Hieronder worden de in te vullen gegevens behandeld.

Username

Je kunt een leuke, grappige of vreemde naam verzinnen maar vaak is je eigen naam het handigst. Heet je "Connie Doedel" dan zou je bijvoorbeeld "ConnieDoedel" kunnen invullen. De account wordt dan vervolgens: www.twitter.com/ConnieDoedel. Twitter geeft zelf aan of de door jou gekozen naam nog beschikbaar is.
Is de username al bezet? Dan zie je het volgende bericht in je scherm: "This username has already been taken". Probeer dan een andere naam.

Password

Bedenk een wachtwoord van minimaal 6 tekens. Kies een wachtwoord dat niet gemakkelijk te raden is. Aan te raden is een wachtwoord waarin minimaal één cijfer is verwerkt.

E-mail

Vul je eigen e-mailadres in. Er wordt alleen een e-mail verstuurd door Twitter wanneer iemand jou bijvoorbeeld wil volgen, of wanneer iemand een privébericht heeft gestuurd.

"Let others find me by my email address"

Wanneer mede-twitteraars jou willen vinden, is het soms handig om op e-mailadres te kunnen zoeken. Wanneer je wilt dat anderen je kunnen vinden door middel van je e-mailadres kun je de optie "Let others find me by my email address" aanvinken.

"I want the inside scoop"

Wanneer je deze optie aanvinkt houdt Twitter je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen betreffende Twitter. Dit wordt gedaan via e-mails.

Klaar? klik dan op Create my account.

Are you human?

Om na te gaan of je een "echte" gebruiker wordt van Twitter dien je de code over te nemen die op het plaatje staat. Vaak worden Twitter-accounts automatisch aangemaakt, hier komen geen mensenhanden aan te pas. Om dus na te gaan dat je een mens bent, en geen automatisch script, dien je de code over te nemen.

In het volgende scherm kun je alvast Twitteraars kiezen die je later wilt volgen. Het beste is om deze stap nog even over te slaan, en dit pas in een later stadium te doen. Klik dus op Next step. Ook kan je alvast aangeven welke onderwerpen je interesseren, het beste is dit nog even over te slaan.

Stap 2: je account bewerken

Je account is inmiddels aangemaakt. Deze kun je naar eigen smaak veranderen, en je kunt gegevens over jezelf invoeren. Vergeet niet je inschrijving te bevestigen door middel van het klikken op de link in de e-mail die je van Twitter krijgt.

Account instellen: settings

Door op "settings" te klikken kom je in het instellingen-menu.

Bij Name kun je het beste je voor- en achternaam invullen. Zo kunnen mensen die je willen volgen je gemakkelijker vinden.

Wanneer je een eigen website/blog hebt kun je deze invullen bij More Info URL. Bij deze optie vul je het adres in van de specifieke website of van de blog. Zo kunnen mede-twitteraars meer over je te weten komen, mocht je dit willen.

One Line Bio houdt je persoonlijke biografie in. Vertel kort maar krachtig iets over jezelf. Maak het wel interessant voor de lezer. Door een interessant stukje tekst te plaatsen zullen mensen je eerder gaan volgen.

Bij Location kun je je woonplaats invullen. Er staat ook: Enable Geotagging. Hierbij kun je gegevens over de locatie waar je je bevindt toevoegen zodat men kan zien waar je bent. Je kunt dit ook altijd later nog aanvinken.

Bij Language geef je aan welke taal je prefereert. Nederlands is op Twitter (nog) niet beschikbaar, de standaardtaal is Engels.

Je kunt er ook voor zorgen dat niet iedereen je tweets leest, dan scherm je ze af. Dit doe je bij Protect my tweets. Dit zorgt ervoor dat niet-volgers je tweets ook niet kunnen lezen. Vink dit dus alleen aan wanneer je je tweets niet openbaar wilt maken. Onthoud wel dat je op deze manier ook minder volgers zult krijgen.

In het tabblad Notices kun je aangeven of je bijvoorbeeld een e-mail wilt ontvangen wanneer je een nieuwe volger (follower) hebt, of een privébericht. Ook kun je aanvinken of je lid wilt zijn van de nieuwsbrief.

Bij het tabblad Profile kun je bij Picture een foto van jezelf uploaden, of een ander plaatje. Dit plaatje wordt bij je profiel getoond en ook bij je tweets. Ook kun je hier onder andere je Bio wijzigen.

Je kunt ook het design van je Twitter-pagina naar eigen smaak inrichten. Dit doe je bij het tabblad Design. Je kunt één van de thema's selecteren. Dit thema wordt dan op jouw profiel doorgevoerd.

Het laatste tabblad is Connections. Hier kun je aangeven welke andere diensten/websites gebruik mogen maken van jouw Twitter-account. Dit kan bijvoorbeeld de Twitter-applicatie zijn voor je mobiele telefoon. Wanneer je met je mobiele telefoon tweets wilt plaatsen kun je deze Twitter-applicatie downloaden.

Stap 3: tweet plaatsen

Het echte twitteren kan beginnen. Je kunt je eerste berichtje plaatsen. Een tweet bestaat uit niet meer dan 140 karakters. Je kunt dus kort iets vertellen over wat je doet, waar je bent, waar je aan denkt etc. Je kunt gerust je tweets in het Nederlands plaatsen, ook al is de ingestelde taal Engels.

Denk eraan dat veel mensen je tweets (kunnen) lezen, mits je je profiel niet hebt afgeschermd (zie stap 2: Protect my tweets). Wanneer je enkel zinloze tweets plaatst, is de interesse van je volgers al gauw verdwenen. Tweets als "Ik ga wat te drinken pakken" zijn in feite zinloos. Probeer bij iedere tweet die je wilt plaatsen na te gaan: is dit interessant voor mijn volgers? Wanneer je bijvoorbeeld twittert dat je bij restaurant X in plaats X heerlijk hebt gegeten kunnen je volgers dit als tip opvatten, of ze kunnen een berichtje naar je sturen dat zij juist geen goede ervaringen hebben met dit restaurant. Zo breng je een online gesprek/discussie op gang.

Stap 4: twitteraars gaan volgen

Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het zoeken van vrienden/kennissen/collega's op Twitter. Dit doe je bij Find People. In de balk kun je een naam of een nickname invullen, waarna je direct de resultaten ziet. Wilt je iemand volgen? Klik dan op het linker icoontje achter de naam (het poppetje met de +). Je kunt ook bekende Nederlanders, of internationale beroemdheden volgen op Twitter. Deze kun je bijvoorbeeld vinden op www.Twittergids.nl. Je kunt ook zoeken op beroep, interesse of hobby. Zo vind je twitteraars die bijvoorbeeld dezelfde interesses hebben als jij.

Stap 5: volgers zoeken

Je hebt nu zelf wel volgers, maar nu wil je nog mensen die jou gaan volgen! Dat doe je bijvoorbeeld door een mailtje te sturen naar je vrienden/kennissen/collega's waarin je vermeldt dat je twittert, en met welke username. Wanneer je zelf twitteraars volgt kunnen zij jou natuurlijk ook gaan volgen. Zo kun je er ook een aantal volgers bij krijgen.

Stap 6: interactie met andere twitteraars

Wanneer je wilt reageren op een tweet, of je wilt dat iemand een tweet van jou leest kun je verschillende dingen doen:
  • Een antwoord: @reply
  • Een privébericht: direct message
  • Iemand noemen: @mention

Een antwoord is een @reply. Stel: TrudyDoedel plaatst de volgende tweet.

Wil iemand vanavond met mij naar de bioscoop?

Jij wilt reageren op de tweet van TrudyDoedel. Dit doe je door een apenstaartje (@) in je invoerbalk te typen, waarna je direct de username typt:

@TrudyDoedel Ja, dat lijkt me leuk!

Hierdoor geef je een antwoord (reply) op de tweet van TrudyDoedel. Deze tweet is voor jou en voor TrudyDoedel zichtbaar.

Een privébericht stuur je wanneer je iets naar iemand wilt sturen wat niet al je volgers hoeven te lezen. Dit doe je door naar je lijst met volgers te gaan, te klikken op degene die je een privébericht wilt sturen, en dan te klikken op de knop Actions en vervolgens op Direct Message.

Iemand noemen (@mention) doe je door ook weer een apenstaartje (@) te typen, gevolgd door de username van degene die je wilt noemen. Het lijkt hetzelfde als een @reply (antwoord) maar dat is het niet. Bij een @reply begin je je tweet met het antwoord (@TrudyDoedel), op deze manier is de tweet niet zichtbaar voor al je volgers. Bij een @mention kun je het apenstaartje (@) gevolgd door de username ergens in de tekst plaatsen. Zo wordt de @mention zichtbaar voor je volgers.

Wie wil er met @TrudyDoedel naar de bioscoop vanavond?

Stap 7: retweeten

Soms komt er een tweet voorbij die je graag met je volgers wilt delen. Wanneer je een tweet bijvoorbeeld erg grappig vindt kun je deze 'retweeten' zodat deze tweet via jouw account zichtbaar wordt voor jouw volgers. Je retweet een bericht door met je muis op de tweet te gaan staan, en dan te klikken op "Retweet".
© 2010 - 2017 Anny87, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veel volgers krijgen op TwitterVeel volgers krijgen op TwitterTwitter is tegenwoordig één van de populairste sites ter wereld en ook in Nederland is het helemaal aangeslagen. Beroemd…
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitter  de belangrijkste begrippenTwitter de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Twitter uitgelegd voor beginnersTwitter uitgelegd voor beginnersTwitter is een medium waar je niet meer omheen kan. Iedereen lijkt het te doen, tot politici aan toe. Maar wat is Twitte…

Reageer op het artikel "Alles over Twitter: een stap voor stap handleiding"

Reacties

Nico Snel, 11-10-2014 18:17 #12
Ik heb een twitteraccount, maar nog nooit een Twitter geschreven. Nu wil ik wel en bij, m'n eerste actie komt er een schermpje om te reageren op een bericht. Alleen kan ik de verzendknop niet gebruiken. Is onder belicht. Is er iemand, die mij kan adviseren wat er niet goed gaat of is?

Susan Dijksma, 11-07-2014 15:17 #11
Ik heb een aantal tweets van verschillende personen gereplied. Zij zelf volgen mij niet. Nu valt mij op dat ik mijn reply niet tussen de andere replies zie staan, maar die van andere 'niet-volgers' wel. Bovendien verschilt dit per persoon. Onder de ene tweet zie ik mijn reply wel staan en bij de ander dus niet. Hoe kan dit nou? Want ik vind dit behoorlijk irritant.

Wes, 21-04-2014 13:20 #10
Als je in een DM als je bijv. naar joost een DM stuurt en je link iemand anders erin krijgt diegene dan ook een bericht?

Do, 17-05-2013 05:00 #9
Ik overweeg het aanmaken van een Twitter account maar zou wat meer willen weten over de schadelijkheid van al dat getwitter voor ons milieu. Kunt u mij hierover wat informatie geven?
B.v.d

Digibeetje, 27-03-2013 04:27 #8
Kan ik een reeds verwijderd dm bericht nog ergens terug vinden, zoja waar?

Ewell Wilson, 18-03-2013 01:39 #7
Hoe kan ik een foto bij mij tweets achtergrond plaatsen?

Thea, 29-10-2012 08:39 #6
Ik wil een foto bij mijn tweets plaatsen, maar dan komt er een slot, dat deze app geen toegang heb tot mijn foto's of video's, hoe los ik dit op, bij voorbaat dank.

Helen, 07-09-2012 16:04 #5
Hallo, Soms wil ik een twitterbericht bewaren en opgestuurd krijgen naar mijn email adres. Is dit mogelijk en hoe? Groetjes Helen

Henny Verdonschot, 15-08-2012 22:27 #4
Ik heb mijn profielfoto gewijzigd, helaas komt in mijn profiel de nieuwe foto niet zichtbaar. Wat doe ik fout, heeft het mogelijk iets met instellingen te maken?
Waar moet ik op letten en naar kijken?

Shannon, 06-08-2012 14:02 #3
Hallo,

Ik heb nu al zeker een jaar twitter en er nooit problemen mee gehad maar nu ben ik na het veranderen van mijn wachtwoord het nieuwe wachtwoord vergeten en kan ik niet meer inloggen ik wil dan wel een nieuw wachtwoord aanvragen door mijn emailadres in te voperen maar dan krijg ik een twitter account van iemand die ik helemaal niet ken en niet van mezelf iki kan nu dus niet meer mijn wachtwoord veranderen want bij het aanmaken van mijn account heb ik per ongeluk @hotmil.com in plaats van hotmail.com gedaan dus ik krijg ook niks binnen van mijn eigen account mijn telefoonnummer heb ik nooit opgegegevn en ik wil eigenlijk geen nieuwe want ik wil mijn oude niet kwijt wat is hiervoer de oplossing is er eigenlijk wel een oplossing?

MVG Shannon

Amber, 16-07-2012 23:12 #2
Ik zie mijn tweet balk niet en wat daar altijd onder staat en als ik op verbinding klik of ontdekken dan zie ik helemaal niks meer hoe kan dit en wat zou ik kunnen doen zodat mijn twitter het weer doet?

Natasja Reynolds, 05-05-2012 20:02 #1
Ik heb een tijd geleden en twiiteraccount geopend, maar ben mijn gebruikersnaam en wachtwoord vergeten wat nu?

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 23-08-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 12
Schrijf mee!