InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Twitter de belangrijkste begrippen

Twitter de belangrijkste begrippen

Twitter  de belangrijkste begrippen Ben je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pagina op in je favorieten en je hebt altijd de juiste uitleg bij de hand. De belangrijkste tip: gebruik hashtags niet overmatig en onthoud dat een hashtag gelijk stopt als je een leesteken gebruikt, zoals een komma of een apostrof.

Handige begrippenlijst Twitter

Twitter of tweet jij al? Gebruik je hashtags? Hoeveel followers heb je? Zal ik je even retweeten of is een reply ook goed? Als je even niet weet waar iemand het over heeft, heb je deze lijst.

De basis

Followers en volgers

Iemand die jou volgt of die jouw follower is, heeft een abonnement op jouw berichten. Elk bericht dat je stuurt, kan diegene dat zien in zijn lijst.

Tweet

Een tweet is een bericht op Twitter. Elk bericht bestaat uit maximaal 140 tekens. Tweeten is een bericht plaatsen. Sommigen zeggen ook twitteren. Het zijn beide niet-officiële werkwoorden.

Retweet of RT

Iemand anders vindt je bericht interessant en wil dit delen met zijn of haar volgers. Dit is een retweet. Je citeert hiermee de tweet van een ander. Een retweet kan er zo uitzien:
RT @gebruiker Lees dit boeiende stuk eens! - www.interessant.nl

Dit wordt na 2014 niet veel meer gebruikt. Vaak zet de app waarmee je tweet al automatisch je RT tussen aanhalingstekens of wordt op een andere manier duidelijk dat je iemand citeert/retweet.

Reply of mention

Een reply is een reactie op iemand anders. Voor een reply staat een apestaartje. Je kunt iemand met een reply rechtstreeks aanspreken. Een voorbeeld:
@gebruiker Wat fijn dat het stuk interessant was!

Een reply heet ook wel een mention. Als je @gebruiker aan het begin zet, verschijnt de tweet alleen op de tijdlijn van de ander. Wil je dat iedereen je tweet ziet? Zet het dan zo neer:

dit is mijn bericht @gebruiker

Nu krijgen al je volgers en de gebruiker het bericht te zien.

Bio

Je profiel op Twitter. Hier vertel je wat je interesses zijn en waar je zelf over tweet.

Meer begrippen

Hashtag

De hashtag is een kernwoord in een bericht. Wil je iets posten over een tv-programma, bijvoorbeeld 'talkshow', dan kun je dit doen door #talkshow te plaatsen. Het hekje maakt van het woord een hashtag. Je kunt op de website van 'talkshow' en in bepaalde twitterprogramma's lezen wie er allemaal iets over #talkshow plaatst. Ook daar kun je dan op reageren. Zo kijk je het programma met meer mensen.

Ditzelfde gaat op voor merken, producten, een nieuwsfeit of willekeurige zaken, zoals #lekkerweer #ijsje #vakantie

Je kunt geen leestekens of spaties gebruiken in hashtags.
#lekker weer - wordt #lekker
#zzp'er - wordt #zzp

Je kunt dan beter kiezen voor #lekkerweer en #zzper

Trending Topic of TT

Een trending topic is een onderwerp waar heel veel mensen tweets over plaatsen. De tien meest besproken onderwerpen op Twitter zijn TT oftewel Trending Topic. Er is een aparte lijst met TT's voor Nederland. Je hebt ook de TT's van de wereld. Een Nederlands trending topic heeft meerdere keren de wereldlijst gehaald.

DM

DM staat voor Direct Message oftewel privébericht. Een DM kun je alleen naar iemand sturen als jij die gebruiker volgt en de gebruiker jou ook terug volgt. Je stuurt een privébericht als je iets wil zeggen tegen iemand dat de rest van de wereld niet hoeft te lezen. Voorbeeld: je wilt telefoonnummers uitwisselen. Dit doe je via DM.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Twitter, twitteren en tweetenTwitter, twitteren en tweetenEén van de nieuwste vormen van social media is Twitter. Het is steeds bekender en het wordt door steeds meer mensen gebr…
Twitter, wat is het?Twitter, wat is het?Twitter, je hoort er de laatste tijd veel mensen over praten. Het is een nieuwe trend op het Internet geworden. Eerst wa…
Twitteren via Tweetdeck: hoe kun je twitteren via TweetdeckTwitteren via Tweetdeck is een manier om bijvoorbeeld de hele dag berichten op Twitter te zetten zonder daar de hele dag…
Wat is Twitter? Werking, voordelen en nadelenWat is Twitter? Werking, voordelen en nadelenTwitter is een service op internet die het mogelijk maakt om korte berichten te versturen. Deze vorm van microblogging o…
Twitteren, wat is twitteren en hoe twitter je?Twitteren, wat is twitteren en hoe twitter je?Twitteren is in 140 tekens aan de mensheid bekend maken wat je wilt laten weten. Maar nog niet heel Nederland twittert.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Twitter de belangrijkste begrippen"

Reactie

Wiel Reijnen, 31-12-2015 18:01 #1
Wat betekenen deze tekens ( '#'? Reactie infoteur, 04-01-2016
Beste Wiel,

Een # is ook wel een hashtag. Je kunt deze gebruiken op social media om een onderwerp of 'trending topic' (een veelbesproken onderwerp) mee aan te duiden. Gebruikers kunnen op deze hashtag klikken om alle berichten te lezen die met dit onderwerp zijn geplaatst.

Een voorbeeld:

Dit bericht gaat over hashtags. #hashtag #hastags #socialmedia

Een hashtag herkent alleen woorden zonder spaties of leestekens.

Goede hashtag:
#zodus

Foute hashtag:
#zo dus niet

In de laatste hashtag wordt de hashtag #zo en niet #zodusniet

Hopelijk maakt dit de # wat duidelijker.

Infoteur: Maresa
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Social Media
Reacties: 1
Schrijf mee!