Hoe werken zoekmachines en websites samen?
Websites en zoekmachines gaan naadloos samen. Zonder websites hebben we geen zoekmachines nodig om te zoeken op het internet en zonder de zoekmachines worden vele websites niet eens gevonden. 90% van de website bezoekers worden naar websites gedreven door zoekmachines. Om een goede website te hebben met veel bezoekers moet je dus ook veel weten over zoekmachines. Welke terminologie komt er bij kijken en hoe "gebruik" je een zoekmachine?
Mensen komen op 3 manieren terecht bij een website als bezoeker:
- Via zoekmachines
- Via links op andere websites
- Door een URL direct in de webadresbalk te typen
Zoekmachines staan hierbij op positie nummer één, aangezien zo'n 90% door een zoekmachine bij een website komt. Websites en zoekmachines hebben hierbij een goede wisselwerking met elkaar, de één kan niet bestaan zonder de ander.
Terminologie
Om zoekmachines optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk om te weten wat er met bepaalde zoekmachine-terminologie bedoeld wordt.
Spiders, crawlers en bots
Deze benamingen klinken eng, maar het zijn in feite niet meer dan geautomatiseerde programma's waarmee de zoekmachines de websites vinden en de inhoud van zo'n website dan indexeren om ze zo aan hun systeem te kunnen toevoegen als zoekoptie.
SEO/optimalisatie
Het proces waarbij websites en internetpagina's dusdanig worden aangepast zodat ze een hogere positie (ranking) krijgen in zoekmachine resultaten.
SEM/marketing
Hiermee wordt de combinatie van zowel natuurlijke als gesponsorde zoek-activiteiten bedoeld.
Natuurlijk/regulier zoeken
Dit betreft het type zoekresultaten die voortkomen uit een zoekmachine wanneer onbetaalde aanmeldingen worden geïndexeerd.
Gesponsorde zoekresultaten
Deze resultaten verschijnen in de gesponsorde links en hiervoor wordt betaald (door de sponsor). Deze resultaten staan meestal bovenaan een pagina of aan de rechterkant van een pagina.
Zoekmachine gebruikers
Welk type mensen gebruiken zoekmachines? Als je dit weet dan kun je dit gegeven gebruiken om je website aan te passen om zodoende je bezoekersaantal te verhogen. De ene doelgroep maakt meer gebruik van het internet en zoekmachines dan de andere doelgroep. Ze gebruiken andere trefwoorden en vinden andere dingen belangrijk. Dan is het belangrijk dat jij ervoor zorgt dat je je website aanpast met ander trefwoorden, je informatie aanpast naar je doelgroep en je website ook zoekmachine vriendelijk maakt.
Uit een onderzoek is gebleven dat de volgende type mensen een zoekmachine gebruiken:
- Mensen met een hoger opleidingsniveau maken veel meer gebruik van zoekmachines dan mensen met een laag opleidingsniveau
- Hoe hoger het inkomen is, des te vaker wordt een zoekmachine gebruikt
- Mensen met een trage internet verbinding zullen minder snel een zoekmachine gebruiken
- Jongeren maken meer gebruik van zoekmachines dan oudere mensen.
Site toevoegen aan een zoekmachine
Als je het aantal bezoekers van je website wilt verhogen, dan doe je er goed aan om deze aan te melden bij een zoekmachine. Kijk bijvoorbeeld wat de top 3 is van populaire zoekmachines en meld je site hier aan. Er zijn bedrijven/organisaties die aanbieden om je site bij wel honderden zoekmachines aan te melden, maar dit is echt niet nodig; het kan je onnodig geld kosten en je site uiteindelijk zelfs een slechte reputatie geven. De onderstaande drie zoekmachines zijn de betere, dus je doet er zeker goed aan je site hierbij aan te melden:
- Google: www.google.com/addurl
- Yahoo: siteexplorer.search.yahoo.com/submit
- Bing: www.bing.com/docs/submit.aspx
Zoekmachine-vriendelijk
Met een goed gestructureerde en zoekmachine-vriendelijke website kunnen zoekmachines je site gemakkelijker vinden. Een slecht opgezette site, daarentegen, wordt door de zoekmachines maar moeilijk of zelfs niet gevonden. Dit zorgt er dus voor dat je website niet in de zoekresultaten komt. De volgende informatie of objecten die je op je website plaatst wordt door de zoekmachine slecht of zelfs niet gevonden:
- Grafische elementen zoals afbeeldingen, multimedia-files (bijv. Flash) en woorden gebruikt in deze elementen.
- Inhoud die je plaatst in zogenaamde "frames"
- Inhoud op dynamische pagina's. Dynamische pagina's zijn pagina's waarvan de inhoud automatisch gegenereerd wordt.
Waar zoekmachines juist wel dol op zijn, zijn de zogenaamde (meta)tags. Dit zijn trefwoorden die je aan je website geeft die het makkelijker maken om door zoekmachines gevonden te worden. Denk dus altijd goed na welke tags/trefwoorden je gebruikt, zorg ervoor dat ze goed bij je website (en doelgroep) passen!
Check Pagerank
Wil je weten op welke plaats je website staat in de zoekresultaten van een zoekmachine? Typ dan de URL van je website in bij de desbetreffende zoekmachine, bijvoorbeeld bij Google of Yahoo.