nieuws uitgelichtGoogle, van zoekmachine naar antwoordmachine
Google probeert zijn product voortdurend te vernieuwen en steeds verder uit te breiden. Amit Singhal van Google wil een indrukwekkende verandering van deze zoekmachine doorvoeren. Heb je een vraag, voer hem dan in en je krijgt gelijk het antwoord. Niet het antwoord wat je zoekt? Kijk dan verder in de links onder de antwoorden.
Metaweb
Deze verandering zat er al aan te komen toen Google in 2010 voor vijftien miljoen dollar het Amerikaanse Metaweb Technologies overnam. Deze website is uitgebreid en gewijzigd en antwoorden hieruit zullen direct beschikbaar zijn wanneer je een vraag intypt. Metaweb beschikte al over een index van meer dan 12 miljoen gegevens. Dit is meer dan drie keer zoveel gegevens dan de Engelse Wikipedia bevat. Na twee jaar werk en uitbreiding bevat de database nu 200 miljoen gegevens. Dit zal hoofdzakelijk uit feiten bestaan (geografische ligging, lengte, geboortedatum, klimaat, oplossing som, Nobelprijswinnaar, wiskundige formule, enz). Waarschijnlijk zal dit voor Nederland inhouden dat het antwoord vertaald is met Google translate of in het Engels gegeven zal worden. Wel zou het een aanzienlijke verbetering van het experiment Google Squared moeten zijn.
Voorbeeld: Wanneer je Amsterdam in typt geeft Google een kaart te zien. Hij geeft informatie over de gemiddelde temperatuur en het aantal inwoners. Waarschijnlijk zal hij ook melden dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland is. Hieronder een link naar de toeristische dienst en de eerstvolgende site met relevante informatie.
Huidige website eigenaren
Het is onduidelijk wat de veranderingen in Google voor hen gaan betekenen. Google gaat namelijk over naar semantische zoektechnologie. Dat wil zeggen dat de informatie op bestaande websites beter wordt geïdentificeerd zodat de sites getoond kunnen worden die de vraag het best beantwoorden. Het is mogelijk dat de opmaaktaal van de websites hierop moet worden aangepast. De bedoeling van Google is dat mensen door deze aanpassingen langer op de zoekmachine verblijven. Ze willen hiermee de concurrentie aangaan met Facebook en Twitter. In deze websites zit nu de meeste tijd van de internetgebruiker.
Wolfram Alpha
Waarschijnlijk kan je de werking van de database van Google een beetje vergelijken met die van Wolfram Alpha. Je typt iets in en er volgt een antwoord. Maar (anders dan bij Wolfram Alpha) er is ook een mogelijkheid om je vraag te specificeren waarna je doorverwezen wordt naar een rijtje websites met bovenaan de website die het best en het meest volledig jouw vraag beantwoordt. Heel vaak staat er bij Google een Wikipedia website bovenaan.
Semantische zoektechnologie
Wat is dat, semantische zoektechnologie? Dit is een methode waarbij informatie wordt gezocht op basis van betekenis. Typ jij in bank. Dan wordt er gevraagd wat voor bank, voor geldzaken of om op te zitten. Wat wil je met die bank? Wil je hem kopen of wil je hem schoonmaken of opnieuw bekleden? En zo worden uiteindelijk alleen die websites getoond die voor jou relevant zijn. Er vindt dus een verschuiving plaats van zoeken op trefwoorden naar zoeken op betekenis en context.
Mc Hammer
Niet alleen Google maar ook de rapper Mc Hammer (die man met die enorme ballonbroek en de hit “Can’t touch this”) komt uit met een nieuw soort zoekmachine. De zoekmachine van Mc Hammer gaat WIREDoo heten. Hij wil net zoals Google de zoekervaring van internet gebruikers verbeteren. Deze website bevindt zich nog in de experimentele fase.
Het lijkt erop dat Google eerst de Engelstalige markt wil veroveren en dat websites zoals Wikipedia en InfoNu in Nederland zich nog niet druk moeten maken.