InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Privacyvriendelijke zoekmachine: Duckduckgo

Privacyvriendelijke zoekmachine: Duckduckgo

Privacyvriendelijke zoekmachine: Duckduckgo Duckduckgo is in 2013 in populariteit gestegen op het gebied van zoekmachines. Wat is Duckduckgo en waarom is Duckduckgo zo populair?

Wat is Duckduckgo?

Duckduckgo is een zoekmachine die de privacy van de gebruiker hoog in het vaandel stelt. In tegenstelling tot de bekendere zoekmachines bewaart Duckduckgo geen gegevens van de gebruiker na het uitvoeren van een zoekopdracht. Daarnaast personaliseert Duckduckgo de zoekopdracht van gebruikers niet, hierdoor krijgt elke gebruiker dezelfde zoekresultaten te zien voor een zelfde zoekopdracht.

Het ontstaan van Duckduckgo en de opkomst van Duckduckgo

Duckduckgo is in 2008 opgericht door Gabriel Weinberg. De naam Duckduckgo is ontstaan uit een grapje van de oprichter. Bij het verzinnen van de naam dacht Gabriel Weinberg een bekend kinderspel in Amerika, Duck Duck Goose. Op basis van dit kinderspel is de naam Duckduckgo ontstaan. Duckduckgo is ontstaan met de gedachte om een zoekmachine aan te bieden die de gebruiker de mogelijkheid geeft om zoekopdrachten uit te voeren waarbij gegevens van de gebruiker niet worden opgeslagen.

In 2010 heeft Duckduckgo een community website ontwikkelt zodat gebruikers problemen kunnen aangeven en kunnen discussiëren over Duckduckgo. In dit jaar investeerde Union Square Ventures geld in Duckduckgo en tekende Duckduckgo een contract met Linux Mint, waardoor Duckduckgo de standaard zoekmachine op Linux Mint 12 werd.

In 2012 begon de populariteit van Duckduckgo al toe te nemen. Waren er in 2010 gemiddeld 40.000 bezoeken per dag aan de website van Duckduckgo, in 2012 was dit aantal al naar 1,4 miljoen bezoeken per dag gestegen. De grootste toename in populariteit kwam echter door het onthullen van het programma PRISM door Edward Snowden. Om deze reden werd Duckduckgo in 2013 gemiddeld 3,8 miljoen keer per dag gebruikt. Ondanks het feit dat Duckduckgo 3,8 miljoen keer per dag wordt gebruikt is Duckduckgo in vergelijking met de grote zoekmachines zoals Google nog een kleine speler. Google wordt namelijk dagelijks 200 miljoen keer gebruikt.

Hoe werkt Duckduckgo?

Duckduckgo werkt op basis van open source software en is gecodeerd in Perl en Javascript en draait op nginx, FreeBSD en Linux. Duckduckgo maakt hierbij gebruik van API's van andere zoekmachines, waardoor de getoonde resultaten een samenraapsel van vele bronnen zijn. Een aantal voorbeelden van deze bronnen zijn: Yahoo!, Wikipedia en Wolfram Alpha. Daarnaast maakt Duckduckgo gebruik van een eigen spider, genaamd de DuckDuckBot. Hiermee wordt data van gecrowdsourcete sites gebruikt om zero-click resultaat boxen te vullen, waardoor er een korte samenvatting van de gevonden informatie wordt weergegeven.

Daarnaast beschikt Duckduckgo over een mogelijkheid om bang-commando's uit te voeren. Hiermee kan de gebruiker gericht gaan zoeken op een specifieke website.

Voordelen Duckduckgo

Hieronder een overzicht van de voordelen die het gebruik van Duckduckgo met zich meebrengt:
  1. Geheel anoniem
  2. Relevante zoekresultaten en minder commerciële zoekresultaten
  3. Integratie van Social Media binnen Duckduckgo
  4. Handige filtering van zoekresultaten
  5. Goede presentatie van de zoekresultaten
  6. Minder spam
  7. Veel goodies

Nadelen Duckduckgo

Hieronder een overzicht van een aantal nadelen die het gebruik van Duckduckgo met zich meebrengt:
  1. Zoekresultaten van bekendere zoekmachines voelen vertrouwder aan
  2. Bekendere zoekmachines hebben meer zoekresultaten door een uitgebreidere database
© 2014 - 2019 Jespertjec, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatiePageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie heeft u te maken met een zogenaamde Interne Koppelingen Navigatie Structuur. Deze navigati…
Dode zoekmachines, kent u ze nog?Dode zoekmachines, kent u ze nog?Het opzetten van een zoekmachine leek zo winstgevend te zijn, dat er door de jaren heen steeds meer het web betraden. Go…
Blijf op de hoogte met Google AlertsBlijf op de hoogte met Google AlertsWie Google alleen associeert met de overbekende zoekmachine heeft het helemaal mis. Met Google kun je namelijk veel meer…
De zoekmachine BingDe zoekmachine BingEr zijn momenteel een paar zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben als het gaat om de zoekopdrachten op het in…
Bronnen en referenties
  • www.duckduckgo.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/DuckDuckGo

Reageer op het artikel "Privacyvriendelijke zoekmachine: Duckduckgo"

Infoteur: Jespertjec
Gepubliceerd: 10-01-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!