Zoekwoord optimalisatie voor domeinen en subdomeinen

Zoekwoord optimalisatie voor domeinen en subdomeinen Zoekwoord optimalisatie is niet eenvoudig en het is belangrijk dat hier een aantal regels in worden gevolgd. Bij zoekwoord optimalisatie krijgt u te maken met de HEAD en BODY van de website en de domeinen en subdomeinen, maar het is ook zeer belangrijk de zoekwoorden en de optimalisatie af te stemmen op die van de concurrentie en de teksten bewuster te schrijven. In dit artikel leest u meer over zoekwoord optimalisatie, regels en richtlijnen betreffende HEAD, BODY, domeinen en subdomeinen.

Een strategie opzetten

U kunt niet zomaar beginnen met een zoekwoord optimalisatie. Wanneer u beter gevonden wilt worden op het internet, dan is het belangrijk dat u tijd besteedt aan de manier waarop u dit gaat doen en de meest succesvolle manier om een hogere positie in de resultaten van zoekmachines te verkrijgen. U dient een selectie te maken van veel gezochte woorden op internet. Heeft u een fietsenwinkel, dan kunt u op een webpagina bijvoorbeeld kiezen voor goedkope fiets, fiets bestellen en online fietsenwinkel. Selecteer niet te veel woorden op te optimaliseren, maar hanteer een maximum van drie zoekwoorden of –termen per webpagina om te optimaliseren.

HEAD en BODY

De plaatsing van de zoekwoorden en –termen in de tekst zijn belangrijk voor de effectiviteit van het gebruik van de woorden. De zogeheten titletag is de belangrijkste plaats voor de zoekwoorden en –termen. De titletag wordt weergegeven als koptekst in de zoekresultaten en wordt door zoekmachines gezien als de primaire tekst en omschrijving. De HEAD, ofwel de titel, is dus het belangrijkst. Deze moet niet alleen uniek zijn voor iedere webpagina, maar de eerste woorden van de titel wegen ook het zwaarst in de resultaten. Plaats het zoekwoord dat u wilt optimaliseren daarom ook zo dicht mogelijk bij het begin van de zin.

De BODY is ideaal om de zoekwoorden en –termen daadwerkelijk te gaan optimaliseren door middel van woordherhaling en combinatiegebruik. Per webpagina is het aan te raden voor maximaal drie zoektermen te kiezen om te optimaliseren. Deze zoektermen kunnen uiteraard per webpagina wel verschillend zijn. Ook bij de BODY geldt dat het begin van de tekst het zwaarst weegt voor de zoekmachines. Plaats daarom de meeste zoekwoorden aan het begin van de tekst en blijf deze herhalen in de rest van de tekst. D e zoekmachine zoekt uitsluitend naar de pure HTML. Daarom is het belangrijk dat de bodytekst bovenaan de pagina in de broncode staat.

Domeinen en subdomeinen

Wanneer u een domeinnaam heeft die een zoekwoord bevat, dan heeft u een voorsprong op de concurrenten die dit niet hebben. Verkoopt u fietsen, dan scoort u hoger met fiets.nl dan met (bijv.) Overdam.nl, alleen al omdat het beste zoekwoord in uw URL voorkomt. Daarnaast is ook de paginanaam die in de URL wordt weergegeven belangrijk voor de ranking in de resultaten. Houd altijd in gedachten dan kort beter is als lang wanneer het gaat om vindbaarheid.
Het gebruik van subdomeinen kan bijdragen aan een betere vindbaarheid. Door gebruik te maken van subdomeinen, kunt u zich aanmelden bij diverse internetgidsen op categorie. Daarnaast is het overzicht voor uw klanten veel beter en krijgt u meer dan twee zoekresultaten met subdomeinen. Helaas zijn er ook nadelen wanneer u gebruik maakt van subdomeinen. Zo kan een subdomein worden aangezien voor spam, de aparte linkpopulariteit kost veel tijd en werk en een grote website scoort veel beter in deze populariteit dan de kleinere websites.

Regels betreffende subdomeinen

Er zijn een aantal regels die u kunt volgen om de effectiviteit van subdomeinen te vergroten. U kunt crosslinking voorkomen door voldoende externe koppelingen naar de subdomeinen te realiseren. Gebruik de koppelingen alleen binnen de webpagina’s van de subdomeinen en kies voor belangrijke zoekwoorden en zoektermen in de subdomeinen. Zorg dat de structuur helder is en het uiterlijk van elke subdomein hetzelfde is. Stem deze op elkaar af en pas bijvoorbeeld alleen de kleur aan om ze toch iets te laten verschillen. Houd zoveel mogelijk in dezelfde stijl. Tot slot dient u een subdomein uitsluitend voor een map te gebruiken.
© 2010 - 2024 Marensa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?Wat kunnen SEM, SEO en SEA betekenen voor je website?Als het gaat over gevonden worden op internet en zo veel mogelijk bezoekers trekken naar je website, dan kom je al snel…
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
SEO: de basis van zoekmachine optimalisatieWil je de bezoekersaantallen op je website verhogen? Zoekmachine optimalisatie zorgt daarvoor. Met de juiste zoekwoorden…
SEO Tips: 7 Cruciale SEO TipsWanneer u een artikel op het internet publiceert, dan wilt u natuurlijk dat dit artikel wordt gelezen. Door gebruik te m…

PageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatiePageRank en zoekrobots bij zoekmachine optimalisatieBij zoekmachine optimalisatie heeft u te maken met een zogenaamde Interne Koppelingen Navigatie Structuur. Deze navigati…
Zoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie, alles wat u dient te wetenZoekmachine optimalisatie is een veel gebruikte manier om een website hoger te laten ranken in de resultaten van zoekmac…
Marensa (310 artikelen)
Gepubliceerd: 13-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.