InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekmachine marketing, alles wat u dient te weten

Zoekmachine marketing, alles wat u dient te weten

Zoekmachine marketing, alles wat u dient te weten Zoekmachine marketing is belangrijk voor de plaatsing van uw website binnen de zoekresultaten. Door aandacht te besteden aan zoekmachine marketing, kunt u een groter publiek bereiken. Met enkele eenvoudige handelingen kunt u ervoor zorgen dat uw website meer bezoekers aantrekt. Uw website scoort veel hoger in de resultaten van zoekmachines en u zult snel in staat zijn uw klantenkring verder uit te breiden. Lees hier meer over effectieve zoekmachine marketing.

Push marketing

De twee vormen waar marketing om draait zijn de zogeheten push marketing en pull marketing. Bij push marketing hebben we het over onaangekondigde benadering van de klanten. Hierbij valt te denken aan mailings of reclame via televisie of radio. Potentiële klanten komen in aanraking met uw boodschap door de mailbox te openen, televisie te kijken of radio te luisteren. Men vraagt er niet om, maar krijgt het wel en leest/ziet/hoort het.
Push marketing draait daarom om het geven van het spreekwoordelijke zetje in de rug en mensen ertoe te bewegen iets met uw boodschap, een product of dienst, te doen.

Pull marketing

De tweede vorm van marketing is pull marketing, waarbij het gaat om het effectief aantrekken van klanten. Hier komt de zoekmachine marketing duidelijk om een hoekje kijken. Een bekende term die we binnen deze vorm van marketing tegen komen is wel SEO, oftewel Search Engine Optimization. Hierbij hebben we het over het optimaliseren van de content van de website waar niet voor betaald hoeft te worden. De website wordt door middel van SEO hoger geplaatst in de resultaten van grote zoekmachines, waardoor deze beter en sneller gevonden wordt door klanten die in juist die categorie zoeken. Uiteraard is er ook een betaalde vorm van pull marketing in combinatie met zoekmachine optimalisatie. Door te betalen voor een advertentie, wordt deze naast de resultaten geplaatst. Echter kunnen de kosten hiervoor behoorlijk oplopen en is deze methode minder effectief gebleken.

Feiten betreffende zoekmachines

Zoekmachines worden op een bepaalde manier door mensen gebruikt. U doet dit zelf ook, enkel denkt u niet na bij uw gedrag op zoekmachines. Wanneer wij u hiernaar vragen, gaat u erover nadenken. Stel, u zoekt naar ‘fiets kopen’. In Google krijgt u hierop maar liefst een kleine 1,9 miljoen resultaten. Tot hoe ver leest u deze resultaten? Klikt u een weergegeven aanbieder op de eerste pagina aan, of ‘reist’ u zonder iets aan te klikken op de eerste pagina door naar de tweede of derde pagina? Denkt u hier eens over na en lees dan de feiten.

Er zijn namelijk harde feiten bekend over de manier waarop wij met de resultaten van zoekmachines omgaan. Zo kunnen wij u vertellen dat 41% van alle zoekmachinegebruikers uitsluitend de eerste pagina resultaten bekijkt, waarvan ruim de helft niet verder komt dan de eerste vijf resultaten, namelijk 25%. Wanneer mensen iets op internet zoeken, doet een klein deel dit op de gok door zomaar een website in te toetsen en te kijken waar zij terecht komen. Dan zijn er mensen, 27% van alle internetgebruikers, die direct een bekend webadres intoetsen en gaan naar waar zij moeten zijn. 62% van de mensen start op het internet met een zoekmachine en 3% heeft zelfs de zoekmachine ingesteld als standaard startpagina van internet. 81% van alle internetgebruikers vindt de zoekmachine de beste manier om te zoeken op internet en 77% van de mensen bekijken tegenwoordig eerst producten op internet voordat zij iets daadwerkelijk aanschaffen. Door deze zoektocht komt 48% producten tegen die zij nog niet kennen, maar die wel de interesse wekken. Tot slot kijken we naar het verschil tussen de betaalde en onbetaalde weergaven. Mensen klikken zes keer vaker door naar een resultaat welke word weergegeven op de gewone pagina dan op de betaalde advertenties aan de zijkant van de resultaten. Deze ziet men vaak over het hoofd.

Zoekmachinegebruikers

Wij kennen drie verschillende soorten zoekmachinegebruikers. Deze zoekers gebruiken de zoekmachine elk voor een ander doeleinde en hier kan op worden ingespeeld wanneer u gebruik wilt gaan maken van zoekmachine marketing. Door te kijken naar de soorten zoekers die actief zijn, kunt u hier de optimalisatie op aanpassen en zo de zoeker aanspreken waar u iets aan heeft. Allereerst is er de transactie zoeker, welke voor marketing veelal het belangrijkst is. Deze zoeker wil iets kopen en zoekt op internet waar dit te koop is en tegen welk bedrag. De informatieve zoeker is op zoek naar informatie over bijvoorbeeld een bepaald product of dienst. Zo wil deze persoon wellicht weten wat het verschil is tussen een MP3-speler en een MP4-speler. Tenslotte is er de navigatie zoeker, welke direct surft naar de betreffende website en binnen deze website gaat zoeken. Om een voorbeeld te geven: iemand wil een trui kopen, surft naar de website van Otto, Wehkamp of bijvoorbeeld Neckermann en kijkt op deze site naar het aanbod truien. Deze zoekers komen niet in aanraking met de zoekmachine om een trui te kopen.

Aantrekkingskracht van tekst

Inmiddels weten we dat mensen niet lang de tijd nemen om werkelijk alle resultaten van de zoekmachine door te nemen. Dit zou uiteraard ook onbegonnen werk zijn, daar de meeste zoekwoorden of –termen minimaal een miljoen resultaten oproepen. Mensen nemen hooguit de tijd om de eerste pagina met resultaten te bekijken en kijken daarbij zelden naar de weergegeven betaalde advertenties. Het is daarom belangrijk dat u hoog in de resultaten terecht komt en daar heeft u een aantrekkelijke tekst voor nodig. Hierbij wordt het meest gelet op de beschrijving, maar de titel is ook zeer belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat men 43% van de tijd besteedt aan de beschrijving en 30% aan het bepalen van de titel.

De werking van zoekmachines

U kunt op internet gebruik maken van zoekmachines en internetgidsen. De meest populaire, en tevens meest gebruikte, zoekmachine is Google. Internetgidsen zijn bijvoorbeeld Startpagina en Yahoo. De dmozgids, Directory Mozilla Guide, geeft op alfabetische volgorde weer welke plaatsing u bereikt met een gekozen titel. Hier wordt veelal mee gewerkt binnen de internetgidsen. De zoekmachines werken ook wel met de dmozgids, maar ook pageranking is hierbij heel belangrijk. Pagerank heeft alles te maken met de hoogwaardige tekst herkenningstechnieken. Dit is een techniek waardoor de pagina’s worden gevonden die matchen met uw zoekopdracht. Google doet dit net even iets anders dan de gemiddelde zoekmachine. Google kijkt naar het aantal keren dat een zoekwoord op een website of webpagina voorkomt.

Web 2.0

Een andere invloed op zoekmachine marketing zijn de implicaties van Web 2.0. Dit heeft vooral betrekking op de onbetaalde resultaten. Linkpopulariteit heeft op een indirecte wijze een grote invloed op onbetaalde resultaten wanneer het gaat om ranking. Er wordt aanzienlijk meer geklikt op onbetaalde weergaven dan op de betaalde variant. Van iedere 100 klikken gaan er gemiddeld 74 naar de onbetaalde weergaven. Dan is er nog een verschil tussen de kopers en de kijkers. Kijkers bekijken de zoekresultaten korter en letten hierbij meer op de inhoud dan op merken. Bij kopers werkt dit anders. Zij kijken langer naar de resultaten en letten hierbij meer op merken waar zij vertrouwd mee zijn. Bijvoorbeeld, u wilt een mobiele telefoon kopen en heeft altijd telefoons van Nokia gehad. Dan trekken de advertenties waar Nokia in genoemd wordt u als koper meer aan dat de advertenties die alleen andere merken noemen. Bij de speciale shoppingzoekmachines kunt u uw website aanmelden als webwinkel.

Meest gebruikte zoekmachines

Het is belangrijk te weten op welke zoekmachine u het best gevonden wilt worden, zodat u de vindbaarheid van de website kan organiseren door u te richten op de techniek die door de betreffende zoekmachine gebruikt wordt. De populairste zoekmachine is Google, waar ruim de helft van alle internetgebruikers gebruik van maakt. Op de tweede plaats vinden we Yahoo. In 2008 koos 33% van alle internetgebruikers voor deze zoekmachine. Toch is het belangrijk dat de website, en de content daarvan, niet alleen gericht is op de techniek van de zoekmachine. Dit zou ten koste gaan van de professionaliteit van de website.

Optimale combinatie opbouw

Wanneer u zo veel mogelijk mensen wilt bereiken en aantrekken met uw website, dan is het belangrijk een optimale combinatie te maken bij het opbouwen van de website en de content. Wanneer u de website bouwt naar de zoekmachines en niet naar de klanten, dan komt u wel hoger in de resultaten, maar wekt u niet de interesse van de klant. Daarom moet u een combinatie maken tussen de criteria van de zoekmachines en die van de klanten, waarmee u een optimaal resultaat kan behalen. Maak uw website overzichtelijk en gebruiksvriendelijk en zorg dat mensen direct kunnen zien waar zij aan toe zijn. Daarnaast is het belangrijk dat contactgegevens goed vindbaar zijn, voor zowel de klanten als de internetgidsen die mensen door kunnen sturen.
© 2010 - 2019 Marensa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom is schrijven voor het internet anders?Waarom is schrijven voor het internet anders?Schrijven voor het internet is een vak apart. Sinds we het internet steeds meer zijn gaan gebruiken, zijn er speciale ma…
Dode zoekmachines, kent u ze nog?Dode zoekmachines, kent u ze nog?Het opzetten van een zoekmachine leek zo winstgevend te zijn, dat er door de jaren heen steeds meer het web betraden. Go…
SEO Tips: 7 Cruciale SEO TipsWanneer u een artikel op het internet publiceert, dan wilt u natuurlijk dat dit artikel wordt gelezen. Door gebruik te m…

Reageer op het artikel "Zoekmachine marketing, alles wat u dient te weten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 13-12-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!