De geheimen van SEO en zoekmachineoptimalisatie
‘Wat is SEO dan wel?’ Toegegeven, de afkorting klinkt een beetje als een overdraagbare aandoening maar staat voor ‘Search Engine Optimization’ of zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je een website of blog hebt of artikelen schrijft voor een site als InfoNu of Plazilla is kennis van SEO essentieel. Een mooie website maken of een goed artikel schrijven was voldoende in de begindagen van het internet, toen er nog niet zoveel websites waren. Uitstekende inhoud schrijven volstaat niet meer om hoog te ranken in Google. Een basiskennis van SEO is onontbeerlijk om meer bezoekers vanuit zoekmachines te krijgen en zo hogere opbrengsten uit je schrijfwerk te halen. Een aantal SEO-tips kunnen je resultaten dus positief beïnvloeden.
Wat is SEO en zoekmachineoptimalisatie?
Doel
SEO staat voor 'Search Engine Optimization' of in het Nederlands 'zoekmachineoptimalisatie'. Deze vaardigheid houdt zich bezig met de vraag hoe je erin slaagt om je teksten hoog te laten ranken in zoekmachines. Zoveel factoren spelen een rol dat niemand echt alle parameters en criteria kan beheersen. Dat maakt het domein ook zo boeiend. Een basiskennis van SEO is onmisbaar voor wie publiceert op het net.
Anno 2016 zoekt meer dan negentig procent van alle internetgebruikers in België en Nederland informatie via Google. Je hoeft je dus niet te bekommeren om andere zoekmachines: je website of artikelen optimaliseren voor Google is voldoende. Je tekst is dan meestal ook goed vindbaar in andere zoekmachines.
Wil je veel gelezen worden moet je er voor zorgen dat je tekst op de eerste plaats van de eerste pagina terechtkomt wanneer iemand een zoekopdracht intikt in Google. De helft van alle zoekers klikt immers op de eerste link in de zoekresultaten. Kom je lager terecht, of nog erger, op de tweede pagina is de kans dat iemand nog op je artikel terechtkomt veel kleiner. De meeste internetgebruikers beperken zich nu eenmaal tot de eerste vier zoekresultaten. Vinden ze daar geen bevredigend antwoord proberen ze meestal een nieuwe zoekopdracht.
Belang
Het belang van SEO kan men niet genoeg benadrukken. Alles begint met een goed artikel en niet iedereen kan een goede tekst schrijven, dat is waar. Maar je bent heus niet de enige die het wel kan. Kennis van SEO kan dus een verschil maken.
Stel dat twee auteurs beiden een even goede tekst schrijven over hetzelfde onderwerp. Welk van de twee zal het hoogst ranken in Google en daardoor het meeste bezoekers trekken? Indien één van beiden de tekst ook geoptimaliseerd heeft voor SEO is de kans groot dat deze met de inkomsten gaat lopen. Zonder SEO loop je het risico goede artikelen te schrijven die amper gelezen worden.
SEO en SEA
Naast SEO bestaat ook SEA, maar dit is iets helemaal anders. SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’. Deze vaardigheid spitst zich toe op adverteren in de betaalde zoekresultaten van Google, zeg maar de kolom rechts op de resultatenpagina.
Betalen om hoog in de zoekresultaten te staan gaat sneller, maar heeft als nadeel dat het geld kost. SEO kost meer tijd maar kost je verder niets.
’Inhoud blijft king’ in Google?
Vergis je niet: de basis van alles blijft nog altijd goede webteksten en artikelen schrijven. Het heeft weinig zin je toe te leggen op SEO vooraleer je goede inhoud (‘content’) aflevert. Indien je teksten inhoudelijk niet goed zijn is de kans op een hoge score in Google klein.
Goede inhoud
Goede inhoud schrijven betekent dat je artikel op zijn minst aan volgende elementen beantwoordt:
- De titel is krachtig, duidelijk en nodigt uit tot lezen van het artikel
- Het artikel bevat geen spelfouten of grammaticale fouten
- Het bevat korte en duidelijke zinnen zonder vaktermen of moeilijke woorden
- De tekst heeft een duidelijke structuur en opbouw met koppen, subkoppen en korte, vlot leesbare alinea’s
- De inleiding is pakkend en wekt de nieuwsgierigheid van de lezer op om het artikel volledig te lezen
- Minimum drie afbeeldingen die goed bij de tekst passen illustreren het artikel. Deze foto's maak je zelf of haal je van gratis sites als pixabay.nl
- Het artikel is niet te kort want korte artikelen scoren doorgaans minder goed in Google. Minstens 350 woorden is aan te raden, 500 woorden is beter. Maak je artikel ook niet té lang.
Originele inhoud
‘Content is king’ is een veel gehoord gezegde op internet: alles staat of valt met goede content. Dat klopt, maar anno 2016 is het niet meer genoeg. Het is beter om dit gezegde licht aan te passen en er ‘original content is king’ van te maken. Het internet staat intussen letterlijk vol met websites en artikelen. Het heeft dan ook weinig zin om voor de honderdste keer iets te schrijven dat al te vinden is op internet of dat al tientallen keren door andere auteurs gebracht is. Google houdt van originele en vernieuwende content. Schrijf met andere woorden teksten waarmee je iets toevoegt aan het internet.
Hoe vind je zo’n originele inhoud? Heel eenvoudig. Wanneer je een idee hebt google je het onderwerp. Indien de eerste vijf zoekresultaten niet aansluiten bij je vraag of er geen artikel beschikbaar is waarin je een volledig antwoord op je vraag in één artikel vindt heb je een onderwerp gevonden dat kans maakt op een goede ranking.
Een andere manier om tot originele inhoud te komen is een bestaand onderwerp vanuit een originele invalshoek te belichten. Blijf objectief maar benader een onderwerp eens op een manier die nog niet gedaan is. Ook zo verhoog je je kansen op een artikel dat aanslaat.
De beste content
Het klopt dat sommige zoekwoorden gemiddeld meer opleveren dan andere. Vooral financiële onderwerpen staan bekend als lucratief. Toch laat je je best niet teveel leiden door de mogelijke opbrengsten. Schrijven over een passie, over iets waar je veel van weet of iets dat je nauw aan het hart ligt zal uiteindelijk de beste content opleveren.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waarover je schrijft. Probeer voor het onderwerp van je artikel de beste, meest uitgebreide en originele tekst te maken die op internet te vinden is. Dit verhoogt je kansen om hiermee op termijn in de top van de zoekresultaten te belanden. Bekijk de eerste drie zoekresultaten van je onderwerp in Google: kan jij beter doen dan de topresultaten?
Hoe SEO en zoekmachineoptimalisatie toepassen?
Zoekwoordenresearch
De meeste mensen bedenken een onderwerp, schrijven vervolgens een artikel en publiceren het. Fout. Alles begint inderdaad met het bedenken van een onderwerp, maar voor je het artikel schrijft doe je eerst research naar zoekwoorden. Dit kan via de Google Adwords Keyword Planner (zoekwoordenplanner).
Stel dat je een artikel wil schrijven over Sint-Joris en de draak. Nu blijkt dat op ‘Sint-Joris en de draak’ maandelijks gemiddeld maar honderd keer wordt gezocht, terwijl op ‘Joris en de draak’ elke maand maar liefst 3600 keer wordt gezocht. De concurrentie is op beide zoekwoorden laag. Je zou dus wel volledig gek moeten zijn om je artikel ‘Sint-Joris en de draak’ te noemen en niet ‘Joris en de draak’. Zonder research van zoekwoorden heb je er echter het raden naar en doe je maar wat zonder kennis van zaken.
De zoekwoordenplanner vertelt je op welke zoekwoorden gebruikers van Google de voorbije twaalf maanden hebben gezocht en op welke niet. Weten welke woorden je best in je artikel gebruikt maakt een aanzienlijk verschil. Ook kan je in de tool zien hoe groot de concurrentie op een zoekwoord is. Op sommige zoekwoorden wordt veel gezocht, maar de concurrentie is ook groot, zodat je moeite zal ondervinden om met het artikel in de topresultaten te belanden. Op andere zoekwoorden wordt veel minder gezocht maar is er ook niet zoveel concurrentie. Het kan lonen om je eerder op dergelijke zoekwoorden toe te spitsen.
Sommige lucratieve zoekwoorden brengen veel op per klik, maar de concurrentie is moordend. Het maakt niet uit dat een zoekwoord bij wijze van spreken één miljoen euro per klik opbrengt. Wanneer je artikel op pagina 500 of 1000 van de zoekresultaten belandt krijg je die klik niet.
De zoekwoorden in het artikel verweven
Optimaal gebruik van de zoekwoorden in het artikel is een delicate kunst op zich. De vaardigheid bestaat erin om het op een verfijnde manier te doen: niet teveel en niet te weinig. Stamp je je tekst barstensvol zoekwoorden zal Google dit beschouwen als ‘keyword stuffing’ en kan je een lagere ranking verwachten. Te weinig zoekwoorden in het artikel laten terugkomen is dan ook weer niet goed.
Volgende regels zijn echter essentieel:
- Plaats het belangrijkste zoekwoord altijd helemaal vooraan in de titel
- Het belangrijkste zoekwoord moet ook één of maximaal twee keer in de inleiding, de hoofdkoppen en de tekst zelf terugkomen.
- Gebruik ook de andere zoektermen één keer in de tekst van de inleiding
- Laat de belangrijkste zoekterm ook nog eens in de laatste alinea van het artikel terugkomen.
Nog meer SEO-tips
Alles begint met goede content en zoekwoorden. Daarnaast spelen nog tal van andere aspecten een rol.
Domeinnaam
Denk goed na over de domeinnaam van je website. Een goede, korte domeinnaam waarin een belangrijk zoekwoord zit vervat maakt duidelijk waar de site over gaat. Vermijd ook koppeltekens of underscores (een liggend streepje zoals _) in de domeinnaam.
Het helpt ook om de juiste extensie te kiezen. Je kan beter niet voor een exotische extensie als .tv of .fm kiezen. Een .be- of .nl-domeinnaam met content in de taal waarvoor de extensie oorspronkelijk was bedoeld scoort doorgaans beter in zoekmachines.
Links
Hoe meer links er vanaf andere websites naar jouw website komen hoe hoger ze zal ranken in Google. Je zal dus op zoek moeten gaan naar websites en contact opnemen met de webmaster om beleefd een link te vragen. Let wel: het onderwerp van die websites moet verband houden met de inhoud van je site. Het heeft weinig zin om een link te vragen naar je blog over mode op de website van de plaatselijke slager. Google beloont geen ‘links om de links’. Een link moet dus een meerwaarde hebben.
Ook interne links tussen je eigen artikelen of tussen de pagina's op je website helpen om je schrijfwerk hoger te ranken. Interne links wegen minder dan externe maar hebben wel degelijk invloed. Dit verklaart waarom je best een aantal artikelen over hetzelfde onderwerp kan schrijven. De links tussen je artikelen 'duwen' je teksten dan weer iets hoger.
Snelheid van je website
Hoe sneller je website laadt en op het scherm staat, hoe blijer Google wordt. Goedkope webhosting is prima maar niet als het ten koste gaat van de snelheid. Wat je dan uitspaart aan kosten voor het web verlies je terug met wellicht minder bezoekers en dus minder inkomsten.
Bron: Angelolucas, Pixabay Geld verdienen met zoekmachineoptimalisatie en SEO
SEO levert niet rechtstreeks geld op maar indirect wel. Door je webteksten en artikelen te schrijven met oog voor SEO en aan zoekwoordenresearch te doen voor je een artikel schrijft kan je op lange termijn je inkomsten verhogen. De kans is immers groter dat de artikelen goed ranken in Google. Meer bezoekers betekent hogere inkomsten.
Dit betekent niet dat SEO een wondermiddel is. Verwacht ook niet om al na een paar maanden resultaten of extra inkomsten te zien. Maar ervaren webdesigners schatten toch dat enige kennis van SEO de inkomsten van webteksten met 10% kan verhogen. Dat lijkt weinig maar is het zeker niet.
Het betekent dat voor elke 70 euro die je via Google AdSense verdient zonder toepassing van SEO je na het optimaliseren van je teksten 77 euro zou verdienen. Op lange termijn kunnen SEO-tips dus een aanzienlijk verschil betekenen voor de rendabiliteit van je schrijfwerk.