Schrijven online: 9 manieren om je webteksten te verbeteren
Schrijven online en regelmatig webteksten en artikelen publiceren is voor steeds meer mensen een leuke manier om bij te verdienen. Maar het is geen ‘easy money’. Geef toe: als het echt zo eenvoudig was zou iedereen het toch doen? Geld verdienen met schrijven op internet is mogelijk maar vraagt tijd, toewijding en doorzettingsvermogen. Het web staat vol teksten en ze schreeuwen allemaal om aandacht. De motivatie slaat al gauw om in ontgoocheling wanneer je na maanden of zelfs jaren schrijfwerk nog steeds hooguit centen of een paar schamele euro’s verdient. Gelukkig kan je heel wat doen om op lange termijn meer inkomsten uit je artikelen te halen. Om slechtlopende teksten te verbeteren zijn er verschillende manieren.
Schrijven online: less is more
Het belang van goede content
Heel wat webschrijvers proberen zo snel mogelijk tonnen content te produceren: honderden, ja zelfs duizenden artikelen. De achterliggende gedachte? 'Hoe meer pagina’s ik in ijltempo uit mijn pen schud, hoe meer kliks op de advertenties bij mijn artikelen'. Hoewel voldoende teksten schrijven online zeker belangrijk is om genoeg bezoekers te krijgen telt toch vooral de kwaliteit. 'Less is more'. Meer is niet altijd beter. Laat kwantiteit dus niet primeren op kwaliteit.
Met vijftig of zelfs honderd bezoekers per dag zal je niet veel meer dan een paar centen of euro’s per maand verdienen. Google Adsense, het advertentieprogramma van de gelijknamige zoekmachine, wordt vooral interessant wanneer je elke dag minstens duizend bezoekers haalt. Goede, tijdloze artikelen kunnen na een tijdje vlot tien of dertig bezoekers per dag halen. Heel populaire onderwerpen kunnen zelfs veel hogere aantallen bereiken. Theoretisch is het dus mogelijk om met hooguit vijftig tot honderd kwaliteitsartikelen duizend bezoekers per dag te halen. In praktijk zal dit niet altijd lukken, omdat je vooraf nooit zeker weet of een artikel zal aanslaan.
Om elke maand een zakcentje bij te verdienen is het dus echt niet nodig om vijfhonderd of meer artikelen te schrijven. Met voldoende kwaliteit en een goede keuze van onderwerpen kan je met honderd artikelen dezelfde opbrengst halen, gewoon omdat je content beter en origineler is. Schrijf je elke week tien artikelen is de kans klein dat dit allemaal originele, uitgebreide en kwaliteitsvolle teksten zijn. Een goed artikel schrijven online vraagt immers heel wat denkwerk en research en steunt ook op een origineel idee of unieke invalshoek.
Wat is goede content bij schrijven online?
Goede content heeft nog andere eigenschappen:
- De zinnen zijn overwegend kort en duidelijk opgebouwd, zonder al te veel bijzinnen met "die..." en "dat..." of stroeve passiefconstructies met 'worden'
- Je spreekt de taal van de lezer: vermijd vakjargon en technische termen
- De inhoud is actueel, up-to-date en bevat geen gedateerde informatie
- De stijl is actief en afwisselend: je spreekt de lezer aan, geeft voorbeelden en bouwt zinnen niet altijd op dezelfde manier op. Gooi er bijvoorbeeld eens een vraagzin of gebiedende wijs tussen.
- Er staan geen niet-werkende links in het artikel: 'broken links' zijn voor zoekmachines een slecht teken en zullen je ranking haast altijd negatief beïnvloeden.
Goede inhoud op het web is bovendien 'piramidaal' opgebouwd: de belangrijkste, nieuwswaardigste stellingen en ideeën van je artikel staan al in de eerste alinea of inleiding. In de rest van de tekst werk je daarna alles verder uit. Na de eerste zinnen weet je lezer al wat de kern van je verhaal is en of hij wil verder lezen of niet. Dit is volledig anders dan een traditionele, papieren tekst waarbij je langzaam opbouwt tot een conclusie of kern op het einde.
Een voorbeeld:
Niet piramidaal
De Nationale Bank heeft dinsdag nieuwe cijfers gepubliceerd over de inflatie. Men voorziet op korte termijn een stijging tot 1,4%.
Piramidaal
Op korte termijn voorziet men een stijging van de inflatie tot 1,4%. Dat blijkt uit cijfers die de Nationale Bank dinsdag heeft gepubliceerd.
Kan je geld verdienen met schrijven online?
Ja, maar...
Rijk zal je er niet van worden, maar geld verdienen met artikelen als bijverdienste is zeker mogelijk. Alleen is het niet zo eenvoudig. Alles staat of valt met die kwaliteitsvolle content. Zijn je artikelen inhoudelijk niet goed, of gewoon 'copy-paste' van informatie op andere sites is een hoge ranking in zoekmachines onwaarschijnlijk.
Geld verdienen aan gepubliceerde artikelen kan bij InfoNu, de grootste site in het Nederlandstalig gebied. Na het
aanmelden op InfoNu kan je meteen beginnen schrijven.
Kies goede onderwerpen
De niche is bij schrijven online ook erg belangrijk. Sommige onderwerpen zijn interessant voor adverteerders, andere veel minder. Dat is niet erg wanneer je voor de lol schrijft, maar wil je er ook nog wat aan verdienen moet je op zoek naar een winstgevende niche. Zo is bekend dat financiële onderwerpen, gezondheid, mode en sport meer potentieel hebben dan pakweg kunst, geschiedenis, filosofie of religie. De keerzijde van de medaille is dat het veel moeilijker is om hoog te ranken met een artikel over hypotheken of beleggingen dan met een historisch onderwerp. De concurrentie is bij beter betaalde onderwerpen nu eenmaal ook groter.
Manieren om je webteksten en artikelen te verbeteren
Bestaande artikelen verbeteren
In plaats van steeds meer te schrijven kan je overwegen om twee of drie maand ‘vrijaf’ te nemen. Je focust je dan op het verbeteren van je bestaande artikelen. Hierbij neem je elke dag één of meerdere artikelen onder de loep: je onderzoekt ze kritisch en brengt één of meerdere verbeteringen aan.
Je kan ervoor kiezen om één idee op elk van je artikelen toe te passen. Nog beter wordt het wanneer je op elk artikel meerdere verbeteringen of tips toepast. Uiteraard vraagt dit veel tijd, maar je verdient de geïnvesteerde tijd op lange termijn dubbel en dik terug.
Welke artikelen verbeteren?
Elk artikel heeft baat bij verbetering. Heb je weinig tijd? Concentreer je dan eerst op de goedlopende. Het lijkt logischer om je op slechtlopende te richten, maar dat is niet de beste aanpak. Het is vaak makkelijker om een goedlopend artikel nog beter te laten scoren dan een slechtlopend aan de praat te krijgen.
Als er geen hoop meer is
Loopt een artikel na een jaar van sleutelen en puzzelen nog steeds voor geen meter? Overweeg dan een radicale oplossing: verwijder het. Misschien schreef je over een onderwerp waar niemand op zoekt of misschien heb je je gewoon vergist en had je het net zo goed niet kunnen schrijven. Het heeft weinig zin om dit artikel in je online schrijfportefeuille te laten staan. Volgens sommige ervaren schrijvers is het zelfs beter om een slecht artikel gewoon te verwijderen.
Nieuwe content doet wonderen /
Bron: StartupStockPhotos, Pixabay1. Voeg een stukje nieuwe, verse content toe
'Content is king' op het internet. Goede en vernieuwende inhoud is wat zoekmachines willen zien. Hoe origineler je artikel, hoe groter de kans op succes.
Maar met het schrijven is de kous niet af. Als er één ding is waar Google écht van houdt is het wel nieuwe, verse content. Artikelen met regelmatige updates en uitbreidingen van de bestaande tekst scoren gemiddeld beter. Daarbij komt nog dat langere artikelen doorgaans ook beter ranken dan korte. Telkens wanneer je nieuwe tekst toevoegt wordt het artikel ook langer.
Een stuk verse, extra tekst kan artikelen nieuw leven inblazen, of artikelen die vroeger goed liepen maar nu minder bezoekers halen terug laten aantrekken. Natuurlijk betekent dit niet dat je irrelevante informatie aan je artikel moet gaan toevoegen, alleen maar om het langer te maken.
2. Voeg afbeeldingen toe
Een artikel zonder illustraties is voor de lezer een saaie boel. Maak je tekst tijdens het schrijven online aantrekkelijker door een paar goed gekozen afbeeldingen toe te voegen.
Minstens drie afbeeldingen
De Amerikaanse website Hubpages raadt haar schrijvers aan om elk artikel met minstens drie afbeeldingen op te fleuren. Illustraties maak je zelf of haal je van sites met gratis materiaal. Vermeld steeds de bron van je afbeeldingen Je kan terecht bij heel wat websites met gratis plaatjes. Pixabay.nl is een van de bekendste.
Of het echt van belang is dat je op zijn minst drie afbeeldingen hebt? Het is voor discussie vatbaar, maar een artikel met illustraties is in elk geval veel aantrekkelijker voor de lezer.
Beschrijving van afbeeldingen
Besteed ook aandacht aan de beschrijving van de afbeelding. Dit is de tekst onder de afbeelding, waarin je kort vermeldt waar de illustratie over gaat. Belangrijke zoekwoorden gebruiken in de beschrijving is zeker een pluspunt.
Artikelen verbeteren met SEO /
Bron: Animatedheaven, Pixabay3. Optimaliseer je artikel voor SEO
Je mag nog zo goede content schrijven, als zoekmachines je artikel niet vinden sta je nergens. SEO of zoekmachine optimalisatie is de vaardigheid om je artikelen zodanig te schrijven en op te maken dat ze zo hoog mogelijk ranken. Zonder kennis van SEO beperk je het potentieel van je artikelen tijdens het online schrijven.
Zaken als de structuur van een artikel (voldoende koppen en subkoppen), de lengte van de inleidende tekst en van de titel spelen allen een rol. Ook de zoekwoorden op de juiste wijze in de tekst laten voorkomen is belangrijk: niet teveel en niet te weinig. Doseren dus.
Schrijf je op een site als InfoNu dan beschik je over handige tools. Het SEO-rapport laat toe om in een oogopslag te zien of je artikel optimaal is. Heb je genoeg koppen en tussenkoppen? Heb je een inleidingsfoto? Zijn je inleiding en artikel lang genoeg? Met kleuren (groen, oranje of rood) zie je meteen wat al goed zit en waar je nog kan verbeteren.
4. Zorg voor een goede titel
De titel is de belangrijkste factor voor de vindbaarheid van je artikel in zoekmachines. Hij bepaalt heel sterk hoe vaak mensen je tekst zullen lezen. Haalt je artikel ook na maanden maar geen bezoekers overweeg dan om de titel volledig te herschrijven.
Wat is een goede titel?
Kort en duidelijk
Een goede titel is kort. 60 tot 65 tekens is genoeg. Hij is beschrijvend, en maakt meteen duidelijk waar het over gaat. De lezer wil echt niet zitten gissen waar je tekst zal over gaan. Neen, dat moet hij onmiddellijk kunnen zien. Knap gevonden creatieve titels klinken misschien wel leuk en indrukwekkend maar kan je beter niet gebruiken. Jij denkt misschien: wat een saaie, doordeweekse titel. Maar laat dat nu net zijn wat Google verkiest.
Bevat zoekwoorden
Goede titels bevatten altijd het belangrijkste zoekwoord en liefst helemaal vooraan. Nog één of twee andere zoekwoorden in de titel laten voorkomen is een extra pluspunt. Hoe meer het belangrijkste zoekwoord vooraan staat, hoe meer belang Google eraan hecht. Toegegeven, het lijkt niet altijd fraai als de zoekterm helemaal vooraan staat, maar voor zoekmachineoptimalisatie is het toch aan te raden.
Vergelijk:
1. "Leuke plekjes en bezienswaardigheden in Turkije"
2. "Turkije: leuke plekjes en bezienswaardigheden"
De eerste titel leest vlotter en natuurlijker, maar de tweede is beter als je een artikel schrijft met als belangrijkste zoekwoord "Turkije". De zoekmachine kent aan het eerste woord immers meer gewicht toe.
Prikkelt de lezer
Een goede titel maakt niet alleen duidelijk waar de tekst zal over gaan, maar valt ook op, intrigeert en wekt de nieuwsgierigheid van de lezer. 'What's in it for me?' Die vraag stelt elke potentiële lezer zich en je titel moet een tipje van die sluier oplichten.
Een paar tips:
- Noem aantallen: "5 manieren om", "10 tips voor", "7 ideeën om". Andere woorden die goed werken in een titel zijn "redenen", "feiten", "lessen", "strategieën". Tegelijk geeft dit de lezer antwoord op de vraag welk voordeel hij heeft bij het lezen van je artikel. Vermijd holle en betekenisloze termen als "oplossingen". Iedereen biedt oplossingen, dus op zich zegt het de lezer weinig. Gebruik bij voorkeur ook cijfers in de titel en geen letters. '10 tips om....' is vanuit SEO-oogpunt beter dan 'Tien tips om...'. Bovendien zouden oneven getallen volgens sommige bronnen beter werken dan even getallen.
- Geheimzinnig doen werkt ook goed: "Het geheim van" of "Wat je altijd al had willen weten over..." zijn goede titels. Ze dwingen de lezer haast om het artikel te gaan lezen.
- Mensen willen ook behoed worden voor vergissingen of gevaren. Daarom werken titels als "5 fouten die je moet vermijden bij..." of "10 gevaren om voor op te letten bij..." ook goed.
- Een vraag stellen is een andere mogelijkheid: "Hoe vervang je zonder moeite een autoband?" bijvoorbeeld. Titels in vraagvorm lijken vaak goed te werken in zoekmachines.
- Veel mensen zijn dol op snelheid. Daarom werken titels als "Een snelle manier om..." of "5 snelle manieren om..." ook vaak goed.
Uniek
Een unieke titel is bij schrijven online ook belangrijk. Er mag nog geen artikel op het web staan met dezelfde titel. Dit kan je nagaan door dubbele aanhalingstekens voor en na je titel te plaatsen en dit in de zoekbox te typen. Stel dat je een artikel schrijft over tomaten kweken. Als titel denk je aan "De geheimen van tomaten kweken". Op zich een leuke titel, maar zoek eerst in Google onder "De geheimen van tomaten kweken" (met aanhalingstekens!) om te checken of niemand anders je voor was bij die keuze. In dat geval wordt het namelijk heel moeilijk om nog hoog te ranken met jouw artikel.
5. Zorg voor een pakkende inleiding en beschrijving
Inleiding
De meeste internetsurfers zijn lui. Ze willen in een oogopslag zien of de gevonden informatie interessant voor ze is of niet. Daarom lezen ze vaak alleen de eerste regels en beslissen dan of ze het artikel helemaal willen lezen.
Zorg dus dat je inleiding de interesse en nieuwsgierigheid van de lezer opwekt. Ze moet pakkend genoeg zijn.
Ook is het belangrijk om het belangrijkste zoekwoord één tot maximaal twee keer in de inleiding te gebruiken, en liefst in de eerste zin van je artikel. Ook de andere zoekwoorden kan je best één keer in de eerste alinea verwerken.
Beschrijving
Een pakkende beschrijving kan ervoor zorgen dat mensen meer op je artikel gaan klikken in de zoekresultaten, ook wanneer dit niet op de eerste plaats staat. Zoekmachines tonen vaak de beschrijving onder de link naar je artikel. Het heeft dus wel zijn belang.
6. Ga de zoekwoorden na
Zoekwoordenplanner
Artikelen schrijven online over onderwerpen waar geen hond naar op zoek is kan leuk zijn als je graag schrijft, maar het brengt bitter weinig op. Begin je aan een artikel door Word te openen en te schrijven? Fout! De eerste stap moet zoekwoordenonderzoek zijn. Dat kan bijvoorbeeld met de zoekwoordenplanner van Google Adwords. Deze tool laat toe om te kijken op welke woorden mensen vaak zoeken in Google. Op sommige woorden zoekt men hooguit tien keer per maand, op andere duizenden keren per maand.
Concentreer je op woorden waarop mensen veel zoeken, bijvoorbeeld duizend keer per maand, maar waarop de concurrentie niettemin 'laag' is. Let niet op de hoogte van het 'bod' naast het zoekwoord. In praktijk blijkt dit niet betrouwbaar en verandert dit zo snel dat tegen de tijd dat je artikel 'af' is er al een ander bod kan staan.
Specifieke zoekwoorden
Je kunt best elke pagina of tekst optimaliseren voor één of hooguit twee zoekwoorden. Neem ook geen te algemene zoekwoorden. Op "vakantie" zoekt men maandelijks heel veel maar het is te vaag. Gaat je artikel over bijvoorbeeld "vakantie in Polen" ga dan op zoek naar een specifieke zoekterm als "vakantie Polen". De belangrijkste zoekterm moet zeker in één van de hoofdkoppen en één van de subkoppen voorkomen.
Zoekwoorddichtheid
De zoekwoorddichtheid of 'keyword density' in de gaten houden is ook van belang. Komt het zoekwoord niet of nauwelijks in de tekst voor weet Google niet wat je boodschap is. Komt het zoekwoord te vaak voor beschouwt Google dit als 'keyword stuffing' en krijg je een lagere ranking. Een zoekwoorddichtheid van 1 tot 2% is optimaal. Op een tekst van 1000 woorden is het dus meestal voldoende wanneer het zoekwoord 10 tot 20 keer in de tekst voorkomt.
7. Verbeter de structuur en opbouw van je artikel en alinea's
Een duidelijke structuur is niet alleen leuk voor je lezers, maar komt bij schrijven online ook je ranking in zoekmachines ten goede. Korte alinea’s met regelmatig een witregel leest het prettigst bij webteksten. Vermijd alinea’s van maar één of twee zinnen, maar beperk je tot één onderwerp per alinea. Doorlopende, onafgebroken tekst van meer dan vijf tot zes regels leest niet prettig en kan je best vermijden.
Zorg ook voor genoeg koppen en gebruik veel tussenkoppen. Dit maakt de tekst in een oogopslag makkelijk scanbaar. De structuur en opbouw van een artikel heeft bij schrijven online een belangrijke impact op de vindbaarheid ervan in de zoekmachines.
Wat is er saaier dan een lange, onafgebroken tekst? Afbeeldingen zijn een meerwaarde, maar je hebt bij schrijven online nog andere mogelijkheden om je artikel op te fleuren. Een lijst met een opsomming kan de tekst wat 'breken' wanneer een oplijsting gepast is. Ook een kaart, diagram of tabel kan je artikel leuker en levendiger maken. Zo kun je bij toeristische informatie een kaart toevoegen waarop je de belangrijkste bezienswaardigheden aanduidt. Doe dit wel alleen wanneer het bij je tekst past. Kaarten of diagrammen toevoegen om toch maar één in je artikel te hebben is onzin. Of misschien heb je een lang artikel waarbij een inhoudsopgave of index bovenaan handig zou zijn. Ook dat is een nuttige verbetering voor je bestaand artikel.
Sommige websites zoals Hubpages laten ook toe om polls of youtube-videos bij je artikel te plaatsen. Ook dat kan een meerwaarde zijn voor je artikel wanneer je ze op de juiste manier gebruikt.
Links: belangrijk voor webteksten /
Bron: 683440, Pixabay9. Doe aan linkbuilding bij het schrijven online
Het belang van links bij schrijven online
Het Google-algoritme bepaalt na een zoekopdracht welk artikel waar rankt en bestaat uit meer dan tweehonderd criteria. De belangrijkste factor bij schrijven online zijn de ‘backlinks’. Hiermee bedoelt men de links van andere websites naar het artikel. Ook de kwaliteit van de verwijzende websites is belangrijk. Eén goede backlink op dé belangrijkste website over het onderwerp haalt meer uit dan twintig links op schimmige sites. Links aanvragen is een vervelende klus maar moet deel uitmaken van je actieplan om je bestaande artikelen te verbeteren.
Eenzijdige links waarbij je een link krijgt van een andere website zonder dat je terug hoeft te linken zijn meer waard dan wederkerige links. Ook de woorden in de link zijn belangrijk: best gebruik je ook in de titel van de link die zoekwoorden die voor jou van belang zijn.
Tools
Handige online tools kunnen je helpen. Ze laten toe om per zoekwoord en onderwerp mogelijke linkpartners te vinden en ook om je links op te volgen. Zoniet weet je na een tijdje niet meer waar je een link hebt gevraagd.
Waar links aanvragen?
Vraag alleen links op websites waarvan het onderwerp strookt met dat van je artikel. Een link vragen naar een artikel over appels op een website waar men brillen verkoopt is dus zinloos. De link biedt geen enkele meerwaarde. Google zal dit daarom ook niet als een positieve factor beschouwen.
Om links te bekomen heb je tal van mogelijkheden. Er zijn startpagina's, linkdirectories en sociale nieuwssites. Hoe beter de kwaliteit en autoriteit van de site die naar je artikel verwijst, hoe meer impact dit heeft op de ranking van je artikel.
Vergeet ook het belang van de sociale media niet. Je kan je artikelen delen in groepen met hetzelfde onderwerp. Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest zijn maar een paar voorbeelden van media waar je je schrijfsels kan delen. Het verspreiden van je artikelen is een belangrijke factor voor je succes bij het schrijven online.