InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekwoorden als hulpmiddel voor internet

Zoekwoorden als hulpmiddel voor internet

Zoekwoorden als hulpmiddel voor internet Hoewel de term zoekwoord met als meervoud zoekwoorden volledig in ons spraakgebruik is ingevoerd en ook op schrift veelvuldig wordt gebruik levert een zoektocht naar de betekenis in een woordenboek niets op. Natuurlijk zijn de woorden zoek en woord er wel te vinden en iedereen begrijpt met de combinatie van die twee woorden wat wordt bedoeld. Desondanks is het vreemd dat een modern combinatiewoord als zoekwoord nog niet in een woordenboek is opgenomen.

Toch omschrijving te vinden op internet

Na enig speurwerk op internet is er toch een omschrijving te vinden van het woord zoekwoord en wel op encyclo.nl waar wordt aangegeven dat een zoekwoord een woord of de combinatie van enkele woorden is die als een soort sleutel dient om aan de hand daarvan informatie over een onderwerp te zoeken via een zoekmachine. Die sleutel bestaat dus eigenlijk uit een zoekopdracht die door één woord of enkele woorden wordt ingetypt in het zoekveld van een zoekmachine.

Opnemen in woordenboek?

Wie het woord zoekwoord intikt in het zoekveld van Google wordt al gauw overrompeld door een veertigtal bladzijden met doorklik mogelijkheden naar websites die met zoekwoorden te maken hebben. Zou het mede daarom niet gewoon opgenomen moeten worden in de woordenboeken zoals er zoveel combinatiewoorden wel te vinden zijn?

Combinatiewoorden met zoek en woord

En sterker nog. Er zijn andere combinatiewoorden, die ook op woord eindigen, wél in het woordenboek opgenomen zoals dankwoord, werkwoord en voorwoord. Ook staat er een aantal combinatiewoorden in woordenboeken die met zoek beginnen zoals zoekactie, zoekbrengen, zoeklicht, zoeklichtadministratie (zelfs een combinatie van drie woorden), zoekmachine, zoekmaken, zoekopdracht, zoekresultaat, zoekterm en zoekplaatje.

Minder gebruikelijk

Bij die woorden zit toch minstens één woord dat heel wat minder gebruikelijk is dan zoekwoord namelijk zoeklichtadministratie. De gemiddelde Nederlander zal toch even achter de oren moeten krabben voordat de betekenis opborrelt van wat met het woord zoeklichtadministratie wordt bedoeld. En bij de meesten zal dit dan waarschijnlijk nog niet lukken. Vooruit dan, hier de betekenis zoals die vermeld staat in het Verklarend Handwoordenboek Der Nederlandse Taal: “tijdelijke, zeer gedetailleerde administratie om de oorzaak van zekere verliezen op te sporen”.

Treffende woorden

Zoekwoorden die dienen als sleutel of zoekopdracht zijn vooral voor de zoeker van belang om zo snel mogelijk de juiste informatie te kunnen vinden. De kunst is dan ook om een zo treffend mogelijk woord of serie woorden te vinden over een bepaald onderwerp.

Gevonden worden in zoekmachines

Over zoekwoorden is heel veel geschreven op internet bijvoorbeeld welke vooral de ideale, effectieve en populaire woorden zijn en hoe ze het best gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld een website vindbaar te maken in de zoekmachines. Tevens bestaan er hulpprogramma’s en talrijke websites met de beste bedoelingen om zoekwoordgebruik en gevonden worden in zoekmachines tot een succes te maken.

Zoekwoorden en informatieve artikelen

Zoekwoorden zijn ook van belang voor schrijvers van informatieve artikelen om gevonden te worden door de lezers. Ook bij het maken van een eigen website, wat tegenwoordig erg in zwang is, zijn zoekwoorden zeer belangrijk. Veel van die websites hebben commerciële uitgangspunten maar er zijn ook talrijke hobbyisten die een website maken bijvoorbeeld over een onderwerp dat hen sterk interesseert.

Creativiteit

Voor die hobbyisten is het echter moeilijk om hoog in de zoekmachines terecht te komen. Zij zoeken creatief naar mogelijkheden zoals bij deze website Zoeken op zoekwoorden die geheel is gebaseerd op zoekwoorden waarop doorgeklikt kan worden naar enkele honderden artikelen over diverse onderwerpen. Door de opbouw vanuit alfabetisch geordende zoekwoorden wordt het daarbij makkelijk gemaakt om snel over een bepaald onderwerp geïnformeerd te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
11 tips om effectiever te zoeken in Google11 tips om effectiever te zoeken in GoogleZonder beroep te doen op grondige analyses en studies kan er gesteld worden dat iedere internetgebruiker Google kent. Su…
SEO, is dat een ziekte?SEO, is dat een ziekte?SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verb…
De meest gezochte zoekwoorden op GoogleDe meest gezochte zoekwoorden op GoogleMet een zoekmachine kun je op het world wide web informatie zoeken over elk onderwerp waarin je geinterresseerd bent. Wa…
Online marketing en internetmarketingJe hebt een eigen website, maar amper bezoekers? Zonde van alle tijd die je in het maken van je website hebt gestoken. H…
SEO Tips: 7 Cruciale SEO TipsWanneer u een artikel op het internet publiceert, dan wilt u natuurlijk dat dit artikel wordt gelezen. Door gebruik te m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee, Pixabay
  • Encyclo.nl
  • Getfoundonline.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Zoekwoorden als hulpmiddel voor internet"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-05-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Special: Zoeken op internet
Schrijf mee!