11 tips om effectiever te zoeken in Google
Zonder beroep te doen op grondige analyses en studies kan er gesteld worden dat iedere internetgebruiker Google kent. Super handig zo’n platform, je gooit je zoekwoord erin en binnen no-time ontvang je relevante resultaten in de vorm van links. Maar wist je dat Google verborgen tips en tricks heeft ingebouwd?
Zoek naar exacte zoekwoorden
Je kent het vast wel, je vult bijvoorbeeld een viertal zoekwoorden in, maar de resultaten zijn irrelevant omdat Google per zoekwoord zoekt. Om naar het exacte aantal zoekwoorden, in die volgorde te zoeken zet je de zoekwoorden tussen dubbele aanhalingstekens.
Voorbeeld: ‘’Ik zoek naar deze exacte tekst’’
Zoeken, maar niet in relatie tot bepaalde content
Sommige woorden hebben een sterke relatie met andere onderwerpen. Denk hierbij aan voeding en fitness of Harry Potter en films. Wil je nou naar bijvoorbeeld het zoekwoord voeding zoeken, maar dit niet in relatie brengen met fitness dan doe je het volgende.
Voorbeeld: Voeding –fitness
Zoek op de website
Wil je een bepaald zoekwoord filteren op een website dan is dit ook mogelijk. Hiervoor zet je een dubbelepunt achter het zoekwoord met vervolgens de url van de website (zonder www.) Zie het voorbeeld voor duidelijkheid.
Voorbeeld: vishengel:marktplaats.nl
Zoek gelijksoortige websites
Die ene leuke site, of die super informatieve website: waren er maar meer van… Om je een oneindige zoektocht te besparen kan je makkelijk gelijksoortige websites zoeken door de related tool.
Voorbeeld: related:nike.nl
Zoek woorden in tekst van de link
Met tekst wordt hier bedoeld de content op de website zelf. Zoek je bijvoorbeeld voor een aantal zoekwoorden die allen staan geschreven in de content van de website dan gebruik je de allintext tool.
Voorbeeld: allintext:dit is super handig
Het kan ook zo zijn dat je een aantal zoekwoorden tegelijk wil zoeken, maar dat je twee van de woorden terug wil zien komen in de content van de website. Dan gebruik je de intext tool. Deze werkt net iets anders dan de allintext tool.
Voorbeeld: dit is super intext:handig
Zoek woorden in de titel
Bij de vorige tool werd een zoektocht geopend naar tekst in content van de website. Nu kan het ook voorkomen dat je het tegenovergestelde zoekt: zoekwoorden in titel van de link. Dit kan je in Google realiseren met de allintitle en intitle tool. Zoekwoorden die volledig in de titel voorkomen zoek je met de allintitle tool
Voorbeeld: allintitle:google zoekwoord
Zoek je niet naar één specifiek woord in de linktitel, maar wil je wel graag twee woorden combineren bij de zogenoemde ‘search’ dan gebruik je de intitle tool.
Voorbeeld: google intitle:zoekwoord
Zoek woord(en) in de url
Of ben je toch opzoek naar een bepaalde woorden, of bepaalde woorden in de url. Gebruik dan de allinurl tool. Deze werkt op dezelfde manier als de hierboven genoemde tools. Zie het voorbeeld voor duidelijkheid. Super handig als je bijvoorbeeld korting of sale zoekt!
Voorbeeld: allinurl:korting
Zoek woorden (samengevat) in een bepaald bestand
Hiermee wordt bedoeld: in welke vorm is het zoekwoord uitgegeven; een pdf bestand, een word document, een excel document etc. Zoek je dus naar een jaarverslag in pdf bestand dan doe je dat op de volgende manier.
Voorbeeld: jaarverslag 2014 filetype:pdf
Zoek zoekwoorden die niet bij elkaar hoeven te staan
Zoek je twee zinsdelen die essentieel zijn voor het de zoekopdracht, maar niet perse bij elkaar hoeven te staan? Dan gebruik je de ** tool.
Voorbeeld: Ik zoek *kan het niet vinden*
Zoek met dit woord of met dat woord
Tot slot kan het ook voorkomen dat je een zoekwoord in een bepaalde context wil zetten, maar dat je nog niet zeker bent in welke van de twee. Daarvoor is de OR tool. Zoek je bijvoorbeeld naar het EK in 2014 of 2016?
Voorbeeld: EK 2014 OR 2016