InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Microsoft Word - Afbeeldingen en teksten invoegen

Microsoft Word - Afbeeldingen en teksten invoegen

Microsoft Word - Afbeeldingen en teksten invoegen Het meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma is Microsoft Word. Het typen van een tekst lukt vrijwel iedereen, maar het programma heeft veel meer opties. Van nummering van regels tot tekst kleuren en nog veel meer. Hier een overzicht van alle functies met betrekking tot het invoegen van afbeeldingen en teksten.

Afbeeldingen en teksten invoegen

Knippen/plakken/kopiëren

Eenvoudige, maar erg handige functies van word zijn het knippen, plakken en kopiëren. Omdat ze op dezelfde manier werken behandel ik ze tegelijk. Om te knippen of te kopiëren moet je eerst de tekst selecteren. Vervolgens kun je ofwel op de rechter muisknop drukken en de functie knippen of kopiëren aanklikken, ofwel de sneltoetsen gebruiken. Voor knippen gebruik je [Crtl] en [X], en voor kopiëren [Crtl] en [C]. Als je knipt verdwijnt de tekst nu. Nu kun je de tekst op een willekeurige plek in het document, een ander document of bijvoorbeeld op internet plakken. Dit doe je weer door ofwel op de rechter muisknop te klikken en vervolgens op ‘plakken’ ofwel sneltoetsen te gebruiken. Voor plakken is dit de combinatie van [Crtl] en [V].

Afbeelding invoegen

Om een afbeelding in een tekst in te voegen kun je meestal het handigst de gewone knippen en plakken functie gebruiken.
Je kunt echter ook een opgeslagen afbeelding invoegen. Hiervoor ga je naar ‘invoegen’ in de bovenste balk, vervolgens naar ‘figuur’. Daar klik je op ‘Uit bestand’ en vervolgens kun je de afbeelding die je in wilt voegen selecteren.

Strepen en pijlen tekenen

Tekstverbanden laten zich vaak het beste aangeven door middel van pijlen. Strepen kunnen prima verduidelijken wanneer een stukje afgelopen is. Om strepen en pijlen te tekenen, ga je naar de werkbalk tekenen. Deze is meestal onderin het scherm te vinden. Deze functies geven je gemakkelijk de mogelijkheid pijlen en lijnen te tekenen, door er eenvoudigweg op te klikken.
Het streepje en het pijltjeHet streepje en het pijltje
Alternatieve methoden: om een pijl te tekenen kun je ook twee keer de [-] indrukken (naast de [0] op het toetsenbord) en vervolgens de [>] (naast het [?]). Om een lijn te tekenen ga je nar een nieuwe regel en druk je minstens drie keer [-] in.

Autovormen

Microsoft Word kent ook tal van autovormen. Om deze te gebruiken druk je op ‘autovormen’ op de werkbalk voor het tekenen. Je kunt nu uit een scala van verschillende figuren kiezen. Pijlen, vierkanten, denkwolkjes, smileys, noem maar op. De figuren zijn makkelijk in het document te zetten door eerst op de afbeelding en vervolgens in het document te klikken.
Een andere manier om autovormen in te voegen, is via ‘invoegen’ op de menubalk, naar ‘figuur’. Hier klik je op ‘autovormen’, de rest gaat hetzelfde.

Achtergrond

Om de achtergrond te kleuren ga je in de menubalk naar opmaak. Hier selecteer je ‘achtergrond’. Hier kun je kiezen uit verschillende kleuren, of je drukt op ‘opvuleffecten’. Nu kun je kiezen uit vooraf ingestelde kleuren of zelf twee kleuren instellen en die in elkaar over laten lopen.

Wil je een plaatje op de achtergrond van je document hebben, voeg je eerst dit plaatje in zoals je normaal zou doen (zie: afbeeldingen invoegen). Vervolgens dubbelklik je op de afbeelding. Hier ga je naar het tabblad ‘indeling’. Je klikt op ‘Achter de tekst’, en vervolgens op ‘Ok’. De afbeelding kun je nu als achtergrond gebruiken.

Tip: Als de tekst onduidelijk wordt door de afbeelding kun je uiteraard de kleur van je tekst aanpassen. Een andere optie is dubbelklikken op de afbeelding en in het tabblad ‘figuur’ de helderheid en het contrast aanpassen. Meestal werkt het ook om de kleur op ‘watermerk’ in te stellen, maar sommige afbeeldingen verliezen daardoor hun duidelijkheid.

WordArt

Twee WordArt vormen in dezelfde stijlTwee WordArt vormen in dezelfde stijl
Om titels en dergelijke netjes in een document te zetten, is WordArt een mooie optie. Je kunt uit verschillende lettertypes en vormen kiezen. Hetzelfde beeld krijg je wanneer je op het WordArt symbool in de werkbalk voor het tekenen te klikken. Je selecteert nu een type, en typt je tekst in. Als je kleuren wilt aanpassen klik je met de rechter muisknop op de nu verschenen tekst. Je drukt op ‘WordArt opmaken…’ en kunt nu kleuren en lijnen veranderen. De vorm van de tekst kun je aanpassen door middel van de gele ruit die verschijnt wanneer je op de tekst klikt.

Het WordArt symboolHet WordArt symbool

Symbolen invoegen

Wanneer je op ‘Invoegen’, ‘symbool’ klikt, kun je kiezen uit tal van verschillende letters, tekens en accenten. Dubbelklik op één hiervan en hij komt in de tekst terecht.

Lees verder

© 2008 - 2019 Lisa-het_genie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Screenshots maken en bewerkenScreenshots maken en bewerkenHet kan gebeuren dat je een afbeelding zou willen maken van je computerscherm of het programma-scherm waar je op dat mom…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Google Drive: Hoe werkt het en wat kan ik er mee?Google Drive: Hoe werkt het en wat kan ik er mee?Cloudopslag. Een aantal jaren terug leverde deze term nog vreemde reacties op. Tegenwoordig maakt bijna iedereen en iede…
Bronnen en referenties
  • Microsoft Word

Reageer op het artikel "Microsoft Word - Afbeeldingen en teksten invoegen"

Reactie

Trudie, 26-11-2015 13:42 #1
Ik ben bezig met de opmaak van mijn boek in Word. Nu wil ik graag foto's plaatsen rechts boven in de pagina, zodanig dat er geen witte rand van het document overblijft. Ik kan de foto er wel neerzetten maar bij opslaan in pdf ontstaat er een witte rand. Graag uw advies! Vriendelijk bedankt.

Infoteur: Lisa-het_genie
Gepubliceerd: 29-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Special: Microsoft Word
Reacties: 1
Schrijf mee!