InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Reparatie van smartphone: de moeite waard?

Reparatie van smartphone: de moeite waard?

Reparatie van smartphone: de moeite waard? Je smartphone valt op de grond en de display is gebroken. Of een batterij die duidelijk sneller leeg raakt dan voorheen. Is reparatie dan de moeite waard? Kan je het scherm en de batterij zelf vervangen of kan dat beter door een reparatieservice worden gedaan?

Display van smartphone gebroken. Wat nu?

Die beslissing is, tenminste als het niet om een collector's item gaat, natuurlijk een puur economische keuze. Reparatiediensten bieden op hun websites prijslijsten voor de diverse reparaties. En soms onderscheiden ze zich door aanzienlijk prijsverschillen.

Repareren of een nieuwe kopen

Verkeert de beschadigde smartphone nog in goede staat en is een nieuwe erg duur, dan is de reparatie waarschijnlijk de moeite waard. Voor vijf populaire modellen variëren de prijzen voor vervanging van het scherm bijvoorbeeld van 80 tot 230 euro. Maar moet in aanvulling op de display, ook nog een tanende batterij en een afgesleten home-knop worden vervangen, dan kost dat natuurlijk veel meer. Daar staat tegenover dat je bij aanschaf van een nieuwe smartphone wel de gegevens van je oude op je nieuw smartphone moet (laten) overzetten.

Totaalpakket voor reparatie

Sommige servicediensten bieden combipakketten (packagedeals) aan die bijvoorbeeld de uitwisseling van het scherm, een nieuwe batterij, een nieuwe metalen frame en het vervangen van alle knoppen en aansluitbuizen bevatten. Dat kan in sommige gevallen erg nuttig zijn.

Zelf je smartphone repareren

Wie zich die kosten wil besparen, vindt op internet bijvoorbeeld talloze videotutorials om het beeldscherm te vervangen. Een complete display ter vervanging voor de iPhone 4s, dus inclusief de als "digitizer" bekend staande sensorlaag voor de vingerbediening, is op eBay of Amazon te verkrijgen vanaf 35 euro.

Het beeldscherm vervangen

Maar reparatie is alleen iets voor handige en geduldige hobbyisten. Om het scherm te vervangen, moet de achterkant geopend zijn en een dozijn verschillende kleine schroeven en kleine onderdelen worden verwijderd. Ook kabelaansluitingen, onder meer bedoeld om de batterij, de antenne en het moederbord uit te bouwen, kunnen worden vervangen.

Pas wanneer de iPhone 4s bijna "leeggehaald," is, komen de schroeven vrij die het beeldscherm moeten borgen. Die moeten worden losgedraaid en vervolgens moet de display dan worden opgetild uit het smalle kader. Wie daarbij onhandig te werk gaat, kan al snel meer beschadigen dan hij repareert.

Loopt de garantie geen gevaar?

Je moet zo’n reparatie in ieder geval nooit zelf uitvoeren als het toestel nog onder garantie valt en je die niet in gevaar wil brengen. Wordt de reparatie niet door een gecertificeerd en professioneel bedrijf uitgevoerd, dan vervalt de de garantie en blijf je doorgaans met de schade zitten. Een gespecialiseerd bedrijf biedt ook garantie op onderdelen en op de reparatie.

Wat kan er mis gaan?

Er kan van alles misgaan tijdens zo’n reparatie. Bij smartphones, is het displayglas vastgelijmd aan het daadwerkelijke scherm. Sommige reparatiehandleidingen adviseren bijvoorbeeld om alleen de schijf om te wisselen in plaats van het volledige scherm. Die schijf wordt vaak voor minder dan 15 euro aangeboden. Maar veel hobbyisten vernielen helaas de complete display bij hun pogingen om het glas van de sensorlaag “af te pellen”.

Een ander probleem is het vastkleven van de nieuwe schijf. Worden hierbij stof, vuil of luchtbellen ingesloten, dan blijven die als permanente storing op het display zichtbaar. En wordt bij het weer in elkaar zetten van de smartphone onopgemerkt een filigrane afdichting beschadigd, dan is het apparaat misschien niet meer volledig beschermd tegen stof en vocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scherm van je smartphone vervangen met een reparatiekitScherm van je smartphone vervangen met een reparatiekitAls je een barst in het scherm van je smartphone hebt kun je ervoor kiezen je scherm zelf te vervangen met behulp van ee…
Zelf een polyester boot of reparerenZelf een polyester boot of reparerenLees hier hoe je zelf een polyester boot kunt repareren. Het is helemaal niet moeilijk om zelf een polyster boot te repa…
Nieuwe laptop kopen of oude laptop hergebruiken?Nieuwe laptop kopen of oude laptop hergebruiken?Laptops verouderen vandaag de dag in razend tempo; wat op dit moment nog helemaal up-to-date is, kan over een maand alwe…
Het kopen van een gebruikte tractorHet kopen van een gebruikte tractorAls je een gebruikte tractor koopt zijn er veel dingen waar je op moet letten. Lees hier alles over het kopen van een ge…
Koopovereenkomst ontbindenKoopovereenkomst ontbindenStel: u heeft een televisie gekocht die binnen drie maanden kapot gaat. De verkoper wil het product niet laten repareren…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reparatie van smartphone: de moeite waard?"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 10-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!