InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het web

Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het web

Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het web Persoonlijke gegevens en persoonsgegevens op het internet kunnen mensen jarenlang achtervolgen. Sterker nog, die gegevens kunnen mensen schaden, doordat men spijt heeft van publicatie of doordat de gegevens gewoon onjuist zijn. Ontgoogle die informatie, want bij een sollicitatie zullen de meeste werkgevers nagaan wat ze over jou kunnen vinden op het web. Denk aan facebook, linkedin, twitter, blogs. Je hebt het recht om op het internet vergeten te worden. Ook in 2019.

De persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn gegevens, waarmee iemand direct of indirect is te identificeren, zoals naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, sofinummer, IP-adres, godsdienst of levensovertuiging, ras en politieke gezindheid. Ook een foto geldt als een persoonsgegeven. Het zelfde geldt voor eigenschappen, opvattingen en gedragingen, wanneer ze iemand onderscheiden van anderen.

Het CBP

Het College bescherming persoonsgegevens, CBP, houdt via de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), kortweg privacywet, toezicht op de naleving van de regels die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Het gebruik van persoonsgegevens moet worden gemeld, tenzij hiervoor een vrijstelling geldt. Het CBP adviseert de regering en organisaties ter zake en toetst gedragscodes. Het CBP bemiddelt ook in geschillen tussen burgers en gebruikers van persoonsgegevens. Voor het in gebreke blijven ten aanzien van de juiste bescherming van persoonsgegevens kan een boete worden opgelegd. Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP ook overgaan tot bestuursdwang en een dwangsom opleggen.

Ontgooglen, je digitale verleden wissen kan wel degelijk

Als het kwaad geschied is, kunnen allerlei stappen worden gezet om te ontgooglen ofwel je digitale verleden wissen. Maar liever voorkom je deze vaak tijdrovende exercitie. Daarom heeft het College Bescherming Persoonsgegevens de Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet ter consultatie uitgegeven. Het doel is helderheid te bieden over de toepassing van de privacywet bescherming persoonsgegevens bij internet publicaties. Bovendien geeft het CBP op de site mijnprivacy.nl praktische adviezen aan betrokkenen over de stappen die zij zelf kunnen zetten om hun persoonsgegevens op internet te beschermen. Want dat blijkt niet altijd even eenvoudig.

Bescherming persoonsgegevens en privacybescherming in 2019

Het CBP vindt dat persoonsgegevens op internet zorgvuldig behandeld moeten worden. Het CBP stelt hierover: “Voor mensen van wie persoonsgegevens op internet staan, kunnen de consequenties groot zijn, bijvoorbeeld als het gaat om onbewezen verdenkingen of intieme details uit het persoonlijke leven. Zelfs als de gegevens op zichzelf juist zijn, kan door de publicatie op internet een onvolledig beeld ontstaan van een iemand met een negatieve beoordeling tot gevolg.” Daarom hebben website beheerders en anderen, die gegevens online publiceren, de plicht om zorgvuldig met die gegevens om te gaan en mogen ze niet zonder toestemming van de betrokkenen gegevens van andere sites overnemen. Ze moeten ook een duidelijk doel hebben als ze persoonsgegevens publiceren. Op verzoek van leden moeten forum beheerders bijvoorbeeld onjuiste of verouderde informatie verwijderen.

Slot

Al met al is dit klare taal. Maar er zijn experts die eraan twijfelen of het ook echt gaat werken. Technisch hoeft het namelijk helemaal geen probleem te zijn, maar vele sites houden zich er niet aan, en vaak is het op internet de sfeer niet naar. Bovendien is de web wereld veel groter dan Nederland. Kortom, het initiatief van het CBP verdient zeker waardering, maar de tijd zal moeten uitwijzen of het werkt en hoeveel grote boetes moeten zijn uitgedeeld voordat de meeste website beheerders zich aan de privacyregels zullen houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Persoonsgegevens en internet, privacybescherming op het web"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Persoonsgegevens
Schrijf mee!