Zelf succesvolle apps bedenken
Wat maakt een bepaalde app populair en tot een commercieel succes? Op welke succesfactoren let je voordat je zelf je eerste toepassingen voor smartphone of tablet gaat ontwikkelen? Hoe maak je jouw apps zo kansrijk mogelijk? Weet je een oplossing voor een reële behoefte van gebruikers? Kun je een bestaande app verbeteren? Of een nieuwe toepassing ontwikkelen? Welke soorten applicaties scoren bijzonder hoog? Wat zijn aandachtspunten voor een succesvolle app bij de planning en ontwikkeling van je design en bij je gebruikersonderzoek, marketing en PR?
Een goed idee is het halve succes, juist ook als het gaat om het bedenken van apps
'App' staat voor het soort applicatieprogramma dat vaak wordt gebruikt op een smartphone of tablet met internetverbinding. Denk aan Apple-apps, Android-apps, maar ook aan Windows Mobile-apps of Blackberry-apps. Veel van deze toepassingen zijn gratis of kosten minder dan een euro, maar er zijn er ook die enkele honderden euro's kosten. Het maken van dit soort programmaatjes kan een boeiende hobby, bijverdienste of zelfs je broodwinning worden. Dat wil zeggen, als jouw producten aansluiten op de behoefte van je doelgroep.
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de ontwikkeling van je eerste app, wil je graag weten hoe kansrijk een bepaald idee is. En vooral ook: hoe je kunt beïnvloeden dat veel potentiële gebruikers enthousiast jouw product kopen. Natuurlijk blijft de uiteindelijke populariteit altijd deels een kwestie van geluk hebben. Maar het gaat vooral ook om de zorgvuldige voorbereiding van een qua functionaliteit en design geschikt product en om een passende marketing.
In het kader van je research over je idee is het handig jezelf in elk geval de volgende vragen te stellen:
Weet jij een oplossing voor een reële behoefte van gebruikers?
Vormt je app de oplossing voor een behoefte (probleem of wens) van je doelgroep? Het mooist is als het gaat om een probleem waarvoor nog geen of geen adequate oplossing bestaat of om een wens die nog niet is vervuld.
Hoe zou je dat probleem en de oplossing ervoor of de wens en de vervulling ervan in enkele zinnen formuleren? Je formulering van het probleem en de oplossing ervan kan de basis vormen voor de nadere uitwerking van je idee voor een app. De behoeften van gebruikers kunnen sterk uiteen lopen. Sommige mensen zoeken bijvoorbeeld een oplossing voor hun verveling als ze op iets wachten. Dan kan een spelletje of puzzel een welkome afleiding vormen. Andere mensen willen graag antwoord op een bepaalde informatievraag (zoals: waar is de dichtstbijzijnde konditorei?). Dan kan een bepaalde 'utility' of informatieve app uitkomst bieden.
Houdt jouw oplossing een verbetering in van een bestaande app?
Is jouw idee feitelijk een variant van een oplossing die reeds op de markt is? In dat geval is het essentieel dat jouw product in bepaalde opzichten duidelijk beter en anders wordt dan de bestaande oplossingen. Essentieel is dat je jouw eigen oplossing werkelijk uniek maakt ten opzichte van min of meer vergelijkbare producten van de concurrentie.
Het is die meerwaarde waarmee je potentiële klanten over de streep trekt. Zoek daarom naar de minder sterke kanten of uitgesproken zwakke kanten van een min of meer succesvol bestaand product en bedenk waar de ruimte voor verbetering zit. Vervolgens maak je jouw potentiële klanten duidelijk wat de specifieke en unieke voordelen van jouw oplossing zijn in termen van kwaliteit, functionaliteit en prijs. Zo vergroot je de kans dat een gebruiker besluit jouw product te kopen in plaats van dat van je concurrent.
Houdt jouw oplossing de ontwikkeling in van een geheel nieuwe app?
Een compleet nieuw product biedt bijzondere kansen op succes: in het begin heb je dan namelijk nog niet direct te maken met concurrentie. Maar het vergt ook een grotere investering in het uitdenken en realiseren van je app. Of je liever een bestaand product als uitgangspunt neemt voor je eigen unieke toepassing, of je kiest voor het avontuur van de ontwikkeling van een geheel nieuw product, blijft een kwestie van afweging.
Welke soorten applicaties zijn bijzonder populair?
Applicaties die telkens weer een commercieel succes blijken te zijn, hebben betrekking op:
games, spelletjes en ander amusement, muziek, reizen, sport en specifieke informatie] en zijn royaal voorzien van
humor en
interactiviteit.
Games, spelletjes en ander amusement, muziek, reizen, sport en specifieke informatie
Uit onderzoek naar de situatie in de Verenigde Staten blijkt dat applicaties op het gebied van amusement, games en andere spelletjes, muziek, reizen, sport en informatie de meeste populariteit genieten.
Uit research met betrekking tot de situatie in Nederland komt een min of meer vergelijkbaar resultaat naar voren. In ons land scoren de spelletjes het hoogst. De aantrekkingskracht daarvan schuilt erin dat gebruikers graag hun eerdere score of scores verbeteren. Of ze willen weten hoeveel punten hun vrienden of andere gebruikers met dit spel hebben gescoord en hebben zin om de competitie aan te gaan.
Andere populaire producten voor de Nederlandse markt hebben bijvoorbeeld betrekking op het weer, netwerken, muziek of navigatie. Internationaal gezien scoren apps op het gebied van financiën of lifestyle relatief laag.
Humor in de vorm van apps
Twee aspecten die de gebruikswaarde van een app in de ogen van de doelgroep vergroten, zijn humor en interactiviteit.
Brengt jouw oplossing een glimlach op het gezicht van de gebruiker? Veel mensen voelen zich aangetrokken tot een geestige of grappige inhoud en/of vormgeving. Maar is de gedachte achter je product sterk genoeg om je doelgroep telkens weer die app te doen gebruiken? Een product waarop iemand al snel is uitgekeken, zal zelden werkelijk populair worden: immers, het is juist de communicatie tussen gebruikers over een app die bepaalt of deze succesvol wordt.
Interactiviteit en apps
Is je app sterk interactief? Veel gebruikers hebben er plezier in om actief bezig te zijn met een spelletje of 'utility' om de verveling te verdrijven. Een smartphone is eigenlijk een minicomputertje dat onder meer een telefoon, camera, kompas, een GPS-systeem aan boord heeft en dat door middel van een touchscreen en/of toetsenbord wordt bediend. Smartphones kennen veel mogelijkheden voor interactiviteit. Bedenk welke daarvan goed bij jouw product passen.
Planning en ontwikkeling van een doordacht design voor een app
Een bekende valkuil is dat je app alsmaar niet gereed komt, omdat je nog een leuke functie erin wilt verwerken, en vervolgens nog eentje en nog eentje.... Dit probleem kun je het beste als volgt voorkomen: voordat je aan het ontwikkelen slaat, bepaal je welke functionaliteit er in je eerste versie komt, en welke nieuwe opties je tweede en volgende versies zullen bieden. Bovendien kun je langs deze weg op gezette tijden met nieuwe versies de verkoop van je app stimuleren. Zorg er wel voor dat ook de eerste versie voldoende content heeft in de ogen van je gebruikers.
Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat, is het zinvol ter inspiratie een aantal apps met min of meer soortgelijke functionaliteit of doelgroepen te bestuderen. Door het analyseren van verschillende producten, krijg je een beeld van de oplossingen die werken of die niet werken. Zo hoef je niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden.
Gebruikersonderzoek, marketing en PR
Een sterk op je doelgroep gericht product bedenken en ontwikkelen, vormt slechts een deel van je kans op succes. Het andere deel is een uitgekiende marketing en PR waarmee je je specifieke doelgroep weet te bereiken. Nog voordat je app op de markt is, kun je al veel bekendheid aan je product geven.
Houd daarbij de volgende factoren in het oog:
Duurzame aantrekkelijkheid
Kun je voor jouw app voldoende content of functionaliteit bedenken waarmee je ook op de lange duur voor de markt aantrekkelijk bent? Bied je een product waarnaar mensen steeds weer willen grijpen en er de nieuwste upgrade van willen kopen? Dan zit je op het goede spoor voor duurzaam succes.
Specifieke niche
Zelden is een product 'voor iedereen' in alle opzichten interessant. Je maakt een betere kans op slagen met je app als je je op een specifieke niche kunt richten. Heb je die gevonden? Vorm je dan een beeld van de specifieke gebruikersgroep in die niche.
Houd extra veel rekeningen met de wensen uit deze groep. Waarschijnlijk komen daar de meeste (potentiële) kopers van je product vandaan.
Aard van de aantrekkingskracht op de doelgroep
Waarvoor wil jouw doelgroep je app gebruiken? Misschien om vooral even lachen als ontsnapping aan de dagelijkse stress? Of zijn je gebruikers serieus op zoek naar bepaalde informatie? Gebruiken ze de app in hun eentje, of samen met vrienden? Denk ook aan de plek waar ze jouw product willen gebruiken: thuis, in trein of bus (of tijdens het wachten daarop), in de auto, of op straat, op kantoor of in een winkelcentrum of restaurant? Belangrijk is ook of je doelgroep in het algemeen bereid is een interessant bedrag voor een solide product te betalen.
Afhankelijk van het soort app dat je wilt ontwikkelen, kun je denken aan sociale media als Hyves, Facebook of Twitter. Maak bijvoorbeeld een speciale pagina aan waarop je over je product communiceert. Daarop kun je dan te zijner tijd feedback op je app verzamelen en gebruiken voor de verbetering en/of verdere uitbreiding van je product in een volgende versie.
Geschikte vraagprijs
Natuurlijk wil je niet alleen maar weten welke functionaliteit de gebruikers wensen. Ook is van belang of er voldoende gebruikers zijn die bereid zijn je vraagprijs te betalen. Soms vind je indicaties van wat een geschikte verkoopprijs zou kunnen zijn als je je oriënteert op de functies en de prijs van een min of meer vergelijkbare reeds verkrijgbare app.
Aan de hand van je eigen antwoorden op bovenstaande vragen kun je je gaan bezighouden met de daadwerkelijke design van de app van je dromen.
Lees verder