InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Applicaties voor de smartphone

Applicaties voor de smartphone

Applicaties voor de smartphone In Nederland heeft bijna iedereen een smartphone, een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot communicatie, informatie en ontspanning. Voor de smartphones zijn duizenden applicaties ontwikkeld, kleine programma's die op de slimme telefoons kunnen worden geïnstalleerd. Voor elke interesse is er wel een app. Ameland is met diverse apps vertegenwoordigd in de verschillende internet winkels die apps aanbieden.

Bereik smartphones Nederland

In Nederland is het bereik van mobiele telefoons groot, bijna honderd procent. Om en nabij het hele land is gedekt en bijna overal is mobiel te bellen.

Bellen en internetten

Met de smartphone kun je behalve bellen ook internetten, mail ontvangen en versturen en kleine programmaatjes, applicaties, gebruiken. Die applicaties, die kortweg apps worden genoemd, zijn er in soorten en maten, van eenvoudig tot zeer geavanceerd. Wat de apps allemaal gemeen hebben is dat de opmaak speciaal is gericht op vertoning op het kleine scherm van de smartphone. Met de telefoon, internet en apps heb je met je smartphone de hele wereld onder handbereik.

Applicaties als marketinginstument

De apps bieden bedrijven grote mogelijkheden; ze kunnen worden ingezet als marketinginstrument. Kranten maken apps om lezers aan zich te binden, steden maken apps om hun stad aan te prijzen en informatie te ontsluiten, musea maken apps met een virtuele tour door het museum. Het aantal toepassingsmogelijkheden is nagenoeg ongekend.

Apps en Tablets

Tablets zijn groter dan smartphones. Het gebruik is vergelijkbaar, alleen is alles een maatje groter. Met de Tablet kun je Internet-bellen en verder alles wat een smartphone ook kan.
Er zijn voor verschillende smartphones en verschillende tablets ook verschillende apps:
  • iPhone app
  • Android app
  • Blackberry app
  • Windows Phone app
  • Nokia app
  • iPad app
  • Android Tablet app
  • Blackberry Playbook app

Apple

Apple was de gangmaker van de app. Voor de iPhone, de gebruiksvriendelijk smartphone van Apple, kunnen iPhone apps ontwikkeld worden, die je dan kunt downloaden op je telefoon. Na Apple kwamen ook de andere merken met hun eigen soorten apps.

Ameland Actueel

Ameland is in den beginne vertegenwoordigd met de app Ameland Actueel met nieuws, agenda, locaties, weer en rubriekadvertenties. De app wordt hoog gewaardeerd om zijn verzorgde uiterlijk, heldere nieuws en vele interessante locaties op het eiland. De eerste app specifiek voor Ameland kwam van Persbureau Ameland. De aanbieder van Ameland nieuws zag haar kans om de service en het lezersaantal te vergroten. Het persbureau nam een gerenommeerd app-bouwer in de arm, die een functionele en mooi vormgegeven app voor de iPhone en een mobiele website voor alle andere slimme telefoons samenstelde. De mobiele website voor alle smartphones is te raadplegen via www.ameland-actueel.nl

Muddy Monsters

VVV Ameland begreep de nieuwe mogelijkheden en liet een app ontwikkelen met een spel: Muddy Monsters Attack Ameland. In het kleurige spel willen Muddy Monsters het licht van de vuurtoren doven.
Doel was vooral om ruchtbaarheid te geven aan de nieuwe website van VVV Ameland en om Ameland voor het voetlicht te brengen en dat is met de app voor iPhone, Android en iPad ook gelukt.

Ameland Guide

VVV Ameland zette ook nog de Ameland Guide in de markt, een app met toeristische informatie over het eiland.

Ameland Actueel / Bron: Ameland ActueelAmeland Actueel / Bron: Ameland Actueel
Muddy Monsters / Bron: VVV AmelandMuddy Monsters / Bron: VVV Ameland
Ameland Guide / Bron: VVV AmelandAmeland Guide / Bron: VVV Ameland

Meer apps

Met het succes van de smartphones ontdekten meer ondernemers van Ameland de mogelijkheden van de app. Na een voorzichtige start en een ‘kat uit de boom kijken’ is de beer los. Wereldwijd, in Nederland en ook op Ameland kwam de app-stroom op gang.

Zoekwoord

Op Internet zijn verschillende Stores waar de apps in de schappen staan. Door bij de Store en Market een zoekwoord in te tikken van het onderwerp naar keuze, worden alle apps van dat onderwerp getoond. De apps over Ameland zijn te vinden via Ameland of Wadden.
  • Apple heeft de App Store
  • Android heeft de Android Market
  • Windows heeft de Marketplace

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlackBerry PlaybookDe BlackBerry Playbook is een tablet die draait op BlackBerry Tablet OS. De Playbook is ontwikkeld door Research In Moti…
Soorten smartphonesSmartphones veroveren de markt van mobiele telefonie in een rap tempo. Wat is een smartphone, waar moet je op letten bij…
Tablets – Welke kies je?Tablets – Welke kies je?In 2010 werd de eerste tablet, de iPad op de markt gebracht door Apple. Deze bleek razend populair en er kwamen vervolge…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Mobiel besturingssysteem - Android ten opzichte van de restBijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Er zit tussen sommige smartphones behoorlijk veel verschil. Een groot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JESHOOTS, Pixabay
  • Persbureau Ameland, website van IT Next
  • https://www.unitedconsumers.com/gsm/mobiele-dekking-nederland/index.jsp geraadpleegd op 10 april 2018
  • Afbeelding bron 1: Ameland Actueel
  • Afbeelding bron 2: VVV Ameland
  • Afbeelding bron 3: VVV Ameland

Reageer op het artikel "Applicaties voor de smartphone"

Reactie

Lizzie, 20-10-2013 21:44 #1
Helaas hebben steeds meer mensen een smartphone. Niemand wil een zendmast in zijn achtertuin en toch moet er bereik zijn: dankzij de smartphone is de LTE in de uitrol en komen er steeds meer zendmasten bij. Overal WiFi is ook al zo'n ellende. Al deze draadloze velden zijn niet zo gezond. de film Beings of Frequency geeft dat prachtig weer; onze bijen en vogels zijn in nood! en veel mensen ook. Een toenemend aantal vlucht, of moet zijn huis afschermen tegen al die straling. Neem thuis bedraad internet, een stralingsarme DECT of beter nog een telefoon aan draadjes, gebruik geen smartphone en bel mobiel met oortjes in. Dan is er al zoveel gered!

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-04-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Amelandmedia
Reacties: 1
Schrijf mee!