InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Applicaties voor de smartphone

Applicaties voor de smartphone

Applicaties voor de smartphone In Nederland heeft een op de drie mensen een smartphone (2012), een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot communicatie, informatie en ontspanning. Voor de smartphones zijn duizenden applicaties ontwikkeld, kleine programma's die op de slimme telefoons kunnen worden geïnstalleerd. Voor elke interesse is er wel een app. Ameland is met diverse apps vertegenwoordigd in de verschillende internet winkels die apps aanbieden.

Het geboortehuis van Ameland Actueel

Bereik

In Nederland is het bereik van mobiele telefoons groot. Bijna het hele land is gedekt en bijna overal is mobiel te bellen.
De ontvangst op Ameland is met de ene provider beter dan met de andere.

Bellen en meer

Met de smartphone kun je behalve bellen ook internetten, mail ontvangen en versturen en kleine programmaatjes, applicaties, gebruiken. Die applicaties, die kortweg apps worden genoemd, zijn er in soorten en maten, van eenvoudig tot zeer geavanceerd. Wat de apps allemaal gemeen hebben is dat de opmaak speciaal is gericht op vertoning op het kleine scherm van de smartphone. Met de telefoon, internet en apps heb je met je smartphone de hele wereld onder handbereik.

Bedrijven

De apps bieden bedrijven grote mogelijkheden; ze kunnen worden ingezet als marketinginstrument. Kranten maken apps om lezers aan zich te binden, steden maken apps om hun stad aan te prijzen en informatie te ontsluiten, musea maken apps met een virtuele tour door het museum. Het aantal toepassingsmogelijkheden is nagenoeg ongekend.

Apps en Tablets

Tablets zijn groter dan smartphones. Het gebruik is vergelijkbaar, alleen is alles een maatje groter. Met de Tablet kun je Internet-bellen en verder alles wat een smartphone ook kan.
Er zijn voor verschillende smartphones en verschillende tablets ook verschillende apps:
  • iPhone app
  • Android app
  • Blackberry app
  • Windows Phone app
  • Nokia app
  • iPad app
  • Android Tablet app
  • Blackberry Playbook app

iPhone app Ameland Actueel  / Bron: Ameland ActueeliPhone app Ameland Actueel / Bron: Ameland Actueel

Apple

Apple was de gangmaker van de app. Voor de iPhone, de gebruiksvriendelijk smartphone van Apple, kunnen iPhone apps ontwikkeld worden, die je dan kunt downloaden op je telefoon. Na Apple kwamen ook de andere merken met hun eigen soorten apps.

Ameland

Ameland is in den beginne vertegenwoordigd met de app Ameland Actueel met nieuws, agenda, locaties, weer en rubriekadvertenties. De app wordt hoog gewaardeerd om zijn verzorgde uiterlijk, heldere nieuws en vele interessante locaties op het eiland.

Ameland Actueel

De eerste app specifiek voor Ameland kwam van Persbureau Ameland. De aanbieder van Ameland nieuws zag haar kans om de service en het lezersaantal te vergroten. Het persbureau nam een gerenommeerd app-bouwer in de arm, die een functionele en mooi vormgegeven app voor de iPhone en een mobiele website voor alle andere slimme telefoons samenstelde.

Muddy Monsters

VVV Ameland begreep de nieuwe mogelijkheden en liet een app ontwikkelen met een spel: Muddy Monsters Attack Ameland. In het kleurige spel willen Muddy Monsters het licht van de vuurtoren doven.
Doel was vooral om ruchtbaarheid te geven aan de nieuwe website van VVV Ameland en om Ameland voor het voetlicht te brengen en dat is met de app voor iPhone, Android en iPad ook gelukt.

Meer apps

Met het success van de smartphones ontdekten meer ondernemers van Ameland de mogelijkheden van de app. Na een voorzichtige start en een ‘kat uit de boom kijken’ is de beer nu los. Wereldwijd, in Nederland en ook op Ameland kwam de app-stroom op gang.

Zoekwoord

Op Internet zijn verschillende Stores waar de apps in de schappen staan. Door bij de Store en Market een zoekwoord in te tikken van het onderwerp naar keuze, worden alle apps van dat onderwerp getoond. De apps over Ameland zijn te vinden via Ameland of Wadden.
  • Apple heeft de App Store
  • Android heeft de Android Market
  • Windows heeft de Marketplace

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlackBerry PlaybookDe BlackBerry Playbook is een tablet die draait op BlackBerry Tablet OS. De Playbook is ontwikkeld door Research In Moti…
De BlackBerry tablet-PC. Ontdek de BlackBerry PlayBook!RIM introduceert de BlackBerry PlayBook. Iedereen kent BlackBerry van zijn populaire PDA's die ook gebruikt kunnen worde…
Soorten smartphonesSmartphones veroveren de markt van mobiele telefonie in een rap tempo. Wat is een smartphone, waar moet je op letten bij…
Tablets – Welke kies je?Tablets – Welke kies je?In 2010 werd de eerste tablet, de iPad op de markt gebracht door Apple. Deze bleek razend populair en er kwamen vervolge…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JESHOOTS, Pixabay
  • Persbureau Ameland, website van IT Next
  • Afbeelding bron 1: Ameland Actueel

Reageer op het artikel "Applicaties voor de smartphone"

Reactie

Lizzie, 20-10-2013 21:44 #1
Helaas hebben steeds meer mensen een smartphone. Niemand wil een zendmast in zijn achtertuin en toch moet er bereik zijn: dankzij de smartphone is de LTE in de uitrol en komen er steeds meer zendmasten bij. Overal WiFi is ook al zo'n ellende. Al deze draadloze velden zijn niet zo gezond. de film Beings of Frequency geeft dat prachtig weer; onze bijen en vogels zijn in nood! en veel mensen ook. Een toenemend aantal vlucht, of moet zijn huis afschermen tegen al die straling. Neem thuis bedraad internet, een stralingsarme DECT of beter nog een telefoon aan draadjes, gebruik geen smartphone en bel mobiel met oortjes in. Dan is er al zoveel gered!

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 14-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Amelandmedia
Reacties: 1
Schrijf mee!