Ghostery en je internetprivacy
Is je privacy op het internet je lief? Wil je jezelf bevrijden uit de 'filter bubble' (of filterbel)? Ghostery is een gratis browser tool waarmee je zichtbaar kunt maken welke organisaties jouw volgers op het internet zijn. Ook kun je daarmee deze volgers eventueel blokkeren. Wil je dat commerciële organisaties die voor marketing- of reclamedoeleinden belangstelling hebben voor jouw internetgedrag ophouden je met onzichtbare middelen (zoals web beacons en andere tracking cookies) te volgen? Of vind je het onwenselijk dat organisaties op het gebied van social networking zelfs je internetactiviteiten op andere sites dan de hunne willen weten? Dan vormt Ghostery een handig hulpmiddel. Daarmee stel je zelf op een gemakkelijke manier in wie jou wel en wie jou niet meer mogen volgen. Maar wie zit er achter Ghostery?
Weg met volgers en advertenties
Heb je een hekel aan advertenties en aan organisaties die proberen je internetgedrag in kaart te brengen en een uitgebreid profiel van jou aan te leggen met het oog op 'online behavioral targeting'?
Wist je al dat in zo'n gebruikersprofiel allerlei gegevens kunnen zijn opgenomen zoals:
- onderwerpen die jouw belangstelling genieten;
- onderwerpen die je links laat liggen
- je zoekgedrag
- je toetsaanslagen en/of muisbewegingen
- door jou bezochte sites
- mogelijk voor jou interessante sites
Ook al is zo'n profiel anoniem, toch kan het irritant zijn als je, nadat je zojuist een nieuwe camera hebt gekocht, tijdens het verdere surfen telkens advertenties voor camera's krijgt aangeboden. Misschien hebben dergelijke opdringerige advertenties al ertoe geleid dat je gebruik maakt van de mogelijkheid tot privénavigatie in de browser Mozilla Firefox in combinatie met de add-on Adblock Plus om advertenties te blokkeren (of van soortgelijke mogelijkheden met behulp van andere browsers zoals Google Chrome).
Mogelijk heb je de tracking cookies van derden al geblokkeerd of sta je cookies slechts voor de duur van een bezoek aan een pagina toe. En misschien heb je ook al geprobeerd om behulp van het volg-me-niet-register zoveel mogelijk organisaties te bewegen om jou vrijwillig niet verder te volgen. Maar als je op een gemakkelijke manier wilt zien welke organisaties jou proberen te volgen om dit volggedrag eventueel (al dan niet selectief) te blokkeren, kan Ghostery uitkomst bieden.
Wat is Ghostery?
Ghostery is een gratis plug-in waarmee je de volgers van je internetgedrag kunt zien en desgewenst individueel of allemaal blokkeren. Vaak verkopen deze volgende organisaties geselecteerde informatie over je internetgedrag aan internetadverteerders die jou vervolgens gerichte advertenties kunnen voorschotelen. Sommige volgers bieden zelf internetadvertenties van derden aan. Voorbeelden van volgers voor advertentie- en of marketingdoeleinden zijn: Onestat, Double Click, Admeld, XiTi, Google Adsense, Google Analytics. Andere volgers als Facebook Connect, Facebook Social Plugins, Twitter Button, Google+zijn actief op het gebied van social networking.
Het programmaatje Ghostery is beschikbaar voor Mozilla Firefox, Chrome, Safari, Opera en Internet Explorer, zij het dat niet alle functies voor alle browsers beschikbaar zijn. Zo is de functionaliteit voor Internet Explorer beperkt, omdat de tracking cookies wel worden waargenomen, maar om technische redenen niet kunnen worden geblokkeerd. Bij de andere genoemde internetbrowsers is dit wel het geval.
Dankzij Ghostery kun je eenvoudig in de rechterbovenhoek van je scherm zien welke organisaties jou proberen te volgen. Ook kun je langs deze weg via de eigen website van deze volgers meer informatie over deze trackers vinden. Maar het belangrijkste is dat je zelf kunt kiezen welke volgers je wenst te blokkeren en welke je wel wenst toe te staan.
De filter bubble
Met behulp van Ghostery kun je ook 'filter bubbles' neutraliseren. Er is sprake van een filter bubble als je door het algoritme van een zoekmachine of het nieuws op een sociale netwerksite resultaten te zien krijgt die gebaseerd zijn op je eerdere internetgedrag. Zo'n gepersonifeerde pagina heeft als groot nadeel dat je geen 'neutrale' zoekresultaten te zien krijgt. Je raakt dan als het ware gevangen in je eigen informatiebubbel, waarbij je weinig of geen informatie te zien krijgt die afwijkt van je eigen culturele of ideologische achtergrond. Op Wikipedia vind je bijvoorbeeld het voorbeeld dat de een die zoekt op 'BP' investeringsresultaten van British Petroleum te zien krijgt, terwijl iemand anders gegevens krijgt over een bepaalde milieuramp.
Als je niet wilt dat sommige zoekmachines 'gepersonifieerde' zoekresultaten weergeven, kun je hun trackers met behulp van Ghostery blokkeren. Dankzij een dergelijk blokkade krijg je de zoekresultaten dan voortaan niet meer op basis van jouw eerdere zoekgedrag (dus 'gefilterd') weergegeven. In plaats daarvan krijg je een 'neutrale' weergave van de zoekresultaten zonder een vertekening op basis van je eerdere zoekgedrag. Als je op zoek bent naar een bepaald product, wil je bijvoorbeeld vaak liever niet dat je zoekresultaten worden beïnvloed door je zoekvragen uit een tijd toen de technologie of wetenschap minder ver was voortgeschreden.
Wat doet Ghostrank van Ghostery?
Surfen met de blokkeerextensie Ghostery gebeurt anoniem. Je hoeft je niet te registreren en ook niet in te loggen. Bovendien worden er geen sessiecookies in je browser geplaatst. Wel is er een op zich sympathieke opt-in om Ghostery in staat te stellen met behulp van Ghostrank anonieme en geaggregeerde gebruikersgegevens te verzamelen ten behoeve van onderzoek (zoals het opsporen van nieuwe trackers) en het monitoren van de bedrijfstak. Evidon, de huidige eigenaar van Ghostery, stelt dat Ghostrankdata nooit worden gebruikt voor het doel van gerichte advertenties.
Achtergrond van Ghostery
De browserextensie Ghostery is oorspronkelijk ontwikkeld door David Cancel, maar is in 2010 overgenomen door Better Advertising Project, een commercieel bedrijf dat tegenwoordig onder de naam Evidon door het leven gaat.
Zelf zegt Evidon op zijn eigen site als intermediair te willen fungeren tussen consumenten, adverteerders, programma's voor zelfregulering van de bedrijfstak, en de overheid. Dit bedrijf stelt consumenten te willen helpen om hun privacy te beschermen en kwaliteitscontent op het internet dankzij advertenties gratis beschikbaar te houden. Evidon zou niet zelf of met behulp van een derde partij betrokken zijn bij het verzamelen van verkoop- of andere gegevens voor het gebruik ten behoeve van gerichte advertenties. Ook zou zij geen advertentienetwerk zijn of een dienst die gegevens over gedragingen verzamelt.
Op de site van ghostery.com vind je uitgebreide gegevens over het precieze hoe en wat. Ook vind je daar een supportpagina met een actief communityforum op. Op beide sites vormt Engels de voertaal.
Vrijwillige zelfregulering van de advertentiebranche
Evidons activiteiten passen in het beleid van Amerikaanse adverteerders die door middel van zelfregulering een strenge wetgeving van de Amerikaanse overheid proberen te voorkomen. Langs deze weg wordt het voor adverteerders eenvoudiger zich aan de uitgangspunten van het vrijwillige zelfreguleringsbeleid te houden. Bovendien blijkt uit Evidons rapportages in hoeverre adverteerders daarin slagen. Een en ander past binnen Evidons missie om een transparantere en meer vertrouwde omgeving voor consumenten en adverteerders te realiseren.
Ghostery downloaden
Heb je besloten dat de add-on Ghostery een zinvolle aanvulling is op je reeds bestaande maatregelen te bescherming van je internetprivacy, kun je hier de nieuwste versie van
Ghostery downloaden.
Nieuwe Nederlandse cookiewetgeving
Op 5 juni 2012 is de nieuwe en strenge Nederlandse cookiewetgeving ingegaan. Volgens deze wet mogen cookies niet meer ongevraagd op iemands computer in Nederland worden geplaatst. Aan gebruikers van websites moet vooraf toestemming worden gevraagd. Het is aan de OPTA om de nieuwe cookieregels te handhaven.
Het is nog maar zeer de vraag hoe deze cookiewet in de praktijk gaat uitwerken. Is het een papieren tijger? Wat als de nieuwe cookieregelgeving massaal wordt genegeerd? Het vaststellen van regelgeving is één ding, het handhaven ervan is heel iets anders. Is de Opta in de praktijk wel in staat om een massaal in de wind slaan van de nieuwe voorschriften aan te pakken? In elk geval lijkt het erop dat gebruikers in elk geval voorlopig maar beter hun hoop op het functioneren van Ghostery kunnen vestigen dan op de nieuwe cookiewetgeving.
Overigens, een aantal websites blokkeert tegenwoordig verdere toegang tot hun informatie als je als gebruiker niet akkoord gaat met het plaatsen van cookies. Als gebruiker ben je in die gevallen dus slechter af dan voordat die cookiewetgeving er kwam. Voorheen kwam het blokkeren van gebruikers omdat ze de cookies hadden uitgeschakeld, niet of nauwelijks voor.
Lees verder