InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Dink Smallwood - walkthrough met alle geheimen van het spel!

Dink Smallwood - walkthrough met alle geheimen van het spel!

Dink Smallwood - walkthrough met alle geheimen van het spel! Dink Smallwood is een RPG die ooit voor de PC is uitgebracht. Tegenwoordig kun je het spel ook op de iPad spelen. Lees hier de walkthrough voor Dink Smallwood - de walkthrough is als enige online te vinden walkthrough geheel in het Nederlands. Het spel zelf kent geen Nederlandse versie en is alleen in het Engels te spelen.

Dink Smallwood - het spel

Wat leuk is aan Dink Smallwood, is de humor in het spel. De setting is middeleeuws, maar je slaat je spel op bij een futuristisch uitziende machine. Trap je tegen de machine aan, dan roept Dink standaard: 'Die, you strange machine that doesn't belong here!' Zo zijn er meer aparte zaken in het spel te ontdekken.

Het spel Dink Smallwood bestaat uit verschillende spelonderdelen die je het best kunt onderverdelen in de naam van de stad waar alle gebeurtenissen zich afspelen. Deze eerste drie steden zijn Stonebrook, Terris en Kernsin, daarna volgen Windemere, The Edge of the World en The Darklands.

Je kunt Dink Smallwood gratis downloaden voor de PC, en voor een paar euro voor de iPad. Ook is Dink er voor de Android-markt.

De basis

 De inhoud van je rugtas. De inhoud van je rugtas.
Praten doe je door bij iemand te staan en het vergrootglas aan te klikken. Je krijgt dan een keuzemenu. Vaak kun je zowel iets gemeens zeggen als iets relevants. Je kunt in principe niet fout gaan met wat je zegt.

Voorwerpen pakken, zoals hartjes, drankjes en goud, doe je door eroverheen te lopen.

Je inventaris: wisselen in wat je gebruikt als wapen en/of magie kun je doen door op de kist te klikken (altijd rechts in beeld)
en dan op de magie of het wapen of het drankje wat je wilt gebruiken.

Er is nog geen Nederlandse versie van het spel.

Stonebrook

Hier begint het spel. Je woont bij je moeder en bent varkenshouder. Je moeder vraagt je of je de varkens wilt voeren. Pak de zak varkensvoer rechtsboven in het scherm op en loop een scherm omhoog, naar de varkens. Voer ze en Milder zal langskomen om je belachelijk te maken. Ga terug naar huis en vertel je moeder dat je de varkens hebt gevoerd. Hierna kun je een rondje door het dorp lopen. Helemaal rechtsboven in het dorp kun he het huis binnen naar Ethel. Haar eend (al lijken de eenden in dit spel allemaal op ganzen!) is kwijt, Quackers. Bied aan om haar eend te vinden. Buiten loop je een rondje door het dorp. Zie je de eend, praat er dan tegen. Je hebt nu de opties 'Tell the duck to go home' of 'Yell at it'. Je kunt ze beide proberen, maar alleen de tweede heeft effect.

Ga terug naar je moeder. Ze vraagt of je nootjes wilt halen. Je kunt nu het dorp uit en komt een tovenaar tegen. Je kunt hem nog niet bezoeken nadat hij weg is, dus loop naar rechts tot je niet meer verder naar rechts kunt. Schakel het ongedierte uit. Vervolg je weg een paar schermen naar beneden en trap tegen de boom met nootjes. Deze nootjes kun je oppakken. Ga terug naar het dorp. Je ziet nu dat je huis in brand staat. Ga naar binnen. Het spel zal nu automatisch Dink met zijn moeder laten praten en Dink rent ook weer naar buiten. Daar leeft het hele dorp met hem mee. Ga nu een scherm omhoog en praat met de ridder aan de poort van het dorp. Hij vertelt je dat er een brief bij je thuis ligt. Ga naar huis, lees de brief (er zit een kaart bij, die je overigens niet vaak zult gebruiken), en je kunt je spel opslaan en het dorp uit.

Je kunt als extra opdracht naar de andere buurman. Deze zal je vertellen dat het niet goed gaat met zijn boerderij. Er is te veel ongedierte dat aan de gewassen knaagt. Je vindt het ongedierte buiten het dorp, aan de linkerkant.

Gelijk uit het dorp kun je naar rechts. Ga dit keer naar boven, naar rechts en naar boven. Bij de boom die je nu tegenkomt, zie je dat je naar boven en naar links kunt. Ga eerst naar links en haal wat schatten. Ga daarna terug naar de boom, ga naar boven, en je ziet het huis van de tovenaar. De tovenaar geeft je een potion/drankje en een opdracht. Neem het drankje (loop eroverheen) en ga dan weer terug naar het dorp. Sla je spel op. Weer buiten het dorp ga je naar links, tot je bij het water komt. Dan ga je naar boven tot je bij de rotswand bent. Ga naar rechts tot je een rots tegenkomt. Hier duw je tegenaan (loop er tegenaan tot de rots beweegt). Ga de grot binnen waar de steen voor zat. Ga in de grot eerst naar links, pak het hart (tenzij je hartniveau vol zit), en dan zie je rechts in de grot het monster. Sla hem, loop dan weg, sla hem nog eens, en herhaal dit tot je hem hebt verslagen. Nu kun je weer terug naar de tovenaar. Hij heeft vuurmagie en 200 goud voor je achtergelaten. Met het goud kun je de tol betalen bij de brug naar het andere deel van de stad (volg de weg vanuit het dorp naar links).

Extra's in dit deel van het spel

Heb je je vuurmagie, dan kun je bij de tovenaar helemaal naar beneden, tot je niet meer verder kunt. Rechts zie je een groep bosjes. Er staat een boom in de weg. Richt je vuurbal op de boom. De boom zal verbranden en nu kun je langs de boom heen lopen. In dit deel van het spel kun je wat schatten pakken hier en daar. Het belangrijkste is echter de aankoop van hyper boots. Met deze schoenen kun je veel sneller trappen en veel sneller door het spel heen wandelen. Voor 500 goud heb je een paar hyper boots. Je zult er dus wel even voor moeten sparen.

 Dit is het huis van je tante en oom. Dit is het huis van je tante en oom.

Terris

In dit deel van het spel zul je een zwaard nodig hebben. Dit geeft je extra kracht. Spaar voor een zwaard (400 goud) en koop deze in één van de dorpswinkels. Je spel opslaan kan in het huis van je tante en oom. Je oom mishandelt overigens je tante. Probeer hem niet te verslaan tot je heel sterk bent, anders zal hij je vermoorden. Overigens wordt je tante er niet veel vrolijker van, uiteindelijk. Kom je in het café terecht, daag dan de barman niet uit, anders moet je de wachters verslaan en die zijn best sterk.

Zoek intussen het huis van de moeder van Mary. Praat met haar en ze zal je vertellen dat haar dochter wordt vermist. Bied aan om te helpen. Verken nu alle schermen van het spel en zoek naar verborgen schatten en monsters die je kunt verslaan. Doe dit tot je flink wat sterker bent geworden. Daarna kun je vanuit het dorp Terris het pad naar beneden volgen. Waar het pad vervolgens naar links gaat, ga jij naar beneden. Hier kom je bij de mijnen. De monsters hier zijn vergelijkbaar met het monster dat je voor de tovenaar versloeg, alleen zijn ze sneller en sterker (en paars). In het eerste scherm zijn het er twee. Wil je meer monsters verslaan, ga dan een scherm naar beneden (één monster), dan naar rechts (twee bruine roggen), dan twee naar boven (een hele groep bruine roggen), naar rechts (drie paarse monsters), naar boven (één paars monster), naar links (twee paarse monsters). Dan heb je ze allemaal gehad. Bij de paarse monsters wordt het scherm vastgezet, zodat je niet weg kunt voor je de monsters hebt verslagen.

 Ingang van de grot. Ingang van de grot.
Neem je liever nog geen risico, versla dan de eerste twee paarse monsters en ga dan twee schermen naar rechts. Hier moet je uiteindelijk heen omdat er iemand opgesloten zit. Hij vertelt je dat je speciale magie nodig hebt om de poort te openen en hem vrij te laten. Ga terug naar Terris en klop daar aan bij het eerste huis links (vanaf de mijnen gezien). De tovenaar zal je helpen als je vertelt waar je je magie voor nodig hebt. Je krijgt nu regenmagie als je minimaal vijf magiepunten hebt (zet je magie hier alvast op, want het inladen ervan duurt op dit punt van het spel even). Ga terug naar de mijnen en richt de regenmagie precies op de poort met het houten beeld. Er volgt een filmpje waar je verder niets hoeft te doen. Je krijgt nu een scroll/perkament. Ook dit is een soort magie.

Met de scroll kun je richting kasteel. Links van het kasteel, bovenaan bij de bomen, zie je twee fakkels bij een poort. Gebruik de scroll magic en je kunt naar binnen zonder dat je wordt geraakt door de magie van de fakkels. Versla de monsters in alle schermen of ga gelijk naar rechts en dan naar boven. Helemaal bovenaan ga je naar links. Hier ben je getuige van een religieus ritueel waarbij een drakenlijk wordt aanbeden. Na het filmpje krijg je enkele opties. Elke optie leidt tot hetzelfde: de vrouwen transformeren in monsters en je moet deze verslaan. Let erop dat Mary het ook overleeft! Ze kan nogal in de weg lopen, dus schiet alleen op de monsters als ze uit de buurt is.

De leider van de cult zal nu ook transformeren. Laat je door hem niet raken, want hij heeft erg veel kracht. Probeer hem vooral van afstand te raken met magie. Het duurt even, maar uiteindelijk zul je hem verslaan. Vervolgens ben je de held van Terris. Je kunt nu ook door naar de stad Kernsin.

Kernsin

Als je het pad volgt vanaf Terris (naar beneden, dan een heel stuk naar links), kom je in Kernsin. Voordat je hier aankomt, luister je een gesprek af tussen twee bewakers. Deze hebben het over een aanslag op een parade. In Kernsin kun je met een meisje praten - dit is de dochter van de burgemeester. Zij leidt je naar hem (in de bibliotheek) en hij vertelt je dat hij bewijs moet hebben. Je moet nu een aantal zaken hebben voordat je bij de Goblins (links onder het dorp Kernsin) het bewijs kunt komen halen.

  • Een pijl en boog - 1000 goud
  • Bow lore (de kunst van het boogschieten) - 1500 goud
  • Genoeg kracht!

Versla de monsters in elk scherm van het spel. Zodra je pijl en boog hebt, kun je ook alvast het Goblinsdorp in. Rechtsbovenin zie je vier flesjes met krachtdrank. Je kunt ook zo weer het dorpje uit, zonder de Goblins te verslaan, om later terug te komen.

 Sommige bomen verbergen een geheime gang. Sommige bomen verbergen een geheime gang.
Bow lore leer je van een man in een geheime grot. Volg het pad van Kernsin naar het Goblindorp. Ga dan verder naar links tot aan de kustlijn. Ergens op het strand zie je een boom. Verbrand de boom (dit kun je het best bij zoveel mogelijk bomen doen, je weet nooit wat erachter of -onder schuilt) en er verschijnt een trappetje. Je komt in een grot en daar spreek je de boogmeester aan. Voor 1500 goud leert hij je powershots te maken met pijl en boog. Dit kan effectief zijn tegen de Goblins.

Ben je sterk genoeg, dan kun je een poging doen de Goblins uit te schakelen. Ga het dorp in en loop meteen naar boven. Hier zijn vier Goblins. Schakel ze uit en je moet daarna de hoofdgoblin verslaan. Regenmagie kan hier ook helpen, maar loop snel en laat je niet raken. Loop ook zelf nooit door je regenmagie!

Heb je de hoofdgoblin verslagen, dan volgt er een filmpje. Hier is te zien hoe je bewijs vindt van de aanslag. Vier wachters betrappen je. Versla hen en loop terug naar Kernsin. De burgemeester is weer in de bibliotheek/boekhandel te vinden. Toon hem het bewijs en je bent de held van Kernsin.

Windemere

Dit is mijn persoonlijke favoriet: Windemere. Vanuit het huis van je oom en tante loop je naar beneden en dan naar rechts. De brug (misschien heb je eerder gezien dat hij stuk was) doet het nadat je de held van Kernsin bent. Wandel de brug over en je ontdekt dat in dit dorp iedereen honger heeft omdat de eenden (die aanbeden worden) alles krijgen.

Spaar intussen voor een Clawsword (een sterker zwaard) en koop dit. Koop ook een bom voor 20 goud. Je kunt nog wat sterker worden en goud verdienen door rond te lopen en de monsters te verslaan.

Weer terug in Windemere loop je naar de ereplaats voor de eenden. Hier staat een standbeeld. Zoek naar de rots met wat barsten erin (bovenaan rechts) en plaats hier de bom (loop wel even naar rechts als je de bom hebt geplaatst, anders word je zelf geraakt). Trap vervolgens twee keer tegen elke eend. Tip: zorg ervoor dat de eenden niet door de opening heen lopen. Het is heel lastig om ze aan de buitenkant van de ronding te raken. Loop je bovendien het scherm uit, dan moet je weer opnieuw beginnen. Als alle eenden dood zijn, volgt een filmpje. Iedereen merkt dat eenden lekker zijn, de mensen hebben weer eten, en loop je het scherm uit en weer in dan zie je dat er nu een standbeeld staat van jou. Trap of praat er eens tegen. Er gebeurt niet veel, maar Dinks opmerkingen zijn wel leuk.

Windemere ondergronds

In het huis dat het dichtst bij de oude eendenvereringsplaats staat, is een trap te vinden. Ga deze af (dit kan pas als je de eenden hebt gedood) en je komt via een ondergrondse weg bij een dorp terecht. Zoek het huis met de kelder. Hier zijn twee ouders die hun kind willen zoeken. Volg hen naar buiten en er verschijnen twee draken. Versla deze met je nieuwe zwaard. Zorg dat de vrouwen niet doodgaan. Vervolgens kun je in de winkel werpbijlen kopen bij de vader van het meisje dat je nu hebt gered. Kan handig zijn, is niet per se nodig. Verder valt hier weinig te doen, dus je kunt weer terug naar Windemere. Versla zo hier en daar wat monsters en zorg dat je veel goud hebt.

Het geheime eiland van Windemere

De echte goudberg is te vinden als je helemaal naar de kust wandelt, onderaan. Op één van de kustgebieden zijn twee lijnen schelpen te zien. Wandel daartussen naar beneden en je ziet dat je over het water kunt lopen. Wandel naar rechts op het eiland waar je op terechtkomt, tot je niet meer verder naar rechts kunt. Ga naar boven, rechts, de brug over naar beneden, en ga verder naar rechts. Helemaal rechts en naar beneden kun je je spel opslaan. Boven kun je een weg volgen met monsters op bijna elk stuk. Kun je sommige monsters niet verslaan? Ren er dan snel langs, je kunt ze ook later nog verslaan als je sterker bent. Boven de laatste monsters ligt een echte schat.

The Edge of the World

Wat ben je inmiddels toch een held. Je kunt nu boven Terris naar het kasteel, waar de wachters je met alle plezier binnenlaten. De koning is bezorgd om Milder (ja, je kent hem nog, die treiterkop uit je dorp) omdat hij nog niet terug is van zijn tocht. Bied aan hem te vinden. Sla je spel nog even op bij je oom en tante en volg dan het pad naar boven. Slaat het pad af, blijf dan naar boven lopen tot je bij de rotsen bent. Hier staan twee wachters bij een ingang. Ga naar binnen en je bent bij The Edge of the World.

De stenen gorilla's in The Edge of the World lijken onverslaanbaar, maar dit zijn ze zeker niet. Ze hebben alleen zoveel kracht dat je binnen een paar klappen dood bent. Daarbij is The Edge of the World net een doolhof, hetzij wel eentje met veel leuke geheimen. In eerste instantie kun je, tot je sterk genoeg denkt te zijn, het beste langs de gorilla's lopen. Pak alle schatten. Tussendoor kun je geheel rechts (via de bovenkant, aan de onderkant kom je niet langs het huis) naar een kerkje. Drink van het water en je bent compleet gezond. Je kunt in dit deel van het spel wapens kopen, maar deze zijn niet zo interessant. Het is nu van belang dat je veel krachten opdoet en spaart voor een flamebow (vuurboog) voor 25000 goud.

 De wonderfontein uit de kerk van The Edge of the World. De wonderfontein uit de kerk van The Edge of the World.
Eerst wil je nog 1500 goud uitgeven aan Hellfire magic (hellevuur). Deze vuurmagie is veel en veel sterker dan de vuurmagie die je nu hebt.

Om deze vuurmagie te leren, ga je met 1500 goud naar de onderkant van The Edge of the World, aan de linkerkant van de bomen (dus niet bij het dorpsgedeelte met de kerk). Ga naar links en je ziet een trappetje. Hier vind je de vuurmeester die je de magie kan leren voor 1500 goud.

Het ijskasteel van The Edge of the World

Als je het onderste pad volgt, hetzelfde pad van de vuurmeester, kom je geheel links uit bij een grot. In dat scherm zie je ook twee stenen gorilla's. Je kunt hier door de bomen naar links. Probeer het tot je het pad hebt gevonden. Volg het en je ziet een trappetje. Deze leidt naar een ijskasteel. Je kunt hier monsters verslaan en uiteindelijk is er een tovenaar die je wat meer vertelt over je familienaam.

The Darklands

Ben je sterk genoeg, bezoek dan The Darklands voor extra punten. Vanuit de kerk loop je helemaal naar beneden. Een scherm naar rechts staat een machine. Bij de machine kun je op de rode knop drukken. Je wordt dan geteleporteerd naar The Darklands. Hier vind je geesten, draken en diverse monsters die je al kent (al zijn sommige van hen extra sterk). Ook is er, als je helemaal naar boven gaat en dan een paar schermen naar rechts, een varken met enorm veel kracht. Dit varken doet je niets, maar toch is het de moeite waard om hem te vermoorden. Je merkt vanzelf waarom.

Loop rond in The Darklands en de rest van het spel tot je je 25000 goud hebt (en het liefst nog meer). Dan kun je weer terug naar het geheime eiland van Windemere om daar je flamebow te kopen. Ook aan te raden: verkoop je oude zwaard en boog en vul alle ruimte in je inventaris op door in Terris voor 25 goud per stuk potions te kopen. Deze kun je gebruiken als je tegen de eindbaas vecht. De eindbaas zit in The Darklands vlak bij het punt waar je je spel kunt opslaan. Sla je spel ook eerst op, aangezien je niet weet of je de eerste keer al de eindbaas overleeft. Zorg dat je helemaal gezond bent als je de eindbaas gaat verslaan. Je kunt hem alleen verslaan met de vuurboog. Op magie reageert hij nauwelijks. Blijf bij de eindbaas niet te lang op één punt staan.

Uitgespeeld!

Heb je de eindbaas verslagen, dan kun je terug naar het kasteel van Koning Goodheart. Hij zal je feliciteren en er komt tekst in beeld dat je het spel hebt uitgespeeld. Vervolgens heeft de koning nog een leuke verrassing voor Dink.

Je kunt nu blijven spelen, al heb je geen doelen meer. Probeer eens op een zo hoog mogelijk level te komen en versla een paar keer alle monsters tot je ze met één trap al kunt uitschakelen.

Voor zover je dit nog niet hebt gedaan kun je je oom met zijn losse handjes nog onder handen nemen.

Tips bij vastlopen

Soms kun je vanuit Dink niets meer doen. Loop je naar links, dan zit je vast, loop je naar rechts, dan kun je ook nergens heen, net als boven en onder. Gebruik dan regenmagie om jezelf te doden. Je kunt dan weer door met het laatst opgeslagen spel.

Lees verder

© 2011 - 2017 Maresa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hints: klinkt als... en heeft 2 lettergrepenWie in Nederland zegt: Klinkt als …en 5 lettergrepen weet vaak dat er geduid wordt op het spel Hints. In 2003 was het ee…
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
New Super Mario Bros. Wii: Cheats en HintsNew Super Mario Bros. Wii is een platform game voor de Wii, in Europa uitgebracht op 20 november 2009. Het is het vervol…
Tips, trucs en cheats voor Mario kart WIITips, trucs en cheats voor Mario kart WIIHier vind je verschillende tips, trucs en cheats voor Mario Kart WII. Door gebruik te maken van deze tips kun je nog sne…
Geld lenen: tips en hints over uw lening, rente en financiënGeld lenen: tips en hints over uw lening, rente en financiënGeld lenen is voor veel mensen aantrekkelijk. En als u geld wilt lenen, dan wilt u dat natuurlijk goed, veilig, snel én…

Reageer op het artikel "Dink Smallwood - walkthrough met alle geheimen van het spel!"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Maresa
Laatste update: 02-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Spellen tablet
Schrijf mee!