Wat is mijn sterfdatum?

Wat is mijn sterfdatum? Zelf je sterfdatum berekenen: online kan men dit zelf heel makkelijk doen. Je krijgt een voorspelling van wanneer, maar ook waaraan je dood gaat. Let op: het gaat hier om een gemiddelde voorspelling. Neem het dan ook niet al te serieus.

Wat is mijn sterfdatum? Online berekenen.

Het lijkt wel alsof iedereen geïnteresseerd is in zijn sterfdatum. Een website heeft hier handig op ingespeeld. Via de website http://flowingdata.com/2016/01/19/how-you-will-die kan je je sterfdatum laten berekenen. Nuttig? Nee, dat niet. Betrouwbaar? Zeker niet! Maar voor degene die nieuwsgierig is naar zijn verwachte sterfdatum, is het wel interessant.

Door het invullen van een aantal gegevens zoals geslacht, huidskleur en leeftijd, wordt er een berekening gemaakt. Al gauw verschijnt er een simulatie op het beeldscherm met hierop de te verwachte doodsoorzaken. Het gaat hier om een fictieve berekening. Je kunt de simulatie pauzeren, en bekijken hoe groot de kans op sterfte is.

Moet ik dit serieus nemen?

Op de vraag of de berekening serieus genomen moet worden: nee, helemaal niet. Veel mensen zien er de grap wel van in om een fictieve berekening te laten maken. Echter, niemand kan in de precieze toekomst kijken, en er zijn altijd zaken die kunnen voorvallen waardoor een leven verkort wordt of verlengd wordt. De berekening moet dan ook niet als houvast gebruikt worden. De berekening is gebaseerd op een gemiddelde: zo leven rokers en drinkers over het algemeen korter en vrouwen leven weer wat langer dan mannen. Aan de hand van deze ingevulde gegevens, wordt een berekening gemaakt.

Privacy op de website

Online worden geen persoonlijke gegevens gevraagd zoals je naam of geboortedatum De gegevens worden ook niet op de website gepubliceerd. Hiermee geef je dus ook geen privacygevoelige gegevens vrij.

Eerder waren er websites die wél om persoonlijke gegevens vroegen. Zo was het betrekkelijk eenvoudig om naam en geboortedatum van andere personen te achterhalen. Gelukkig voldoet deze website aan de AVG.

Heb je in het verleden gebruik gemaakt van websites waarbij je privégegevens nog online staan? Het is mogelijk om deze gegevens van de website te laten verwijderen. Eerder was dit lastig, maar de AVG verplicht dat iedereen het recht heeft om zijn gegevens te laten verwijderen.

Andere berekeningen

Vooral via Facebook kun je nog veel meer berekeningen laten maken: bekijk welke film bij jou past, welke naam je baby krijgt, wat je rampjaar wordt etc. Allemaal leuke berekeningen die gemaakt kunnen worden, die in de meeste gevallen best wel met een korrel zout genomen mogen worden. Laat je leven dus niet afhangen van een berekening via het internet.

Wie zich afvraagt of hij of zijn gezond is of hoe lang hij of zij nog zal leven, kan beter langs een arts om zichzelf lichamelijk en/of geestelijk na te laten kijken. Een arts kan meer zeggen over de lichamelijke toestand van een patiënt, dan een website. Hoewel een arts nooit en te nimmer een exacte uitspraak zal doen over een levensverwachting, tenzij het een dodelijke ziekte betreft, is een arts toch wel een stuk betrouwbaarder dan een online berekening.

Maar: voor wie er de lol van inziet: zeker doen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.sterfdatum.nl/

Reageer op het artikel "Wat is mijn sterfdatum?"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: Juli 2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!