InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!

Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!

Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt! Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar vooral op technisch gebied. Daarom wordt in dit artikel duidelijk wat je moet weten om gratis te bellen - zowel vast als met je mobiel. Het leven is tenslotte zonder al die belkosten ook al duur genoeg!

Voip

Om je toch een klein beetje een basis te geven: Voip staat voor 'voice over IP' en wordt soms ook wel IP-telefoneren genoemd. Termen die je eigenlijk vrijwel gelijk weer kunt vergeten, want internetbellen wordt langzamerhand zo gewoon dat je het straks digitaal bellen of gewoon 'bellen' kunt noemen. Wat je wel moet onthouden is wat Voip voor mogelijkheden biedt om goedkoper en gratis te bellen.

Goedkoop en gratis bellen met de huistelefoon

Ziggo, UPC en KPN bieden het al jaren aan: digitaal bellen. Doordat dit een maatschappij minder kost, kost het jou ook minder. Bij de drie genoemde providers kun je een abonnement afsluiten voor de vaste telefoon.

Wat heb je nodig?

In elk geval één vaste telefoon en een abonnement bij één van de genoemde providers. Tip: combineer het met tv en internet en je kunt al snel besparen op je maandlasten.

Hoe werkt het?

Als voorbeeld neem ik UPC. Voor een tientje per maand kun je met het pakket Bellen onbeperkt + Europa gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland. Binnen Europa en zelfs naar landen als Amerika zijn de beltarieven zeer laag. Je betaalt een vast starttarief en daarna kun je vrij lang bellen voor weinig geld.

Zijn er nadelen?

Doet je internet het niet, dan kun je ook niet bellen. Is je internetverbinding slecht, dan kan je bereik dat ook zijn en versta je de ander slecht of de ander kan jou niet goed horen. Over het algemeen is het echter zo dat internetbellen prima werkt bij een gemiddelde verbinding. Daarbij wordt het bellen over internet steeds meer geoptimaliseerd.

Goedkoop en gratis bellen vanuit het buitenland

Goedkoop bellen vanuit het buitenland is natuurlijk ideaal als je even je familie of vrienden wilt laten weten dat je nog leeft en het heel leuk hebt tijdens je vakantie. Er zijn diverse manieren om dit goedkoop of zelfs gratis te doen.

Wat heb je nodig?

Skype kun je downloaden op je smartphone of op je laptop. Voor je laptop is nog een koptelefoon met microfoon nodig (tenzij deze op je laptop zijn ingebouwd).

Hoe werkt het gratis bellen?

Via Skype kun je naar andere Skype-accounts bellen. Dit gaat allemaal via het internet en is gratis.

Hoe werkt het goedkoop bellen?

Je kunt beltegoed kopen via Skype. Vervolgens kun je binnen Skype bellen naar mobiele en vaste telefoonnummers, waar dan ook ter wereld. Let wel op: goedkoop bellen is het alleen als je naar vaste nummers belt. Naar mobiel ben je zo door je tegoed heen. Het is echter nog wel goedkoper dan vanuit het buitenland bellen via je mobiele telefoonprovider.

Andere optie?

Alhoewel telefoonproviders van mobiele abonnementen nog veel vragen voor bellen in het buitenland, zijn er wel bundels die je kunt activeren (en na je reis weer kunt de-activeren) om goedkoper te kunnen bellen van en naar het buitenland. Je kunt eens kijken welke bundels jouw provider heeft en zien of het je geld scheelt.

Gratis (beeld)bellen naar mobiel: de iPhone 4 en de iPad 2

Besparen op je beltegoed: dat is fijn! Met de iPhone 4 en de iPad 2 is beeldbellen over draadloos internet zelfs mogelijk - en dat werkt verrassend snel als je verbinding een beetje in orde is.

Wat heb je nodig?

Jij en degene die je wilt bellen moeten beschikken over een iPhone 4 of een iPad 2. Met een MacBook zou het overigens ook moeten werken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Je start eerst FaceTime. De eerste keer zul je het e-mailadres van degene die je wilt bellen in moeten voeren om contact te maken. Vervolgens klik je op 'connect' of 'bellen'.

Wat als het niet lukt?

Het kan zijn dat je een verkeerd e-mailadres hebt ingevoerd. Vraag degene die je wilt bellen naar het e-mailadres dat zij/hij voor Facetime gebruikt. Dit is het adres dat je moet hebben. Op de iPhone kun je bovendien je contactpersoon opzoeken in de lijst en dan kiezen voor 'bellen naar e-mailadres'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijkenGoed koop bellen via internet kan bij verschillende aanbieders. Enkele hiervan zijn Skype, Voipbuster, Jajah en Wengo. E…
Skype, de bekendste VOIP-aanbiederSkype, de bekendste VOIP-aanbiederVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Het gebruik van het programma SkypeHet gebruik van het programma SkypeSkype is een computer programma waarmee je, na de installatie, gratis kunt ‘bellen’ met andere Skype gebruikers. Skype b…
VoipBuster, bel ook gratis naar vaste nummers!VoipBuster, bel ook gratis naar vaste nummers!VoipBuster staat voor software van een telecom-provider waarmee u kunt bellen en gebeld worden over een bestaande intern…
Goedkoop bellen kan op verschillende manierenGoedkoop bellen kan op verschillende manierenEr zijn diverse goedkope manieren om te bellen met de huidige telefonische mogelijkheden. Telefonie en internet komen st…

Reageer op het artikel "Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 10-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Slimmer internetten en bellen
Schrijf mee!