InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Test en verbeter je internetsnelheid

Test en verbeter je internetsnelheid

Test en verbeter je internetsnelheid De snelheid van je internetverbinding is afhankelijk van diverse factoren. Maar al te vaak wijkt de daadwerkelijke snelheid af van de door je provider beloofde resultaten. Hoe komt dit, en wat kun je er aan doen?

De snelheid van je internet

Niets is zo vervelend als het eindeloos wachten op een webpagina die maar niet in wil laden. Nu kán het natuurlijk zijn dat er een foutje op de pagina staat, maar als dit vaker gebeurt, is het misschien tijd om je internetsnelheid eens onder de loep te nemen. De snelheid van je internet is afhankelijk van diverse factoren, zoals:
  • internetabonnement
  • apparatuur
  • computerinstellingen
  • externe factoren, zoals de drukte op het netwerk

Aan de externe factoren valt over het algemeen weinig te veranderen: je kunt kwalijk de digitale snelweg afsluiten voor anderen omwille van jouw eigen surfplezier. Tenzij iemand, buiten jouw toestemming om, gebruik maakt van jóuw persoonlijke toegang.

Spyware, hackers en ander gespuis

Een van de meest voorkomende oorzaken van een trage internetverbinding, is spyware. Spyware verstoort en vertraagt je computersysteem en kan in het ergste geval leiden tot het onderscheppen van privacygevoelige gegevens, zoals wachtwoorden. Er zijn diverse programma's te verkrijgen die je systeem controleren op de aanwezigheid van spyware.

Computerinstellingen

Ook de invoegtoepassingen van je browser kunnen je internetverbinding vertragen, hoewel dat niet de bedoeling is. Als je het vermoeden hebt dat de vertraging veroorzaakt wordt door de toepassingen van je browser, kan je proberen je browser te herstarten zonder invoegtoepassingen. Wanneer je gebruikmaakt van Internet Explorer (de meest voorkomende browser) doe je dit via Extra en vervolgens Invoegtoepassingen beheren. Ook het afsluiten van andere programma's terwijl je surft, kan je internetsnelheid ten goede komen.

Apparatuur

Ook de apparatuur waarvan je gebruik maakt, heeft zijn weerslag op de snelheid van je internetverbinding. Logisch: als je wilt autoracen, koop je tenslotte ook geen Lada uit het jaar nul. Een goede modem is dan ook onontbeerlijk om een beetje acceptabele internetsnelheid te garanderen.

Internetaansluiting

Ook je internetabonnement heeft natuurlijk invloed op de snelheid waarmee je surft. Bij internet via een kabelexploitant wordt de capaciteit van de aansluiting verdeeld over het aantal gebruikers. Is al je gebuur net als jij aan het internetten, dan gaat de snelheid per gebruiker dus omlaag. ADSL kent dit probleem niet: bij een ADSL-verbinding is iedere gebruiker afzonderlijk verbonden met de centrale. Hierbij is de afstand tot de centrale bepalend voor de snelheid van je internetverbinding.

Snelheid van je internet testen

Op internet zijn er diverse programma's beschikbaar waarmee je de snelheid van je internet kan testen. Door gebruik te maken van het testprogramma krijg je een betrouwbare indicatie van je down- en uploadsnelheid én van de reactiesnelheid van je pc. (Dit laatste wordt Ping genoemd.) Het is normaal dat je downloadsnelheid vele malen hoger ligt dan je uploadsnelheid. Om een betrouwbaar resultaat te verkrijgen, is het raadzaam om de test meerdere malen, op uiteenlopende tijdstippen, uit te voeren.

Snelheid van je internet verbeteren

Snelheidstest uitgevoerd en teleurgesteld in de resultaten? Niet getreurd: er zijn meerdere manieren om je surfsnelheid te verhogen. Uiteraard moet je dan wel weten op welke punten je nog wat verbeteringen kunt aanbrengen. Bij gebruikmaking van een draadloze internetverbinding bijvoorbeeld, kan het verbeteren van het bereik van het draadloze modem al een wereld van verschil maken. Zorg er dus voor, dat je modem optimaal contact kan maken met je laptop. Ook het up-to-date houden van de stuurprogramma's van je modem komen je internetverbinding ten goede. Verder controleer je je pc uiteraard op de aanwezigheid van spyware en virussen, kies je voor een betrouwbare internetprovider en zorg je ervoor dat je systeem optimaal staat afgesteld.
© 2011 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
Internet via de satellietInternet via de satellietIedereen die zich buiten het breedband Internet gebied bevindt, heeft sinds kort de mogelijkheid om Internet via de sate…
Snelheid: Rekenen met formulesSnelheid: Rekenen met formulesSnelheid zie je overal op verkeersborden, maar ook in de computertaal, kb/sec. Maar snelheid is meer dan alleen dat, bij…
Tips voor wielrenners voor een betere tijdritTips voor wielrenners voor een betere tijdritTijdrijden is een van de mooiste disciplines in het wielrennen, maar ook een van de zwaarste. In een tijdrit is de renne…
Bronnen en referenties
  • http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/
  • http://www.xcomputers.info/
  • http://www.janhut.com/index.php/internet-snelheid-meten

Reageer op het artikel "Test en verbeter je internetsnelheid"

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!