InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Handige sneltoetsen in Word en Windows

Handige sneltoetsen in Word en Windows

Handige sneltoetsen in Word en Windows De meeste mensen die Microsoft Word gebruiken, weten slechts de functies van een aantal knoppen. De overige functies hoeven ze niet te gebruiken. U kunt handiger en sneller met Word werken door een aantal sneltoetsen aan te leren. In dit artikel treft u een aantal veelgebruikte sneltoetsen aan. Door te werken met het toetsenbord en de muis, moet u veel schakelen en meer handelingen verrichten. Veel keuzemogelijkheden worden met de muis bediend, terwijl het eenvoudiger is met het toetsenbord. Dit doet u door sneltoetsen aan te leren. Een aantal sneltoetsen zijn inmiddels wel ingeburgerd bij de gebruikers, zoals Ctrl + C om een stuk tekst te kopieren en Ctrl + V om het stukje tekst weer te plakken. Er zijn bijvoorbeeld ook sneltoetsen om snel te kunnen bladeren in de bestanden die u open hebt staan.

Voordeel van sneltoetsen

Door sneltoetsen te gebruiken kunt u niet alleen sneller werken, maar ook effectiever en minder belastend. Door steeds te moeten schakelen tussen toetsenbord en muis, verliest u veel tijd. Door veel met de muis te moeten werken verhoogt u de kansen op lichamelijke kwellingen. U kunt beide handen aan het toetsenbord houden, en dat is minder belastend. In eerst instantie zal het moeite kosten om het aan te leren, maar zodra u de sneltoetsen onder de knie hebt, wilt u niet meer anders.

Sneltoetsen voor tekst en tekstopmaak

Sneltoets om een woord te verwijderen:

  • Ctrl + Backpace = woord voor de cursor verwijderen
  • Ctrl + Delete = woord achter de cursor verwijderen

Sneltoets om zin te verwijderen:

Selecteer de regel door: Shift + End, en vervolgens kunt u op delete drukken, of typ een nieuwe tekst.

Opmaak van de tekst aanpassen:

Selecteer eventueel de tekst waar het betrekking op heeft, bijvoorbeeld Shift + Page Up en vervolgens: Ctrl + D.
  • Vet gedrukt: Ctrl + B
  • Cursief gedrukt: Ctrl + I
  • Subscript: Ctrl + =
  • Tekst onderstrepen: Ctr + U

Regelafstand aanpassen

Selecteer de tekst waar de opmaak betrekking op heeft.
  • Voor regelafstand 1: Ctrl + 1
  • Voor regelafstand 1,5: Ctrl + 5
  • Voor regelafstand 2: Ctrl + 2

Speciale tekens

Speciale tekens hebben sneltoetsen die u ook eenvoudig kunt aanpassen naar andere sneltoetsen.
Bijvoorbeeld sneltoets € = Ctr + Alt + 5 of Alt + 137

Navigeren in Word

Door een aantal sneltoetsen te onthouden, kunt u snel en eenvoudig door documenten van meerdere pagina’s navigeren.
  • Einde van het document: Ctrl + End
  • Begin van het document: Ctrl + Home
  • Navigeren per alinea: Ctrl + ↑ of ↓
  • Per halve pagina bladeren: Page Up of Page Down

Navigeren tussen verschillende vensters

Door op de knop Win te drukken kunt u snel het startmenu openen. In het geval u deze knop niet hebt, kunt u de volgende knoppen gebruiken: Ctrl + Esc. Met de knoppen Alt + Tab kunt u bladeren tussen de programmavensters. Door de knoppen weer los te laten selecteert u het juiste programma.

Werkbalk hanteren zonder gebruik te maken van de muis

Door eenvoudig op Alt te drukken kunt u zonder de muis aan te raken een keuze maken uit de opties op de werkbalk. Nadat u op Alt hebt gedrukt, kunt u met de pijltjestoetsen het juiste item selecteren in de werkbalk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handige sneltoetsen in Word en Windows"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!