InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Anoniem surfen, IP adres verbergen

Anoniem surfen, IP adres verbergen

Anoniem surfen, IP adres verbergen Anoniem surfen op het internet kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van een proxy server. Je IP adres verbergen kun je door een proxy server in te stellen in je eigen Windows omgeving, door gebruik te maken van proxy websites of door het installeren van software die automatisch een proxy server opzoekt. Als je eenmaal je IP adres hebt verborgen dan kun je anoniem surfen op het internet.

Anoniem surfen

Anoniem surfen op het internet kan erg handig zijn. Vaak als je een website bezoekt verschijnt er gerichte reclame naast de inhoud van de website. De reclame staat vaak zelfs in de juiste taal weergegeven. Deze manier van adverteren is mogelijk omdat op basis van je IP adres, die je computer meezendt het internet op, iemand veel informatie achterhalen. Ook de zoekopdrachten die je ingeeft bij een zoekmachine worden bewaard. Anoniem surfen voorkomt dit. Als je anoniem op het internet surft dan ziet niemand je IP adres meer. Het IP adres verbergen kan vrij eenvoudig.

IP adres verbergen

Je IP adres verbergen om anoniem te kunnen surfen op het internet kan via een proxy server. Een proxy server is een computer die er voor zorgt dat je IP adres niet meer zichtbaar is op het internet. Als je gebruik maakt van een proxy server dan maakt je browser eerst verbinding met de computer die als proxy server is ingesteld. Daarna ga je via die computer het internet op, met het IP adres van de proxy server. En zo is je eigen IP adres verborgen en kun je anoniem surfen op het internet.

Een proxy gebruiken

Een proxy gebruiken kan op drie manieren. Ze werken allemaal op dezelfde manier, namelijk dat je IP adres is verborgen als je het internet op gaat. Kies daarbij altijd voor een proxy server die ‘anonymous’ is. Afhankelijk van wat je voorkeur is kun je uit een van de volgende mogelijkheden om een proxy te gebruiken kiezen:
  • via een proxy website (server)
  • via een programmaatje op je pc die automatisch en proxy server zoekt
  • Windows instellen voor het gebruik van een proxy server

Een proxy website gebruiken

Als je op deze manier anoniem wilt surfen dan ga je naar een website die zich als proxy server voordoet. Je kunt dan via die website naar een andere website surfen. Je IP adres blijft dan verborgen. Het grote nadeel van deze oplossing is dat je iedere keer als je anoniem wilt surfen een dergelijke website moet gebruiken. Dit is vooral handig als je incidenteel anoniem wilt surfen.

Geautomatiseerd een proxy server gebruiken

Met deze oplossing kun je de computer zelf laten zoeken naar en proxy server. Hiervoor heb je bepaalde software nodig dat, vaak tegen betaling, is te downloaden. De software zoekt dan voor jou een proxy server op die op dat moment beschikbaar is. Het grote voordeel van deze oplossing is dat je niet meer zelf op zoek hoeft naar een proxy server, dat doet het programmaatje. Het nadeel is dat er vaak kosten aan dergelijke software zijn verbonden.

Windows instellen voor proxy server

In Windows is het mogelijk om een proxy server in te stellen. Dit kun je vrij eenvoudig zelf doen. En bovendien kost het je niets. Het grote nadeel is echter dat je maar één proxy server kunt instellen. Als je een andere proxy server wilt instellen dan zul je dit handmatig moeten doen.

Hoe stel je een proxy server in?

  • Start > Configuratiescherm
  • Internetopties
  • Verbindingen
  • LAN-instellingen
  • vinkje in het 3e vakje bij “Een proxy server…”
  • IP adres en poortnummer van de proxy server invullen
  • Klik 2x op OK
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Anoniem surfen, IP adres verbergen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!