InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > 10 sneltoetsfuncties voor het gemak

10 sneltoetsfuncties voor het gemak

10 sneltoetsfuncties voor het gemak Sneltoetsen zijn knoppen op het toetsenbord die muisbewegingen vervangen. Het gebruik van sneltoetsen is niet alleen voorbehouden aan ervaren computergebruikers. Iedereen kan er profijt van hebben. Sneltoetsgebruik kan de kans op RSI of muisarm verkleinen want je zorgt ervoor dat je minder vaak eentonige armbewegingen maakt.

Inhoud:

Waarom gebruiken mensen sneltoetsen?

De reden dat mensen sneltoetsen gebruiken is dat het vermoeiend kan zijn voor arm of pols om telkens met de muis te bewegen. Langdurig eentonige bewegingen uitvoeren kan zelfs tot ziekten zoals RSI leiden. Door een sneltoetscombinatie te gebruiken vermijd je de computermuis en is de kans op RSI kleiner. Een voorbeeld van een sneltoetscombinatie is alt + f4 tegelijk ingedrukt houden om dit venster te sluiten. Als je dit artikel wilt uitlezen moet je dat niet nu uitproberen. Het leren van sneltoetsgebruik kan een uitkomst zijn in het geval dat de muis stuk gaat.

Muis versus sneltoets

Onder de knop met het Windows-logo op een Windows computer zit een sneltoets. Je ziet het startmenu als je erop klikt. Daarna kun je verder scrollen met de pijltjestoetsen in plaats van met de muis. Het werkt precies hetzelfde als de muis. Het voordeel van switchen tussen muiscontrole en sneltoetsen is dat je sneller kunt werken. Je bent net iets minder tijd kwijt met het zoeken naar dat ene vakje wat je dient aan te klikken. Het nadeel aan sneltoetsgebruik is dat je vele toetsencombinaties uit je hoofd moet weten. Enkele sneltoetscombinaties zijn in meerdere programma´s te gebruiken. Hieronder staat een lijstje met 10 voorbeelden van zulke sneltoetsen.

Basis Sneltoetsen voor diverse software

  1. Alt = werkbalkmenu openen
  2. ctrl + x = knippen
  3. ctrl + c = kopiëren
  4. ctrl + v = plakken
  5. ctrl + a = alles selecteren
  6. ctrl + z = ongedaan maken
  7. ctrl + s = opslaan
  8. esc = stoppen/tabblad sluiten
  9. Alt + f4 = programma sluiten
  10. ctrl + t = nieuw tabblad

Sluiten

Alt + f4 is een sneltoets die in vele programma´s te gebruiken valt. Je kunt er Windows mee sluiten. Als je op de Alt-toets klikt dan kun je de werkbalk of toolbar bedienen. Soms dan ben je tijdens het internetten ineens de werkbalk kwijt. Dat komt doordat de website die je bezoekt deze onzichtbaar maakt. De werkbalk krijg je terug door op Alt te drukken.

Knippen en plakken

De meest gebruikte sneltoetsen zijn waarschijnlijk knippen, kopiëren en plakken. Knippen is ctrl + x, kopiëren is ctrl + c en plakken is ctrl + v. Deze vind je onder het kopje edit of in het Nederlands: bewerken. De functies knippen en plakken kun je in vele software aanwenden. Voordat je iets kunt bewerken moet je het selecteren. Dat doe je doorgaans met de muis. Selecteren is het blauw maken van een gedeelte uit de tekst dat je wilt kopiëren. Wanneer je een tekst in zijn geheel wilt kopiëren is het handig om de ctrl + a te gebruiken, dan selecteer je de hele tekst. Als je dit met de muis wilt doen ben je met lange teksten wel even bezig dus dan is het gebruik van de sneltoets onontbeerlijk. Ook is de ctrl + a functie handig als je een url of emailadres wilt overtypen zonder spelfouten.

Nieuw Tabblad

Sneltoetsen kun je zelf vinden. Als je in het werkbalkmenu zit met de muis of via op Alt klikken; dan kun je kiezen uit verschillende opdrachten. Een voorbeeld. In Explorer kun je een tabblad openen met de muis in de bovenliggende werkbalk terwijl achter deze functie staat: ctrl + t. Dat is de sneltoets om een nieuw tabblad te openen. Een veelgebruikte sneltoets is ctrl + s, opslaan, daarmee bewaar je een document in de versie waarop het op dat moment verkeert. Wanneer je net een tekst hebt ingetypt en je muis krijgt kuren, dan kan het een uitkomst zijn om deze sneltoets te kennen.

Ongedaan maken

Als je per ongeluk iets te veel verwijderd hebt kun je op ongedaan maken klikken of ctrl + z intoetsen. Deze functie geldt voor vele software programma´s. Sommige softwaremakers zijn erg trots op hun ctrl + z-functies omdat een groot aantal opgeslagen bewerkingen weer ongedaan kunnen worden gemaakt. De gebruiker heeft de mogelijkheid te experimenteren zonder vaak een document op te moeten slaan. Als een uitprobeersel niet goed is geslaagd kun je de veranderingen weer ongedaan maken. Sommige software kunnen tientallen bewerkingen weer ongedaan maken. Hierdoor kun je wat flexibeler werken en het kost lang niet zoveel tijd als telkens en document opslaan. Het nadeel aan een uitgebreide ctrl-z mogelijkheid is dat elke bewerking wordt opgeslagen, wat ten koste gaat van de snelheid van de computer. Dit geldt vooral als je met foto -of videosoftware werkt die veel berekeningen van je computer vereist.

Vinden

Wanneer je zoekt naar een bepaald woord in een tekst kun je op ctrl + f klikken voor het zoekmenu. Dat is een snelle functie om een woord of deel van een woord te vinden. Er opent vervolgens een klein menuutje over het tekstvenster waar je het zoekwoord kunt intypen. Deze zoekfunctie is erg handig en snel. Soms heb je geen tijd om een hele tekst te lezen maar wil je alleen informatie over één aspect uit een tekst. Of je wilt bijvoorbeeld weten wat een schrijver heeft gezegd over een woord of persoon.

Toestemming

Houdt tijdens het kopiëren en plakken rekening met auteursrechten; in principe kun je alleen je eigen teksten zonder toestemming van anderen onbeperkt kopiëren en plakken. Soms stellen auteurs hun teksten ter beschikking aan iedereen. Op internet is het een gebruik geworden dat je wel een deel van een artikel mag kopiëren, bijvoorbeeld de eerste alinea om daarna de alinea af te sluiten met een link naar het artikel. De link is belangrijk want het werkt dan als een soort promotie naar het artikel en dat is iets heel anders dan een heel artikel overnemen; zeg maar jatten. Met deze moraal in het achterhoofd is knip- en plakwerk een efficiënte manier om informatie te verspreiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beste sneltoetsen: vlugger werkenDe beste sneltoetsen: vlugger werkenWanneer je veel gebruik maakt van de computer, kunnen sneltoetsen uitkomst bieden. Met sneltoetsen kan je bepaalde hande…
Handige sneltoetsen in Word en WindowsHandige sneltoetsen in Word en WindowsDe meeste mensen die Microsoft Word gebruiken, weten slechts de functies van een aantal knoppen. De overige functies hoe…
Het toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord biedt verschillende mogelijkheden bij het gebruiken van een computer. Zonder toetsenbord kan je moeilijk…
Windows sneltoetsenDe toets met het Windows-logo, te vinden op de onderste rij van de meeste toetsenborden, is een waardevolle toets die ma…
Outlook Express - sneltoetsenOutlook Express - sneltoetsenNu er in de meeste huishoudens een pc aanwezig is kunnen veel mensen aardig handig met de muis overweg. Toch zijn er bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIX1861, Pixabay
  • http://www.sneltoetsen.com/
  • http://support.microsoft.com/kb/301583/nl
  • http://www.leerwiki.nl/Wat_zijn_meest_voorkomende_sneltoetsen_in_office%3F

Reageer op het artikel "10 sneltoetsfuncties voor het gemak"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-10-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Computertermen
Schrijf mee!