InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Het "lorem ipsum"

Het "lorem ipsum"

Het "lorem ipsum" Op internet zijn vaak pagina’s te vinden, gevuld met Latijns ogende teksten die met Lorem ipsum, ook wel afgekort tot lipsum, beginnen. Hoewel dit mysterieus oogt, is dit zogenaamd Latijn tegenwoordig slechts een tool voor webpagina designers om de lay-out van een internetpagina te ontwikkelen.

De oorsprong

In het jaar 45 voor Christus schreef een beroemde Romeinse filosoof, Cicero, een boek over de filosofische visies van het epicurisme, stoïcisme en het platonisme. In dit boek, genoemd “De Finibus bonorum et malorum” zien we de oorsprong van het lorem ipsum. In sectie 1.10.32 en 33 zien we een stuk tekst, waarbij het lorem ipsum halverwege een woord begint:

Hoewel tegenwoordig deze tekst sterk aangepast is, of zelfs automatisch gegenereerd is, valt de herkomst wel te herleiden tot dit boek.

Daarna zien we het als eerste gebruikt worden in zijn huidige functie in een 16e-eeuws boek over lettertypen. Hier werd gebruik gemaakt van een Latijns ogende tekst om de diverse lettertypen te demonstreren. Later leed het lorem ipsum een sluimerend bestaan, totdat het op grote schaal gebruikt ging worden door een bedrijf dat verschillende lettertypen maakte. Om de klant een fatsoenlijke keuze te kunnen laten maken uit het gevarieerde aanbod, werd een catalogus samengesteld met de lorem ipsum tekst om de lettertypes goed tot hun recht te laten komen. Vanuit hier kwam het lorem ipsum uiteindelijk op de pc terecht: er kwamen langzaamaan steeds meer softwarepakketten op de markt om webpagina’s te maken, waarbij het lorem ipsum gebruikt werd als voorbeeldtekst om te kunnen werken aan de lay-out.

Gebruik van het lorem ipsum

De reden dat het lorem ipsum vaak gebruikt wordt bij het ontwikkelen van een webpagina lay-out is omdat een begrijpelijke tekst de aandacht sterk zou afleiden van de lay-out. Dat geldt overigens niet alleen voor bijvoorbeeld de indeling van een webpagina, maar ook voor het gebruikte lettertype, lettergrootte en dergelijke. De opbouw van een lorem ipsum tekst, hoewel hier veel verschillende versies en zelfs generatoren voor zijn, is altijd dusdanig dat het qua woordlengte, zinslengte, opbouw een soorten letters overeenkomt met een normale westerse tekst.

Lorem ipsum generator

Hoewel er op internet diverse lorem ipsum generators te vinden zijn, zit deze functie ook standaard in de moderne versies van Microsoft Word. Door het intypen van =lorem(getal,getal), waarbij het eerste getal het aantal paragrafen is en het tweede getal het aantal zinnen per paragraaf, formuleert Word zelf een voorbeeldtekst. Daarnaast is het ook mogelijk om een letterlijke lorem ipsum van het internet af te plukken, echter zijn er humoristische versies in omloop waarbij eventueel schadelijke Latijnse woorden verwerkt zitten.

In InfoNu zit ook een lorem ipsum functionaliteit ingebouwd, bij het maken van artikelen is het mogelijk om al naar de lay-out te kijken zonder dat bijvoorbeeld de inleiding gemaakt is. De site zet hier dan automatisch een lorem ipsum neer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het "lorem ipsum""

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Literatuur
Schrijf mee!