Tips voor de opbouw en opmaak van uw website
Als u een eigen website heeft, wilt u natuurlijk dat bezoekers die op uw website komen niet na 2 seconden al weer afhaken. U wilt dat de bezoeker ook daadwerkelijk op uw website blijft, uw informatie leest en in geval van een webshop zelfs uw producten bestelt. Maar hoe houdt u de bezoeker nu echt geïnteresseerd? Wat kunt u wel en wat kun u beter niet doen?
Er zijn een aantal punten die u kunt nagaan voor uw website, deze zullen u helpen de bezoeker aan uw website te binden. De belangrijkste punten zijn:
Doel van de site
Een bezoeker wil zodra hij op uw website beland snel kunnen zien waar de website over gaat of hij daadwerkelijk de informatie zal vinden waar hij naar op zoek is. Zorg er dus voor dat het doel van uw website duidelijk naar voren komt, meteen al op de beginpagina. Op de beginpagina kunt u ook alvast een paar interessante weetjes plaatsen die bij de bezoeker extra interesse opwekken en meteen gemotiveerder op uw website verder kijkt.
Het is belangrijk een duidelijk menu te plaatsen op uw website. Dit maakt het voor de bezoeker makkelijker om door uw website heen te gaan. Kies de belangrijkste onderwerpen uit die u in dit menu naar voren laat komen. Heeft een onderwerp subonderwerpen dan kunt u er ook voor kiezen deze onderwerpen in submenu’s terug te laten komen.
Zorg ervoor dat op elk van uw pagina’s dit menu zichtbaar is, dit maakt het voor de gebruiker gebruiksvriendelijker. Dit menu kunt u ook het beste overal hetzelfde houden anders is er een kans dat de gebruiker daarvan in de war raakt. Om het voor de gebruiker nog overzichtelijker te maken kunt u in het menu aan geven waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld dat onderdeel in het menu een andere kleur te geven. Hierdoor weet de gebruiker altijd waar hij zich bevindt.
Tekst
Ellenlange teksten worden over het algemeen niet door lezers op prijs gesteld. Maak daarom onderscheid tussen meerdere onderwerpen. Behandel elk onderwerp op een aparte pagina en zet deze onderwerpen in uw menu. Heeft een onderwerp veel subonderwerpen waardoor de tekst te lang wordt, zet ook deze op een nieuwe pagina en zet er een link naartoe in de tekst. Indien nodig kunt u ook deze subonderwerpen in uw menu zetten.
Soms is het wel noodzakelijk om teksten lang te maken. Dit kan dan ook niet altijd kwaad. Zorg er wel voor dat de tekst in stukjes opgedeeld wordt. Maak gebruik van kopjes, en desnoods ook subkopjes. Ook kunt u belangrijke begrippen markeren. Dit maakt het voor de gebruiker mogelijk om snel de tekst te scannen en het voor hem belangrijke stukje tekst er snel uit te kunnen halen. Duurt dit te lang dan is hij al snel weg. Zo kun je belangrijke begrippen ook dik gedrukt maken, dan is de gebruiker sneller bij zijn doel. Wat zou hij wel en wat juist niet willen weten? Met veel overbodige info is gebruiker al snel ongemotiveerd.
Een ander belangrijk punt waar een bezoeker overheen kan vallen is fouten in de tekst zoals spelling en grammatica fouten. Dit komt heel knullig over waardoor de bezoeker u minder snel serieus neemt. Let hier dan ook goed op, controleer de tekst op fouten. Omdat mensen vaak hun eigen fouten over het hoofd zien is het verstandig uw tekst vooraf door iemand anders te laten lezen.
Navigatie in de tekst
Om het voor de gebruiker makkelijk te maken kunt u in uw tekst verwijzen naar andere pagina’s op uw website. Zo kunt u bij een onderwerp de subonderwerpen vermelden met een link naar die pagina’s. Daardoor ziet de bezoeker meteen dat ook deze subonderwerpen aan bod komen, kan hij daar meteen naar toe gaan. Ook belangrijk is dat de gebruiker altijd weer terug moet kunnen naar de vorige pagina of naar de beginpagina. Zet hier dan ook altijd een link van op elke pagina.
Illustraties
Pagina’s met alleen maar tekst worden al snel saai gevonden. Wat illustraties plaatsen is daarom aan te raden. Let er wel op dat u niet teveel illustraties plaatst waardoor het te druk wordt en snel een rotzooitje lijkt. Ook belangrijk is dat er niet te veel knipperende plaatjes / tekst op de website staan, ook dit maakt de site al snel te druk en leidt af van het oorspronkelijke doel.
Als de illustratie belangrijke punten van uw website verduidelijkt heeft dat natuurlijk een extra meerwaarde.
Opmaak
Verstandig is om op elke pagina dezelfde opmaak te hanteren. Dit zorgt voor meer rust en herkenbaarheid bij de bezoekers. Belangrijk is dan ook dat het menu op elke pagina terugkomt op dezelfde plek. Het meest gebruikelijke is boven aan de pagina of links bovenaan in de hoek van de pagina.
Verduidelijk kopjes door ze te onderscheiden van de rest van de tekst. Dit kunt u doen door ze bijvoorbeeld dikgedrukt te maken of een andere kleur te geven. Onderstrepen wordt over het algemeen gebruikt om duidelijk te maken dat er een link achter de tekst zit. Maak hier dan ook gebruik van en onderstreep links. Let er dan wel op dat overige tekst niet of niet op dezelfde manier onderstreept wordt, anders weet de bezoeker niet meer wat wel of niet een link is. Na een aantal keren proberen geeft hij het dan op.
Zorg ervoor dat de kopjes eruit springen en er genoeg ruimte is tussen elke alinea.
Het menu staat het beste bovenaan de pagina, of links bovenaan op de pagina. En plaats dit menu op elke pagina op dezelfde plek.
Laadsnelheid
Wat bezoekers al snel stoort is wanneer ze een site bezoeken die erg traag laad. Bezoekers willen niet wachten. Daarom is het verstandig na te gaan hoe snel de pagina’s op uw site laden. Duurt dit te lang probeer hier dan iets aan te doen.
Denk als bezoeker
Als u bezig bent met het maken van de website probeert u zich dan eens voor te stellen wat u zou willen zien als u als bezoeker uw website zou bezoeken. Wat verwacht u er zelf van en komt dit overeen met wat u aan het maken bent.
Het is dan ook slim om dit van te voren voor uzelf op papier te zetten. Achteraf zit u al zo in uw website dat uw mening daar al snel door beïnvloed wordt. U kunt dan ook achteraf nog eens bekijken of uw eigen idee ook daadwerkelijk aansluit op wat u gemaakt heeft en het indien nodig kunt aanpassen.
Iemand anders vooraf laten bekijken
Aan te raden is om uw website vooraf door een ander te laten bekijken. Vraag hem of haar wat hij van de website verwacht als hij de eerste pagina bekeken heeft. Komt dat overeen met wat jij wilt bereiken met de website? Wat vind hij van uw website, wat valt hem op? Wat vindt hij goed aan de website, wat juist niet?
Dit kunt u ook in eerdere stadia tijdens het ontwerp doen. Wat vinden anderen van uw opmaak, menustructuur, tekst enz.? Een ander persoon ziet vaak andere dingen dan uzelf, waardoor u uw website op meerdere punten kunt verbeteren.
Meer bezoekers met AddThis
Belangijk is het natuurlijk om bezoekers te trekken. In het begin is het vaak nog wat lastig omdat je nog naamsbekendheid moet opbouwen. Ook is het belangrijk om door zoekmachines gevonden te worden, daarmee trek je meteen meer bezoekers aan! Een manier om meer bezoekers te trekken is gebruik te maken van AddThis op de site. Hiermee kunnen bezoekers weer anderen de website aan te bevelen. Er wordt met AddThis dan een link op sociale sites gezet, zoals Hyves, Twitter en Facebook. Hoe meer bezoekers de site op deze manier trekt, en des te meer links naar uw site worden gezet, des te beter dit is voor de ranking in zoekmachies en dus des te meer bezoekers je zult aantrekken!
Om uw bezoeker extra tegemoet te komen kunt u de volgende extra’s op uw site toevoegen:
- Zoekoptie
- Veel gestelde vragen
- Sitemap