InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)

Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)

Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO) Hoger scoren in zoekmachines door het optimaliseren van teksten op je website. Is dit met de hedendaagse 'denkwijze' van zoekmachines als Google nog van belang of is het verspilde energie om je hiermee bezig te houden? Wat is de beste werkwijze met het oog op het gebruik van webteksten om meer bezoekers te trekken naar je website?

Zoekmachine optimalisatie in het kort

Zoekmachines bestaan al heel erg lang. De wijze waarop zoekmachines denken en websites naar waarde inschatten is continue in beweging. Dingen die een paar jaar geleden nog goed werkten om je website hoog in de resultaten van Google te krijgen werken nu misschien helemaal niet meer. Onder SEO vallen veel zaken zoals de opmaak en inhoud van teksten op je website, links van andere websites naar jouw website, gebruik van metatags en zo zijn er nog veel meer dingen te verzinnen.

Met de hedendaagse denkwijze van zoekmachines is er ook de mogelijkheid om met het gebruik van teksten hoger te
scoren in zoekmachines. Hiermee wordt niet bedoeld dat je je website vol moet storten met woorden waarop je gevonden wilt worden! Het gaat meer om de wijze waarop je teksten inzet voor je website. Nogmaals, het aanpassen van teksten is maar 'd'dn van de vele zaken die tellen bij SEO maar het is wel een krachtig wapen in de handen van mensen die hiermee overweg kunnen.

Webteksten als SEO in vroegere tijden

Wanneer je al wat langer meedraait in de wereld van de websites en zoekmachines herken je het volgende ongetwijfeld. Je bedenkt van tevoren op welke zoekwoorden of woordcombinaties je wilt dat je website gevonden wordt. Hierop baseer je je tekst. Bij het schrijven van deze teksten hou je dan rekening met de plek waar de zoekwoorden staan, hoe vaak ze voorkomen in de tekst, op welke manier woorden voorkomen in de tekst (dikgedrukt, headings, links etc.) enzovoort. Dit is nog steeds goed om te doen in de huidige tijden maar het belangrijkste waar zoekmachines rekening mee houden ligt tegenwoordig toch op en ander vlak.

Eerst schrijven, dan denken

Een hele goede methode om je website zoveel mogelijk gevonden te laten worden is door eerst te schrijven en daarna te denken. Hiermee wordt niet bedoeld dat je als kip zonder kop een tekst moet maken. Er moet van tevoren echt wel wat denkwerk gedaan worden. Je moet een goede tekst hebben staan op je website. Wat er hier bedoeld wordt is dat je niet eerst op zoek gaat naar zoekwoorden en daar de tekst van je website omheen bouwt maar dat je andersom werkt. Het grote voordeel hiervan is dat je veel minder tijd kwijt bent en dat je precies leert op welke woorden en combinaties je je moet focussen.

Eerst de tekst

Wanneer je een website wilt vullen met tekst, dan zorg je er eerst voor dat je een verhaaltje klaar hebt. Probeer per onderwerp een aparte pagina te maken binnen je website. De tekst die je schrijft moet lekker te lezen zijn voor bezoekers. De opbouw moet goed zijn en de inhoud moet aan de wensen van de bezoekers voldoen.

Tot zover niets nieuws. Wat wel anders is dan de wijze waarop de meeste mensen hun teksten schrijven is het volgende.... Houd bij het schrijven van de teksten GEEN rekening met SEO, niet bewust teksten anders gaan schrijven in ieder geval. Schrijf je tekst vooral voor de bezoekers en zorg dat je boodschap duidelijk wordt overgedragen.

Google Analytics

Wellicht ten overvloede maar zorg ervoor dat de prestaties van je website worden bijgehouden. Hiervoor is Google Analytics uiterst geschikt. Google Analytics is dus een belangrijke schakel in het geheel. Iets verder wordt duidelijk waarom.

Je tekst aanpassen aan de bezoekers

Wanneer je je website hebt gemaakt en je hebt Google Analytics om de prestaties van je website te meten is het even afwachten. Kijk om de week of één keer in de maand in de Analytics resultaten waarop mensen je website vinden. Je zult versteld staan van de woorden waardoor mensen op je website terecht komen. De kans bestaat dat bezoekers op je website terecht komen via geheel andere zoekwoorden dan je zou verwachten. Maak hier gebruik van! Met deze kennis ga je de teksten op je website aanpassen. Hier komt wel weer een stukje 'ouderwets' teksten optimaliseren om de hoek kijken. De woorden waarop mensen jouw website gevonden hebben ga je gebruiken in de titel van je website, als eerste woorden van je tekst, in een link en onderaan je pagina. Zorg dat deze woorden wat mee opvallen maar kijk hier wel mee uit! Google heeft snel door wanneer je pagina's bewust optimaliseert op bepaalde zoekwoorden. Laat de zoekwoorden opvallen door ze een paar keer op de juiste plaatsen te gebruiken maar meer ook niet. Dit doe je per pagina en blijf de resultaten ook monitoren. Wat nu bezoekers trekt kan volgende maand misschien geen bezoekers meer trekken.

De bovenstaande werkwijze maakt het makkelijker om inhoud op je website te krijgen dan dat je eerst de zoekwoorden bepaalt. Het werkt sneller en je vindt ook woorden waar anderen niet over hebben nagedacht.

Tekst en inhoudt tips

Regelmatig aanvullen

Waar Google en andere zoekmachines ook erg blij van worden is wanneer je regelmatig goede inhoud aan je website toevoegt. Heel belangrijk is het om regelmatig teksten toe te voegen. Denk hierbij aan minimaal één keer in de twee weken. Zeker Google houdt van levendige websites en waardeert dit meer dan websites waarbij de tekst vrijwel niet wordt aangevuld. Een blog is hiervoor een goede optie.

Interactief en social media

Zorg ervoor dat je website interactief wordt. Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op de inhoud. Google wordt ook heel blij wanneer de mogelijkheid er is dat mensen op je website kunnen reageren. Wanneer mensen op je site hun mening kunnen geven maakt dat je website waardevoller. Bovendien kan je zelf ook reageren wat voor de bezoekers heel positief is.

Integreer social media in je website. Den k hierbij aan de Facebook, Twitter en Google+ buttons. Het toverwoord voor Google op dit vlak is - sociaal -.

Samengevat komt het erop neer dat je andersom denkt. Schrijf eerst je teksten en analyseer later waarop je gevonden wordt en versterk deze woorden binnen je webtekst. Maak een website voor en door bezoekers, betrek je bezoekers erbij.
© 2012 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Website niet meer in de Google zoekresultaten... verbannen?Website niet meer in de Google zoekresultaten... verbannen?Je hebt een website gemaakt en deze toegevoegd aan zoekmachines zoals Google. Je optimaliseert je website zo goed mogeli…
Handige zoekmachine optimalisatie tipsHandige zoekmachine optimalisatie tipsDagelijks maakt de overgrote meerderheid van de internetters gebruik van zoekmachines zoals Google of Bing. Als je een e…
Waarom is schrijven voor het internet anders?Waarom is schrijven voor het internet anders?Schrijven voor het internet is een vak apart. Sinds we het internet steeds meer zijn gaan gebruiken, zijn er speciale ma…
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
Zoekwoord optimalisatie voor domeinen en subdomeinenZoekwoord optimalisatie voor domeinen en subdomeinenZoekwoord optimalisatie is niet eenvoudig en het is belangrijk dat hier een aantal regels in worden gevolgd. Bij zoekwoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)"

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!