InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Gewiste computerbestanden terughalen

Gewiste computerbestanden terughalen

Gewiste computerbestanden terughalen Computerbestanden kwijt doordat je ze per abuis hebt gewist of door een computercrash? Veelal zijn ze nog terug te halen, hoe je dit kunt doen staat hieronder beschreven

Computerbestanden verwijderen

Wanneer je een computerbestand verwijdert dan zal dit bestand terechtkomen in de prullenbak. Vanuit de prullenbak kun je het bestand weer terugzetten en is er verder niets aan de hand. Natuurlijk maak je de prullenbak regelmatig leeg om zo je PC schoon te houden. Echter soms ben je te snel met het leegmaken van je prullenbak en bedenk je je dat je het bestand toch nog nodig had. Het kan ook zijn dat je computer is gecrasht en dat je daardoor bestanden bent kwijtgeraakt, of dat je last het gehad van een virus.

Bestanden terughalen

De meeste bestanden zijn weer terug te halen met Recuva. Recuva (spreek uit als "recover") kun je installeren op je PC en het programma zal bestanden geheel of gedeeltelijk weer terug kunnen halen. Nadat het programma is geïnstalleerd kun je er een zelf gekozen schijf mee scannen. Het programma laat een lijst zien van alle bestanden die onlangs verwijderd zijn en of ze zonder problemen hersteld kunnen worden. Het grootste deel van de gewiste bestanden zal inderdaad ongeschonden teruggehaald worden.

Na het scannen van de bestanden van de opgegeven schijf zal het programma een, vaak lange lijst laten zien van onlangs verwijderde bestanden. Wanneer de lijst erg lang is kun je deze met sleutelwoorden doorzoeken. Je kunt er ook voor kiezen de verwijderde bestanden in een boomstructuur weer te laten geven. Het programma Recuva is Engelstalig en het werkt niet alleen voor een harde schijf, maar ook op het geheugen van disks, mp3-spelers en digitale camera's. Er bestaan meerdere programma's die gewiste bestanden kunnen terughalen. Het programma Recuva is een aanrader omdat het zeer gebruikersvriendelijk is en gemakkelijk te installeren.

Recuva

Het programma Recuva is via de site www.recuva.com te downloaden op je computer. Op de site kun je screenshots bekijken en gebruik maken van een support forum. Recuva is freeware en dus gratis. Je kunt, indien gewenst, wel een vrijwillige donatie doen aan Recuva als dank voor gebruik van het programma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.recuva.com

Reageer op het artikel "Gewiste computerbestanden terughalen"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 13-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Computergebruik
Schrijf mee!