InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Definitief verwijderde bestanden terughalen

Definitief verwijderde bestanden terughalen

Definitief verwijderde bestanden terughalen Stel je voor, je bent je computer aan het reorganiseren en opeens verwijder je per ongeluk al je bestanden of dat werkstuk dat je morgen moet inleveren. Je wil je gewiste bestanden terughalen en herstellen, maar je hebt geen idee hoe. Je bestanden zijn definitief verwijderd en dus ook niet terug te vinden in jouw prullenbak. In dat geval moet je niet in paniek raken, er zijn namelijk vele manieren om je definitief verwijderde of weggegooide bestanden gratis terug te halen.

Prullenbak

In de meeste gevallen (bijna alle) komen jouw bestanden in jouw prullenbak. Prullenbak is een map op jouw computer en bewaart alle bestanden die jij verwijdert. Dit betekent dat jouw bestand gewoon in deze map te vinden is en door hem weer op te slaan als, of te verplaatsen kan je hem zo weer in mijn documenten zetten. Het is dus van groot belang dat je je prullenbak niet leegt nadat je per ongeluk een bestand hebt gewist, want dan is het terughalen een stuk complexer.

Het legen van jouw prullenbak

Net zoals alle prullenbakken op de wereld kan ook jouw prullenbak op de computer een keer vol raken. Dit betekent niet dat er een vuilniswagen langs komt om jouw prullenbak te legen, maar dat je zelf jouw bestanden in de prullenbak moet verwijderen. Deze bestanden zullen dan definitief van jouw computer worden verwijderd! Kijk daarom voor het definitief verwijderen van bestanden altijd jouw prullenbak even na op bestanden die je eigenlijk wil behouden. Wees niet bang, je zal er niet vies van worden.

Soms komt het voor dat je een bestand wist dat te groot is voor jouw prullenbak, of waar je prullenbak geen ruimte meer voor heeft, waardoor je het definitief verwijdert. Dit zou betekenen dat je dit bestand nooit meer terug krijgt en dat je het voor altijd kwijt bent. Dit is echter niet zo, er zijn namelijk programma’s die je deze bestanden terug kan krijgen.

Recuva

Een voorbeeld van zo’n programma is Recuva. Dit programma is er speciaal op gericht om definitief verwijderde bestanden terug te halen. Recuva is makkelijk te downloaden en te gebruiken en is bovendien gratis. De set-up is gewoon te vinden op de site van Recuva, daarna is het gewoon een kwestie van het volgen van de stappen. Recuva komt gewoon op jouw bureaublad te staan en is meerdere keren te gebruiken. Het is niet aan te raden om dit programma te verwijderen, want het definitief verwijderen van een bestand kan vaker voorkomen.

Het gebruik van Recuva

Het gebruik van Recuva is, zoals gezegd, erg makkelijk. Eerst word je welkom geheten waarna je kan doorgaan. Er komt dan een keuze menu voor je, waarop een aantal keuze bestanden staan. Zo kan je er voor kiezen om Recuva alleen maar afbeeldingen terug te laten halen, of alleen documenten. Maar mocht je alles op jouw computer hebben verwijderd, dan kan je het ook alle soorten bestanden laten terughalen.

Nadat je een bestandstype hebt gekozen, krijg je de vraag of je nog weet waar deze bestanden stonden. Dit maakt het makkelijker voor het programma om de bestanden terug te vinden, waardoor het proces een stuk sneller zal gaan. Mocht je het niet meer zeker weten, dan is dat ook geen probleem. Recuva zal dan gewoon alles doorzoeken.

Voor dat Recuva gaat scannen zal je moeten aanvinken of je een uitvoerige scan wil uitvoeren. Dat is eigenlijk alleen aan te raden als alle vorige scans niets hebben opgeleverd, maar vaak vindt Recuva de bestanden ook met een simpele scan. Een uitvoerende kan een lange tijd duren, een simpele scan is echter binnen twee minuten gedaan.

Als Recuva klaar is met de scan zal het met een groot aantal bestanden terugkomen. In deze lijst zal het door jou verwijderde bestand moeten staan. Vink het bestand aan en druk op terughalen. Daarna is het handig om het bestand weer op te slaan, zodat je dit proces niet weer hoeft te herhalen. Bovendien is het ook handig om een back-up van je bestanden te maken, zodat je het bestand op meerdere plekken hebt staan.
© 2012 - 2019 Mitchel110, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gewiste computerbestanden terughalenGewiste computerbestanden terughalenComputerbestanden kwijt doordat je ze per abuis hebt gewist of door een computercrash? Veelal zijn ze nog terug te halen…
Herstellen verloren digitale foto’sHerstellen verloren digitale foto’sHet is een bekend beeld: men heeft net een vakantie of trouwerij of iets dergelijks achter de rug en heeft een ongelofel…
Pandora Recovery herstelt je verloren bestandenPandora Recovery herstelt je verloren bestandenHet is je heel waarschijnlijk wel eens overkomen. In een overactieve bui heb je nét even één of twee bestandjes teveel a…
WinZip: comprimeren van bestandenWinZip: comprimeren van bestandenJe hebt een enorm leuk feest achter de rug en wilt de foto's die gemaakt zijn dolgraag delen met je vrienden. Enthousias…
Crashplan veilig online cloud backup van je PCCrashplan veilig online cloud backup van je PCIedereen heeft op zijn PC wel bestanden staan waarvan het absoluut niet wenselijk is dat deze als gevolg van een pc of h…

Reageer op het artikel "Definitief verwijderde bestanden terughalen"

Reactie

P. Vrancken, 29-05-2014 18:02 #1
Mooi programma Recuva, maar het kan het volgende bestand niet terughalen dat ik (heel stom) abusievelijk hebt gewist: outlookreservekopie.pst. Weet iemand raad?

Infoteur: Mitchel110
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!