Problemen met de cd- en dvd-brander

Iedereen die het regelmatig gebruikt, heeft er wel eens last van. Een cd- of dvd-brander die een cd niet wilt pakken. Het zal wel een vettig of vuil schijfje zijn. Maar een cd die overduidelijk vies is wordt wel gepakt! Hieronder enkele problemen en oplossingen.

Kan geen cd’s meer branden

Het probleem:

Het brandprogramma geeft de melding “tracking or focus error”. Het proces wordt beëindigd en het schijfje kan weer de prullenbak in. Wat kan ik hieraan doen?

De oplossing:

Ten eerste moet je er achter zien te komen waar het probleem ligt, bij het brandprogramma of ergens anders. Je kunt het beste een ander brandprogramma proberen. Burn4free is gratis. Blijft het probleem bestaan, dan kan het zijn dat je schijven beschadigd zijn. De melding wilt namelijk zeggen dat de lens van de brander zich niet kan richten of scherpstellen. Dit kan dus komen door beschadiging.

Gebruik de ruimte maximaal

Het probleem:

Je wilt een audio-cd branden, maar er wordt aangegeven dat de maximale aantal minuten overschreden zijn. Wat kan ik hieraan doen?

De oplossing:

Het is mogelijk om een normale schijf met een maximale capaciteit van 74 minuten op te rekken. Dit wordt ook wel overburnen genoemd. Dit is niet zonder risico en niet bij alle branders mogelijk. Het brandprogramma vult ook de laatste 90 seconden ruimte stilte en eventuele extra ruimte. Vaak geeft het brandprogramma deze ruimte niet aan, dus je zult moeten uitproberen of alles op het schijfje past. Overburning kun je bij het brandprogramma Nero op de volgende manier activeren:
  • Je klikt op <Bestand>, <Opties> en <Expertfuncties>.
  • Zet een vinkje voor <Inschakelen Disk-at-once CD overburn> en ook bij <DVD-overburn inschakelen>.
  • Bij het venster <Compilatie branden> op het tabblad <Branden> kies je voor de brandmethode <Disc-at-once>.

Zin en onzin van schoonmaakdisks

Het probleem:

Je hebt een schoonmaak-cd geprobeerd om de lens van de brander te reinigen. Nu lijkt het alsof de problemen nog erger zijn geworden. Hoe kan dit?

De oplossing:

Schoonmaakdisks worden overal verkocht en aanbevolen maar je kunt er beter ver van uit de buurt blijven. Ze doen meer kwaad dan goed. Omdat de borsteltjes die op de schoonmaak-cd zitten te snel over de lens gaan, waardoor de lens beschadigd raakt. Is het niet de lens zelf de wordt bekrast, dan gaat de lenscoating er wel af.

Energiekalibratiefout

Het probleem:

Je krijgt de foutmelding "Power Calibration Error". Ook als je verschillende schijfjes probeerd blijf je de melding krijgen.
Met dezelfde brander en schijfjes lukt het wel op een andere pc. Wat kan ik hieraan doen?

De oplossing:

Omdat het op een andere pc wel lukt, ligt het niet aan de hardware. Het kan namelijk zijn wanneer je deze melding krijgt dat de brander op het punt staat defect te raken. Maar in dit geval is het waarschijnlijk een software probleem. Het kan zijn dat je brandprogramma conflicteerd met de ingebouwde brandersoftware van windows. Om dit op te lossen dien je het volgende te doen:
  1. Klik op <Start>, <Configuratiescherm>, <Systeembeheer> en <Services>.
  2. Bij het venster waar alle services staan ga je naar <Imapi CD-Burning COM Service>. Dubbelklik hierop en klik in het uitklapmenu op <Opstarttype>, kies daarbij voor <Uitgeschakeld>.
  3. Klik hierna op <Toepassen> en dan op <Ok>. Nu dien je het brandprogramma opnieuw op te starten.

Brander wordt steeds langzamer

Het probleem:

Je weet niet hoe het komt, maar de brander wordt steeds langzamer. Vroeger deed die 10 minuten over een cd, nu wel een half uur.

De oplossing:

Vanwege de hoge temperaturen kunnen stations vrij gevoelig voor storingeren zijn. Door het continu uitwerpen en laden van schijfjes worden ze erg kwetsbaar. Het is daarom belangrijk dat je de stations goed onderhoud. Hieronder wat tips daarvoor:
  1. Wanneer er geen haast bij is, brand dan niet op maximale snelheid. Vaak geeft langzamer branden een beter resultaat.
  2. Zorg ervoor dat de buitenzijde van de brander stofvrij blijft. Zo komt er ook minder vuil op de schijfjes.
  3. Let erop dat de brander voorzien is van de laatste firmware. Die zorgt ervoor dat kleine problemen in de hardware verholpen worden en voegt extra functies toe aan je brander.
  4. Sommige dvd-spelers kunnen een gebrand schijfje niet lezen en herkennen. Hiervoor moet je de instellingen van je brandsoftware aanpassen. Zo herkent elke dvd-speler het schijfje als een dvd-rom. Bij Nero doe je dat met de Drive Speed. Ga als volgt te werk: Klik op <Extra> en <Bitsetting>. Stel hier het "Boektype" in op <DVD-ROM>
© 2008 - 2020 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn ISO bestanden? En hoe open ik ISO bestanden?Wat zijn ISO bestanden? En hoe open ik ISO bestanden?Bijna iedereen download wel eens een bestand. Sommige bestanden hebben een bekende extensie zoals: .avi, .jpeg of .exe.…
Crème brûlée maken met een crème brûlée-branderCrème brûlée maken met een crème brûlée-branderWil je voor het kerstdiner of een ander feestelijke gelegenheid een perfecte crème brûlée op tafel zetten dan gebruik je…
Labelen met LabelTag: de exclusieve technologie van Lite-OnLabelen met LabelTag: de exclusieve technologie van Lite-OnIn 2010 introduceerde het bedrijf Lite-On zijn iHAS524 dvd-brander met exclusieve "LabelTag" technologie. Met LabelTag k…
Stappenplan gasbrander aan- en uitzettenIn dit artikel wordt uitgelegd welke stappen men moet doorlopen bij het aan- en uitzetten van een gasbrander. Tevens wor…

Gewiste computerbestanden terughalenGewiste computerbestanden terughalenComputerbestanden kwijt doordat je ze per abuis hebt gewist of door een computercrash? Veelal zijn ze nog terug te halen…
Gratis iTunes Store account zonder creditcardDe iTunes Store is een handige online winkel van Apple die ingebouwd is bij Itunes. Hier kun je gratis Podcast, Video's…

Reageer op het artikel "Problemen met de cd- en dvd-brander"

Reacties

Gerard Coenders, 10-09-2015 20:58 #6
Mijn DVD/CD-brander in mijn PC brandt alles prima, maar leest lang niet alles wat hij heeft gebrand, ik weet dat omdat een portabls DVD-CD-speler die ik heb WEL alle gebrande items zichtbaar maakt van dezelfde schijf. Hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen? (Als de brander in mijn PC het goed zou doen zou ik die portable helemaal niet nodig hebben). Wie kan mij helpen… je leest zoveel, maar ik kom geen stap verder. Groet Gerard.

M. de Vries, 04-08-2014 15:04 #5
Al heel lang heb ik een branderprobleem, cd's, al of niet beveiligd, worden niet geript en geven een foutmelding.
Vele mensen hebben hiernaar gekeken, zonder resultaat, ook "student aan huis" bood geen soelaas. Ik heb ook een nieuwe brander uitgeprobeerd, maar ook deze werkte niet.
Wel kreeg ik regelmatig bij 't opstarten van m'n pc een bericht, dat ik een "zgnd compatible"probleem had, + een bericht dat een of meer drivers niet goed werkten, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het branderprobleem, maar heb geen zekerheid.
Ik ben zelf ook gaan onderzoeken en kwam uit bij apparaatbeheer, met allerlei onderdelen, waaronder adapters. Bij elk onderdeel, dat je aanklikt, verschijnt een berichtje, of deze goed of slecht werken, ik ontdekte dat 2 adapters niet functioneerden.
Graag zou ik willen vragen of iemand dit probleem herkent en/of hij/zij nog verderesuggesties heeft.
Alvast mijn dank.

Met vriendelijke groet,

M. de Vries.

Dirk van Tilborgh, 26-03-2013 01:26 #4
Ik bezit een Plextor DVDR PX-L890 SA. Mijn Desktop P.C. heeft het Windows 7 besturing - systeem. Mijn probleem is dat CD wel word herkend maar DVD+R niet, apparaten beheer meld dat het apparaat in orde is, ik heb al van alles geprobeerd maar tot nu toe helpt niets misschien hebt u een oplossing voor me. Bij voorbaat mijn dank.
dirk van tilborgh

Julia, 26-06-2012 05:03 #3
Mijn brander brandt gewoon een cd, maar wanneer ik deze wil afspelen zie je op t display bv het aantal nummers wat ik gebrand heb maar deze worden niet afgespeeld. Je ziet op de cd ook dat er iets gebrand is. Hoe los ik niet op?

Gr Juul

Harry Kokke, 06-01-2010 09:56 #2
Mijn Cd- DVD brander (NU) laat de code 254 zien. Branden houdt dan op en de schijf wordt uitgeworpen. Drie brandprogramma's getest. Twee verschillende schijfjes getest (die het voorheen altijd goed deden).
Is er raad?

Harry

D. Lammers, 07-03-2009 13:22 #1
Als ik een cd of dvd wil branden schakeld mijn pc zich uit en gaat zich herstarten. Dit doet hij ook als ik met het programma alcohol 120% een herschrijfbare dvd wil wissen, hij begint met wissen en een minuutje later schakeld de pc zich uit en herstart dan. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 01-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 6
Schrijf mee!