InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Bloggen met WordPress, Blogger en Tumblr

Bloggen met WordPress, Blogger en Tumblr

Je eigen blog schrijven kan leuk zijn en is zeker de moeite waard. Maar als je nieuw bent in het blogmilieu is het belangrijk te weten welk type blogplatform je best gebruikt. Er zijn veel blogplatforms die je gratis kan gebruiken maar elk platform is gericht op zijn eigen specifieke type gebruiker.

WordPress

Volgens WordPress oprichter Matt Mullenweg wordt bijna negentien procent van het web gevoed door WordPress. De populariteit van WordPress is waarschijnlijk te wijten aan de eenvoud van het systeem bij het starten van een blog op dit platform. Volgens marketingcampagnes van Wordpress is het mogelijk een blog te creëren in minder dan vijf minuten wat voor veel mensen een doorslaggevend argument is om te bloggen op WordPress.

Gebruik van WordPress

WordPress biedt twee opties: Je kan gebruik maken van hun online systeem wat betekent dat jouw domeinnaam zou eindigen op .WordPress.com of je kiest voor een zelfstandig content management systeem (CMS) die je op hun server kunt laden. Bij de tweede optie kies je zelf voor een domeinnaam, dus zonder .WordPress in de url. Voor een kleine vergoeding kan je tevens gebruik maken van de online service van WordPress.

Waarschijnlijk zal je als beginnend blogger op WordPress overweldigd worden door de uitgebreide mogelijkheden aan widgets en thema’s maar het proces kan vereenvoudigd worden door het selecteren van een basis thema. Vanaf je geroutineerd bent met het gebruik van het platform kan je door de vele widgets en thema’s bladeren om je blog aantrekkelijker te maken.

Voordelen

  • Eenvoudige opstart
  • Breed scala aan plug-ins als je gebruik maakt van een server-based CMS
  • Getalenteerde groep van toegewijde ontwikkelaars voegen voortdurend nieuwe functies toe aan het platform

Nadelen

  • Moeilijk geld te verdienen met deze gratis versie, aanmelden op WordAds is noodzakelijk
  • Beperkte plug-ins voor de gratis online versie

Blogger

Blogger is een product van de gigant Google en tevens een van de eerst geïntroduceerde blog platforms.

Gebruik van Blogger

Om Blogger te kunnen gebruiken heb je enkel en Gmail account nodig. Het opstarten van de blog is heel eenvoudig door het overzichtelijke dashboard wat ook zeker het verdere gebruik ten goede komt. Net als bij WordPress valt de domeinnaam onder het blog platform en zal deze eindigen op .blogger.com. Als je bij dit platform een aangepaste domeinnaam wilt kost het ongeveer 10 € per jaar inclusief gratis opslagruimte. Bij Wordpress betaal je 17 € voor dezelfde service.

Voordelen

  • Eenvoudige opstart
  • Niet zo overweldigend voor beginners in tegenstelling tot WordPress
  • Gemakkelijk geld te verdienen via Google AdWords/AdSense

Nadelen

  • Import en export van inhoud is niet zo eenvoudig als met WordPress
  • Er is geen ‘ongedaan maken’ knop aanwezig bij het testen van de blog of het tonen van een voorbeeld weergave

Tumblr

Tumblr combineert sociale media met bloggen. Het platform is eigendom van Yahoo en wordt vooral gebruikt door 18-25 jarigen vanwege de Facebook- en Twitterachtige attributen die toelaten om inhoud van andere blogs snel weer te kunnen geven op je eigen blog. Op Tumblr lijkt een blog meer op een samenstelling van verschillende blogpagina’s dan op eigen gecreëerde inhoud. Door de eenvoudige mobiele upload van fotomateriaal is het gebruik van foto’s vrij banaal.

Gebruik van Tumblr

Om je te kunnen aanmelden op Tumblr hoef je enkel te beschikken over een e-mailadres en dien je een gebruikersnaam op te geven. Als je Tumble gebruik voor professionele doeleinden is het wel aangeraden om een gebruikersnaam te kiezen die past binnen het bedrijfsconcept aangezien deze wordt weergegeven in de url en dus voor iedereen zichtbaar is.

Voordelen

  • Eenvoudige opstart
  • Plan de weergave van de inhoud op vooraf bepaalde tijdstippen tot vijftig keer per dag
  • Eenvoudig te updaten vanaf een mobiel toestel

Nadelen

  • Alleen gebruikers met een Tumblr blog kunnen reageren op de inhoud van je blog

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is bloggen en vloggenWat is bloggen en vloggenVlogging en blogging zijn benamingen die je steeds vaker in onze maatschappij hoort. Maar wat is het nu precies en wanne…
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia/blogger
  • Wikipedia/tumblr
  • Wikipedia/wordpress

Reageer op het artikel "Bloggen met WordPress, Blogger en Tumblr"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!