Meer websitebezoekers krijgen
Maandenlang heb je keihard aan je website gewerkt en dan breekt uiteindelijk het grote moment aan: je website gaat live. Vanaf nu is hij online bereikbaar voor miljoenen internetgebruikers wereldwijd. Je hoopt op een groot aantal bezoekers en, bij de aanwezigheid van een webwinkel, op een groot aantal verkopen. Toch kan het ook tegenvallen wanneer je niet veel bezoekers op je website krijgt. Ligt het aan je product dat niet aanslaat? Zijn er technische problemen op de website of heb je nog niet genoeg initiatief genomen op vlak van e-marketing. Al deze facetten kunnen helpen en zijn tips om meer bezoekers naar je website te lokken.
Wees bij de les en durf kritische vragen stellen
Indien je na een tijdje geen vooruitgang ziet in het aantal bezoekers op je website, dien je na te gaan of alles wel in orde is met je website. Stel jezelf kritische vragen. Enkel op deze manier ga je vooruit om je business verder te ontwikkelen.
De vraag naar je producten of diensten
Het is best mogelijk dat de producten of diensten die je aanbiedt, totaal niet goed in de markt liggen. Kerstversiering zal nu eenmaal niet goed verkopen tijdens de zomerperiode. USB-sticks van 256 megabyte zullen minder goed verkopen als er al USB-sticks bestaan met een opslagcapaciteit van 4 gigabyte en meer. Een mindere vraag naar je producten of diensten kan een logische verklaring zijn voor een minder aantal bezoekers op je website. Tracht dan ook je productaanbod bij te sturen naargelang de vraag die er is op de markt.
Is je website technisch in orde?
Indien er wel degelijk genoeg vraag is naar je product of dienst, dan moet je ook durven nagaan of je website technisch optimaal werkt. Vergeet hierbij zeker je website niet te testen via verschillende browsers (Internet Explorer, Firefox, Google Chrome,…) en verschillende browserversies (Internet Explorer 8, 9 of hoger). Tracht je website zelf te testen door alle webpagina’s te doorlopen en eventuele bugs te detecteren. Niets is er zo geruststellend als een website die technisch optimaal functioneert.
Meer websitebezoekers krijgen: inzetten op promotie van je website via e-marketing
Naast een goed product en een technisch perfect werkende website, is een uitgekiende e-marketing strategie heel belangrijk. E-marketing voeren kost geld. De kunst is om met minimaal budget de juiste keuzes te maken tussen de verschillende e-marketinginstrumenten.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is een soort marketing waarbij adverteerders via affiliate platformen promotiemateriaal zoals banners, tekstlinks, zoekboxen, productfeeds aan hun publishers (affiliates) ter beschikking kunnen stellen. De publisher ontvangt in de meeste gevallen een commissievergoeding op de waarde van een verkoopstransactie. Zulke partners kunnen je helpen om veel trafiek naar je website te brengen. Indien immers een populaire website een link plaatst naar jouw website, kan dit enkel leiden tot een verhoging van de bezoekersaantallen.
SEA (Search Engine Advertising) of zoekmachinemarketing
Via de “Adwords” programma’s van Google, Yahoo of Bing kan worden geboden op bepaalde zoektermen rond je merk, product of dienst. (bv zoekterm “wasmachine” voor het merk “Miele” of “Siemens”). Andere ondernemingen kunnen ook op deze zoekwoorden bieden waardoor de competitie op deze zoektermen kan toenemen en de CPC (Cost per Click) kan stijgen. Deze competitie is nefast voor de kosten van je campagne. Zoekmachinemarketing kost een aardig centje maar is heel efficiënt om bezoekers naar je website te lokken.
Bron: Simplu27, Pixabay SEO (Search Engine Optimization)
Een bedrijf tracht de content (inhoud) op haar website zo optimaal te schrijven dat het hoog gerangschikt staat in Google bij de “organische zoekopdrachten”. De regel is als volgt: hoe beter de content op de webpagina’s van je website, hoe hoger je in de ranking komt in Google. Hierdoor stijgt de kans op meer bezoekers en eventuele aankopen. Surfers zullen nu eenmaal gemakkelijker de hoogste zoekresultaten klikken in Google.
Social media
Een product, dienst of een bedrijf kan lid worden van sociale media websites zoals Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Via sociale media kan je je bedrijf bekend maken bij het grote publiek, waardoor de kans groter is dat bezoekers op je website terecht komen. Daarnaast kan je via Facebook ook adverteren naar bepaalde specifieke doelgroepen. Zo kan je bijvoorbeeld advertenties tonen over concerttickets indien een Facebook-gebruiker aangeeft dat hij fan is van U2.
E-mail marketing
Regelmatig een e-mail uitsturen over je producten of diensten is van groot belang. Via een formulier kan men op je website inschrijven om op de hoogte te worden gehouden over nieuwigheden, trends, kortingen, enzovoort. Zet in deze e-mails ook sociale media buttons zodat jouw e-mail viraal kan gaan. E-mails kunnen heel vlot worden geforwarded, waardoor je bereik groter wordt met een grotere kans op meer websitebezoekers.
Off-line marketing: folders, reclame, brochures
Jouw website moet nog groeien en daarvoor heb je mediadragers nodig. Maak je website (URL) bekend in folders, reclame-advertenties en brochures. Met een QR-code op een brochure kan een smartphone-gebruiker onmiddellijk naar je website surfen.
Toch stoppen met je website?
Na een aantal jaar zal je een evaluatie moeten maken van je website. Zijn er voldoende bezoekers die uiteindelijk leiden tot aankopen? Kom ik met deze aankopen uit de kosten om de hosting en andere (marketing)kosten te betalen. Indien dit niet zo is, dan moet je eerlijk zijn tegenover jezelf en er durven mee stoppen. Het heeft geen zin om je energie, tijd en geld te steken in een project dat uiteindelijk toch gedoemd is om te mislukken.