Optimaliseren H-tags in Blogger
Stel, je wil een eigen blog starten op internet en op die manier iets bijverdienen of aandacht vragen voor een bepaalde activiteit. Je hebt de keus uit meerdere softwaretoepassingen, maar gebruik van Wordpress of Blogger ligt voor de hand. Beide hebben zo hun voor en tegen. Van Wordpress is bekend dat het zeer flitsend oogt en goed scoort in de zoekmachines. Nadeel is dat gebruik van de toepassing niet gratis is en je bovendien abonnementsgeld verschuldigd bent aan een hostingbedrijf dat je plek moet bieden op het internet. Dan maar kiezen voor Blogger?
Blogger, gratis toepassing van Google
Blogger kent ook zo zijn voordelen. Het is een gratis toepassing van zoekmachine Google en je zou verwachten dat Google zijn eigen product in de zoekresultaten niet zomaar in een donker hoekje wegmoffelt. Men zal er toch alles aan gedaan hebben om Blogger in SEO-opzicht (SearcheEngineOptimization, zoekmachineoptimalisatie) zo goed mogelijk te optimaliseren? Maar dat is een misvatting. Na een jaar trouw posten op je Blogger-site kom je bij toeval erachter dat Blogger helemáál niet zo SEO-proof is, iets wat averechts uitwerkt in de zoekresultaten. De praktijk wijst uit dat Wordpress veel beter scoort in de zoekresultaten.
H-tags in Blogger
Het is een bekend gegeven dat de kopjes in een tekst structuur aanbrengen op je webpagina’s en dat die kopjes een van de belangrijkste aspecten zijn om je webcontent voor zoekmachines te optimaliseren. De kopjes bepalen dus welke delen van je inhoud belangrijk zijn en hoe die met elkaar in verbinding staan. Een individuele blogpost moet bijvoorbeeld een andere structuur hebben dan de homepage van je blog of het archief. Om het belang van een kopje in een HTML-tekst (webtekst) aan te geven, worden zogenaamde H-tags gebruikt (Header-tags). Een tekst tussen H1-tags kan in dat verband worden gezien als de belangrijkste informatie van je tekst.
Ook Infonu maakt gebruik van H-tags
Ook binnen de site van InfoNu zijn webteksten door middel van H-tags gestructureerd. Klik bijvoorbeeld maar eens met de rechter muisknop op de titel van deze bijdrage en kies dan in het submenu dat uitrolt op [Element inspecteren], dan ontvouwt zich aan de benedenzijde van je scherm een HTML-scherm. In een blauwe gemarkeerde “titlebalk” zie je dat de kop “Optimaliseren H-tags in Blogger” is ingesloten tussen H1-tags. Kopjes die verderop in de tekst gebruikt zijn, zijn omsloten door H2-tags. Er is een gradatie van H1 tot en met H6 om in webteksten het belang van een kopje of rubriek aan te duiden. Je kan een geopend HTML-scherm trouwens weer wegkrijgen door op het kruisje in de rechterbovenhoek van zo'n scherm te klikken.
Basisbeginselen HTML-kopjes
Er is een aantal basiszaken dat je in gedachten moet houden bij het gebruik van kopjes in een webtekst:
- het voornaamste kopje op een webpagina moet tussen H1-tags staan;
- gebruik in beginsel maar één H1-tag op elke pagina;
- subrubrieken in je blog moeten tussen H2-tags staan en subrubrieken dáárvan moeten H3's bevatten, enzovoort;
- elk kopje in je tekst moet waardevolle trefwoorden/zoekwoorden bevatten, anders is het verspilde ruimte;
- in langere stukken tekst kunnen kopjes de lezer behulpzaam zijn om meteen door te schakelen naar tekstdelen die ze het meest interessant vinden, een techniek die ook wel wordt aangeduid met scannend lezen.
Hoe gaat Blogger om met headers?
Zoals al opgemerkt, heeft Google het gebruik van H-tags in haar Bloggertoepassing (in 2003 overgenomen van maker Pyra-labs) nooit geoptimaliseerd. Een voorbeeld kan dat illustreren.
- plak de URL http://vermeldenswaard.blogspot.nl/ in de adresbalk van je browser en ga naar de homepage van het blog "Het vermelden waard";
- klik dan met de rechter muisknop op de naam van het blog “Het vermelden waard”;
- kies je vervolgens in het keuzemenu voor [Element inspecteren];
- dan zie je in het HTML-scherm dat zich dan ontvouwt, dat “Het vermelden waard” tussen H1-tags staat.
Herhaal je diezelfde procedure voor de berichtkop van een van de korte artikelintro’s die op de homepage zijn opgesomd, bijvoorbeeld voor “Kennis aangeleerde talen vervaagt bij dementie”, dan zie je dat die tekst is omsloten door H3 tags. Tot zover niet zo veel bijzonders, of het zou moeten zijn dat de H3-tag hier ook best een H2-tag had mogen zijn.
Klik je vervolgens op de “lees-meer-button” van zo’n artikelintro, dan brengt je dat op de eigenlijke blogpagina “Kennis aangeleerde talen vervaagt bij dementie”. In dit scherm blijkt overduidelijk dat Blogger in SEO-opzicht niet goed omgaat met de H-tags:
- de blognaam “Het vermelden waard” is nog steeds aangegeven met H1-tags;
- de titel van de blogpost “Kennis aangeleerde talen vervaagt bij dementie” is omgeven door H3-tags, terwijl deze titel op déze pagina juist het belangrijkste tekstelement weergeeft;
- voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines, moest op déze pagina “Kennis aangeleerde talen vervaagt bij dementie” juist omsloten zijn door H1-tags en de blogtitel “Het vermelden waard” door H2-tags.
Aanpassen van de H-tags in Blogger
Het gebruik van de H-tags in Blogger varieert dus naar gelang de plek waar de bezoeker zich bevindt. Is dat op de homepage of een archiefpagina van het blog, dan is de blogtitel het voornaamste tekstelement. Bevindt de lezer zich bij de blogpost zélf, dan moet de titel van die blogpost de meeste nadruk krijgen. Met name als een blogger al veel gepost heeft, zou het een hele opgave worden om al die posten een voor een aan te passen. Gelukkig zijn er op internet legio voorbeelden te vinden (voornamelijk Engelstalig) die door het tussenvoegen van enkele HTML-scripts in de blog-lay-out dit proces volledig automatisch voor je kunnen verzorgen. Wat dat betreft is de site van helpitx.com, waarvan de volledige link onder dit artikel is vermeld, een aanrader.
Denk er wel aan om vooraf je bestaande template te back-uppen zodat je ingeval van en calamiteit altijd weer terug kunt grijpen op de oude situatie.