InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Advertenties blokkeren in Safari

Advertenties blokkeren in Safari

Advertenties blokkeren in Safari De meeste gebruikers van een Mac browsen met Safari. Net zoals met alle browsers zie je hiermee overal afleidende advertenties op websites zoals Youtube, Facebook en Nu.nl. Al deze advertenties kan je echter blokkeren door middel van een makkelijk installeerbaar stukje software. De adblocker werkt zowel bij video's, tijdens het zoeken op Google en op verschillende sociale media's. Tekst, flash-reclame en pop-ups worden geblokkeerd waardoor je makkelijk en geconcentreerd over het net kan surfen.

Waarom wel of niet advertenties blokkeren?

De redenen om wel advertenties te blokkeren zijn eindeloos: je kan makkelijker vinden waar je naar op zoek bent, je wordt niet verleid producten te kopen waar je eigenlijk geen geld aan uit wilt geven en je kan veel sneller surfen. Vergeet echter niet dat heel veel websites al hun inkomsten vergaren uit advertenties. Zonder deze advertenties zouden de websites failliet gaan. Dat is een reden om geen adblocker te installeren. Er is ook een middenweg. Bij veel adblockers kan je namelijk zelf instellen of je op sommige websites wel advertenties wilt zien. Ook is het vaak mogelijk om de adblocker te pauzeren. Hierdoor steun je de websites die je bezoekt terwijl je op veel andere websites gewoonweg advertenties kan blokkeren.

De AdBlock extensie voor Safari

Een van de populairste extensies van de Safaribrowser is de AdBlock-extentie. De applicatie wordt genoemd in The New York Times, op CNN en op de Lifehacker website. De software is gratis en wordt ondersteund door eventuele donaties van gelukkige gebruikers. Al 20 miljoen gebruikers hebben deze software geïnstalleerd. De AdBlock extensie werkt ook op Google Chrome en Firefox.

Hoe installeer je Adblock voor Safari?

De software van AdBlock zit vast aan de browser. Dit betekent dat er geen software op de computer wordt geïnstalleerd als los programma maar dat het ''vastgemaakt'' wordt aan Safari. Hierdoor hoef je geen moeilijke installatieprocessen door, is het makkelijk weer te verwijderen en tijdelijk uit te zetten. De installatie van AdBlock is veilig en binnen een minuut klaar:
  1. Ga via Safari Extentions naar AdBlock
  2. Druk op ''get AdBlock now''
  3. Druk op ''add''
  4. AdBlock is geïnstalleerd

De AdBlock knop

AdBlock staat standaard aan op de achtergrond en zo blokkeert de AdBlock alle advertenties die hij automatisch identificeert. Als er advertenties zijn die hij niet automatisch meepakt of als je andere ongewenste afleidende elementen van een website wilt blokkeren kan je via de AdBlock-knop rechtsboven de optie ''blokkeer een advertentie op deze pagina'' gebruiken. Vervolgens kan je een geheel element blokkeren waardoor je het bij een volgend bezoek niet meer zal zien. Daarnaast kan je ervoor zorgen op bepaalde pagina's wel advertenties te tonen of kan je overige aanpassingen maken via ''opties.''

Hoe verwijder je AdBlock voor Safari?

Als je de AdBlock wilt verwijderen kan dit ook binnen enkele seconden zonder de browser te verlaten of de computer opnieuw op te starten.
  1. Druk in de Safari browser rechtsboven op het dropdownmenu
  2. Ga vervolgens naar ''settings'' of ''instellingen''
  3. Navigeer naar ''extensies''
  4. Druk op het prullenbakje naast AdBlock
  5. Klik op ''Remove''
  6. Adblock is verwijderd.

Lees verder

© 2014 - 2017 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Advertenties blokkeren in Safari"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 08-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Advertenties blokkeren
Schrijf mee!