InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Advertenties blokkeren in Firefox

Advertenties blokkeren in Firefox

Advertenties blokkeren in Firefox Gebruik je Firefox en word je gek van alle advertenties? Zowel de advertenties op Youtube als die op bekende nieuwssites zoals Nu.nl kunnen uitgeschakeld worden. Ook houdt een adblock-extensie irritante pop-ups tegen, advertenties tijdens je Google-zoekopdrachten en zelfs op Facebook. Op deze manier kan je de veiligste webbrowser ook gebruiken zonder irritante ads. Lees hier hoe je de advertenties stopt via eenvoudige downloadprocedures en hoe je er weer van af kan komen.

Verschillende adblockers

Er zijn verschillende adblock-extensies te vinden op Firefox. Sommige zijn specifiek gericht op flash-advertenties zoals Flasblock. Andere simpele advertentieblokkeerprogramma's zijn Maximum Adblock, Adblock Lite en Simple Adblock. De meest gebruikte en best gewaardeerde adblocker binnen Firefox is echter Adblock Plus. Ik zal voornamelijk de installatie hiervan bespreken aangezien de andere adblockers minder hoog in aanzien staan. Wil je toch een ander dan zal deze handleiding je alsnog helpen bij de installatie aangezien de meeste blockers op elkaar gebaseerd zijn.

Adblock Plus

  • Blokkeert advertenties, ook van Google
  • Blokkeert reclame bij YouTube clips
  • Installatie van een minuut
  • Veilig en virusvrij

Omdat de Adblock solidair staat tegenover kleine websites, die hun bestaan danken aan advertenties, worden onopvallende advertenties niet geblokkeerd. Als je wilt kan je deze ook blokkeren, hier later meer over. Voor de rest worden praktisch alle ads op alle websites tegengehouden, zolang het binnen de Firefox-browser is.

Hoe download je de AdBlock Plus?

Er zijn verschillende manieren om bij de download te komen. Ik zal ten eerste de makkelijkste manier beschrijven.
  1. Je klikt bovenaan je browser op het drop-downmenu
  2. Vervolgens selecteer je add-ons
  3. Je zoekt naar de Adblocker naar keuze, in dit geval Adblock Plus
  4. Selecteer de optie naar keuze en klik op de knop Install
  5. Vervolgens zal de download in de browser beginnen
  6. Na enkele seconden is je Adblock geïnstalleerd!

De Adblock Plus veranderen

Als je de Adblock Plus weer wilt verwijderen of wilt aanpassen moet je weer naar het add-onmenu gaan en bij het kopje 'extenties'.

Bij de opties kan je de automatische updates aan- of uitzetten. Ook kan je doneren aan de maker als je heel erg blij bent met de Adblock. Daarnaast kan je ervoor zorgen om alle advertenties genadeloos te blokkeren, ook de advertenties op kleine websites. Dit moet via 'Filter preferences' en vervolgens het vakje uitvinken naast 'allow some none intrusive advertising'. Tenslotte kan je de Adblock Plus wel of niet in het add-onmenu tonen en als je hem zat bent deïnstaleren met één klik op de knop. Een alternatief is om hem te 'disablen', hiermee zet je de Adblock tijdelijk uit en kan je hem zonder installatie weer activeren.

Als je ook pop-ups tegen wilt houden kan je de 'Adblock Plus Pop-Up Addon' installeren op dezelfde manier als je de Adblock zelf installeert. Dit is een toevoeging op je Adblock en zorgt ervoor dat irritante pop-upadvertenties ook tegen worden gehouden. Hiermee ben je geheel beschermd tegen de advertenties binnen Firefox.

Lees verder

© 2012 - 2017 Sveneras, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Adblock Plus Software
  • Firefox Software

Reageer op het artikel "Advertenties blokkeren in Firefox"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 20-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Advertenties blokkeren
Schrijf mee!