InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Toetsenbord geeft verkeerde tekens weer, wat te doen?

Toetsenbord geeft verkeerde tekens weer, wat te doen?

Toetsenbord geeft verkeerde tekens weer, wat te doen? Op je toetsenbord zitten verschillende leestekens en symbolen die je kunt maken door gebruik van de Shift of Alt toets in combinatie met de toets waarop het gewenste leesteken of symbool staat afgebeeld. Zo maak je een apenstaartje met Alt+2 en een ampersand met Shift+7. Nu kan het weleens voorkomen dat je toetsenbord ineens raar doet. In plaats van een asterisk krijg je ineens een underscore en een openingshaakje wordt een sluitingshaakje. Hoe komt dit en wat kun je er aan doen? We nemen hier de drie belangrijkste toetsenbordproblemen door.

Inhoud

Aanhalingstekens doen het niet

Veel computers maken gebruik van een zogeheten 'dode toets'. Je typt een aanhalingsteken maar ziet niets verschijnen op het toetsenbord. Wanneer je vervolgens een letter of een spatie typt verschijnt zowel het aanhalingsteken als de letter (of alleen het aanhalingsteken in het geval van een spatie). Wanneer je een aanhalingsteken wilt typen en de zin daarna wilt beginnen met een letter e, dan dien je na de ' eerst een spatie te typen om te voorkomen dat je scherm een é toont. Het kan echter voorkomen dat de dode toetst niet werkt. In dat geval ben je waarschijnlijk ingesteld op een toetsenborddefinitie die de dode toets niet ondersteunt.

Om dit te herstellen doorloop je de volgende stappen:
  1. Ga naar Start
  2. Klik op Instellingen of Configuratiescherm.
  3. Klik op Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen.
  4. Ga naar het tabblad Talen of Toetsenborden en Talen.
  5. Klik op de knop Details om naar het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen te gaan.
  6. Kies voor het tabblad Instellingen.
  7. Zorg ervoor dat je kiest voor de Nederlandse toetsenborddefinite met als toetsenbordindeling 'Verenigde Staten (internationaal)'
  8. Verwijderen in het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen de vorige ingestelde taal (deze ondersteunt de dode toets klaarblijkelijk niet).

Aanhalingsteken wordt een apenstaartje (@)

Wanneer je op een andere dan je eigen toetsenbord werkt, dan kan het zijn dat de toetsencombinatie die je normaal gebruikt voor een aanhalingsteken nu ineens een apenstaartje weergeeft en het haakje openen ineens het hekje sluiten maakt. Allereerst is het mogelijk dat het toetsenbord waarop je werkt geen QWERTY-toetsenbord is maar bijvoorbeeld een AZERTY-indeling gebruikt, wat voor kan komen in bijvoorbeeld België en Frankrijk. Deze is namelijk handiger voor het gebruik van de Franse taal. Ook een Brits toetsenbord heeft enkele andere details. Zo tref je er het £-teken en staat er boven het cijfer 2 een aanhalingsteken in plaats van een apenstaartje.

Ook wanneer je een toetsenbord gebruikt dat er uiterlijk anders uit ziet, kun je het nog steeds gebruiken met de Nederlandse of Amerikaanse instelling. Hiervoor doorloop je de volgende stappen:
  1. Ga naar Start
  3. Klik of dubbelklik op Landinstellingen of Toetsenborden of andere invoermethoden wijzigen (afhankelijk van je systeem).
  5. Klik op de knop Details om naar het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen te gaan of op Toetsenborden wijzigen.
  6. Kies in de lijst voor het Amerikaans toetsenbord ofwel 'Nederlands taalgebied met toetsenbord uit de Verenigde Staten (internationaal)'.
  7. Klik indien dit nog niet de instelling was op de knop Toevoegen.
  8. Verwijderen in het dialoogvenster Tekstservices en invoertalen het toetsenbord met de vermelding 'Verenigd Koninkrijk' indien deze eerder was ingeschakeld.

Een letter wordt een cijfer

Nieuwe laptopgebruikers kunnen hier nog wel eens last van hebben. Je typt een letter in maar het scherm geeft een cijfer weer. Veel laptops hebben geen apart nummerblok en om die reden hebben lettertoetsen een extra functie. Door de NumLock functie in te schakelen activeer je de numerieke functie van bepaalde lettertoetsen. Zo wordt de J een 1, de K een 2, de L een 3, etc.

Je kunt dit weer ongedaan maken door de NumLock toets nogmaals in te drukken. Werkt dit niet? Soms moet je de NumLock toets indrukken in combinatie met de Fn toets.

Toets defect

Het is natuurlijk ook mogelijk dat een of meer toetsen van je toetsenbord zijn uitgevallen. Je kunt dit defect proberen te verhelpen door de toets wat harder aan te drukken of eventueel met een klein druppeltje lijm vast te lijmen als er een stukje plastic is afgebroken. Toetsen die eenmaal kapot zijn, zijn echter in de meeste gevallen niet meer te repareren waardoor er niets anders op zit dan een nieuw toetsenbord te kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het ApenstaartjeHet ApenstaartjeWe gebruiken het tegenwoordig dagelijks, het apenstaartje @, het teken dat op elk computerklavier meer slijtage vertoont…
QWERTY versus AZERTYQWERTY versus AZERTYEr zijn vele soorten toetsenbord-indelingen, zoals jullie weten. We gaan het in dit artikel hebben over de twee belangri…
Hoe kun je de taalinstelling toetsenbord veranderen?Hoe kun je de taalinstelling toetsenbord veranderen?Qwerty! Het is de normale toetsenbord indeling, zoals we dat in ons land gewend zijn. Er zijn echter veel landen alwaar…
Leren blindtypenLeren blindtypenBlindtypen is het typen van woorden en zinnen zonder gebruik te maken van zicht om deze toetsen terug te vinden. Blindty…
Apenstaartje (Engels: at-teken)Apenstaartje (Engels: at-teken)Het apenstaartje is een apart leesteken dat voornamelijk wordt gebruikt in emailadressen om de naam en het adres van elk…
Bronnen en referenties
  • Microsoft
  • ComputerIdee

Reageer op het artikel "Toetsenbord geeft verkeerde tekens weer, wat te doen?"

Reacties

Dejaegere Cy, 18-05-2018 10:22 #7
Geachte,
Wat is de reden dat ik de num lock kan gebruiken voor de tekens op het cijferbord maar niet de cijfers
Vorraf dank voor uw reactie

Guido, 21-02-2017 18:41 #6
Hallo, ik krijg geen @ teken als ik ctrl en de 2 indruk op mijn pc.

Krakske, 19-02-2017 09:02 #5
Op mijn notebook staat plots het scherm op zijn kop? Wat is er gebeurd en hoe los ik het op zodat het weer leesbaar komt?

Emmy, 23-10-2016 22:45 #4
Ik type shift en underscore en krijg een? Wat nu?

Kris, 23-10-2016 20:53 #3
Het toetsenbord van mijn laptop geeft meerdere karakters weer bij elke toetsaanslag. Zo wordt de s plots sé en bijvoorbeeld de h wordt hè! Ik geloof alle combinaties van CTRL+SHIFT en Fn+NumLock en dergelijke al geprobeerd te hebben maar niets schijnt te lukken. Iemand een gouden tip aub? Alvast hartelijk dank!

Geert, 19-08-2016 15:26 #2
Wanneer ik op de letter m druk komt er steeds een plusteken op het scherm, wat te doen?

Annemiek, 26-03-2015 15:06 #1
Ik wil graag@ teken plaatsen maar dat doet t niet krijg dan " teken hoe kan ik dit oplossen!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 22-02-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 7
Schrijf mee!