InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Leren blindtypen

Leren blindtypen

Leren blindtypen Blindtypen is het typen van woorden en zinnen zonder gebruik te maken van zicht om deze toetsen terug te vinden. Blindtypen vergt wat enige oefening om het onder de knie te krijgen maar eens je er mee vertrokken bent typ je teksten in een mum van tijd.

Wat is blindtypen

Blindtypen is het typen van letters en cijfers op je klavierbord zonder gebruik te maken om deze tekens te vinden. Blindtypen gebeurt meestal met het plaatsen van acht vingers in een horizontale rij langs het midden van het toetsenbord. Op een standaard nederlands toetsenbord staan op de middelste rij toetsen de letters 'asdf' aan de linkerkant en jsf aan de rechterkant, dit toetsenbord noemen we dan een QWERTY-toetsenbord omdat deze de eerste letters zijn op je toetsenbord. Een andere vorm van toetsenbord is de AZERTY, deze word onder andere gebruikt als Belgisch standaard toetsenbord.

Hoe moet ik blindtypen

Je begint altijd met het plaatsen van je vingers op de 'start positie'. De startpositie zijn de middelste rij toetsen te beginnen met namelijk -ASDFJKL;-. De linkerhand hoort op de ASDF en de rechter hand dus op de JKL en de ;. De duimen worden alleen gebruikt om de spatiebalk te bedienen. Je kan ook zien en voelen dat op het toetsenbord van je computer de F en de J speciaal gemarkeerd zijn met voelbaar punt of lijntje waardoor je altijd weet waar deze zich bevinden, zo kan je altijd terug komen tot de juiste startpositie.

Met welke vingers typ ik welke letters

Linkerhand

  • Je pink: deze staat op de startpositie A en bedien je ook de letters Q en Z mee.
  • ringvinger: deze staat op startpositie S en bedien je ook de letters W en X mee.
  • Middelvinger: deze staat op de startpositie D en bedien je ook de letters E en c mee.
  • Wijsvinger: deze staat op de startpositie F en bedien je ook de letters R, V, T, G en B mee.

Rechterhand

  • Je pink: deze staat op de startpositie ; en bedien je ook de letters P en / mee.
  • ringvinger: deze staat op startpositie L en bedien je ook de letters O en . mee.
  • Middelvinger: deze staat op de startpositie K en bedien je ook de letters I en , mee.
  • Wijsvinger: deze staat op de startpositie J en bedien je ook de letters U, M, H, N en Y mee.

Numeriek klavier

Meestal staat er rechts van het het toetsenbord ook een numeriek klavier apart met de cijfers 0 tot 9. Deze vereisen net als bij het gewoon toetsenbord dat je deze kan blind typen. Ook hier kan je een voelbaar puntje of streepje terug vinden op nummer 5 om je weg altijd terug te vinden tot je startpositie. Dit gedeelte wordt altijd met de rechterhand getypt.

Training

Wanneer je via een zoekmachine blindtypen intikt zul je verschillende soorten spelletjes tegenkomen die je al enige weg op gang kunnen brengen om de toetsen te leren kennen. Ook kan je Cd-roms kopen via internet of in je lokale boekhandel om proffessioneel te leren blindtypen.
Gerelateerde artikelen
Is het QWERTY-toetsenbord het ideale toetsenbord?Is het QWERTY-toetsenbord het ideale toetsenbord?Je denkt er waarschijnlijk niet elke dag bij na, maar je maakt er waarschijnlijk wel elke dag gebruik van: het QWERTY-to…
Leren blind typen volgens het tienvingersysteemLeren blind typen volgens het tienvingersysteemDenk jij er wel eens over na om je typevaardigheden op de proef te stellen? Snel en efficiënt kunnen typen blijkt in een…
Typecursus  Snel leren typen met 10 vingersTypecursus Snel leren typen met 10 vingersHet snel en blind leren typen met 10 vingers is het doel van een typecursus. Blind leren typen gaat veel sneller dan met…
Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muisEfficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muisHet gebruik van de muis is heel eenvoudig, maar niet erg goed voor de productiviteit. Het is een stuk efficiënter wannee…
Typecursus: Snel leren typenTypecursus: Snel leren typenSnel kunnen typen kan erg handig zijn voor op het werk of tijdens de studie. Er zijn ook mensen die het echt voor hun ba…

Reageer op het artikel "Leren blindtypen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!