InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Cybercriminelen pakken kleine ondernemers - wat te doen

Cybercriminelen pakken kleine ondernemers - wat te doen

Cybercriminelen pakken kleine ondernemers - wat te doen Kleine ondernemers zijn regelmatig het doelwit van cybercriminelen. Ze krijgen spookfacturen, komen op een nepwebsite terecht of het internetbankieren wordt gehackt, of nog erger: eenmansbedrijven en zzp’ers zien hun bankrekening geplunderd. Opletten en jezelf digitaal beschermen is het parool. Maar hoe? Er zijn een paar manieren om de cybercriminelen de toegang tot jouw account te ontzeggen, want wie slachtoffer wordt van phishing heeft daar heel veel last van en kan er veel geld door verliezen.

Hoe kleine ondernemers hun bedrijf kunnen beschermen

Cybercriminelen

Cybercriminelen zijn criminelen die gebruikmaken van de digitale mogelijkheden. Ze maken bijvoorbeeld een neppagina op het wereldwijde web, die lijkt op een vertrouwde website van je bank. De neppagina verschijnt in beeld vóór de officiële bankpagina, als je wilt inloggen om te gaan internetbanieren. Of je even een code wilt intoetsen, om te verifiëren dat jij het bent, vraagt de pagina, die eruitziet als de pagina van je bank. De kleuren van de bank en de logo’s kloppen, waarmee de ondernemer op het verkeerde been gezet wordt. Als je dan de aangegeven code intikt en dat accordeert door op de toets te drukken die de pagina aanwijst, ben je het haasje. De code staat voor een bedrag en dat bedrag wordt direct van je rekening afgeschreven. Het geld verdwijnt bij de klik naar een bankrekening in bijvoorbeeld Polen. Het is slechts een voorbeeld van de cybercriminelen-praktijk.

Internetcriminelen en kleine ondernemers

Cybercriminelen zijn internetcriminelen. Steeds meer betaalverkeer gaat digitaal en daar spelen de intercriminelen op in. Wie vermoedt dat hij is gehackt moet direct zijn bank bellen om zijn rekening te laten blokkeren. Vaak is het al te laat. Het geld is verdwenen en de bank en de rekeningeigenaar kunnen er niets meer aan doen. Internetcriminelen pakken vaak particulieren aan, maar kleine ondernemers zijn ook doelwit. Bij ondernemers valt meer te halen dan bij particulieren en de ondernemers hebben het vaak te druk, zijn te gejaagd om goed te kijken wat er van hun gevraagd wordt. Te snel is de gevraagde actie uitgevoerd en de cybercrimineel in de kaart gespeeld.

Systeembeheer

Grote ondernemingen hebben specialisten in dienst die de malafide praktijken herkennen en niet in de trucs trappen die hun worden voorgeschoteld. Een zzp’er moet alles in zijn bedrijf zelf doen. Ook het internetgedeelte. Drukte, haast en onervarenheid laten de kleine ondernemer stappen zetten die heel veel geld kosten. De consequenties kunnen groot zijn. Het kan de zzp’er de kop kosten en kleine onderneming kunnen voor een faillissement komen te staan.

Hacken

Het duurt vaak even voordat de ondernemer door heeft dat zijn bankrekening gehackt is. Dan is het al te laat. Voor de ondernemer is het belangrijk dat hij ook kaas heeft gegeten van deze risico’s. Hij moet zijn netwerk laten beveiligen en alert zijn op hackers.

Veel geld

Het blijkt dat internetcriminelen per jaar in Nederland voor meer dan een miljard frauderen. Ze verdonkeremanen het geld van hard werkende ondernemers. Banken vergoeden lang niet altijd coulant. Meestal is het geld kwijt en vergoedt de bank helemaal niets. De gedupeerden moeten zelf bewijzen dat ze geen schuld hebben aan de internetkraak en dat bewijs is moeilijk te leveren.

Phishing

Er lopen reclamecampagnes die particulieren en bedrijven waarschuwen tegen phishing, hengelen door onbevoegden naar gegevens van jouw account. Burgers zijn daarmee gewaarschuwd, menen de banken. Toch zijn ook de banken debet aan de risico’s. Zij sturen particulieren en bedrijven meer en meer richting internetbankieren en stellen daarmee hun klanten ook bloot aan internetcriminelen. De banken bouwen wel steeds meer sluizen in om internetbankieren veiliger te maken.

Wat te doen?

Om cybercriminelen een slag voor te zijn en om te voorkomen dat zij hun slag kunnen slaan, kun je een aantal maatregelen nemen:
  • Open geen onbetrouwbaar ogende mail;
  • gebruikt officiële software;
  • download alleen software uit betrouwbare bron;
  • wees terughoudend in het online vermelden van persoonsgegevens;
  • internetbankier op een aparte computer;
  • zorg voor professionele antivirusprogramma’s;
  • zorg voor dagelijkse updating van de antivirusprogramma’s;
  • verstuur gevoelige informatie versleuteld;
  • hou privé en werk op de computer gescheiden;
  • deel geen wachtwoorden en inlogcodes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe veilig is internetbankieren?Hoe veilig is internetbankieren?Internetbankieren is ontzettend populair. Via internet kun je tegenwoordig snel op al je apparaten je bankzaken regelen.…
Veilig internetbankieren: phishing en malwareDe meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: dire…
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Gratis antivirus software voor tablet en smartphoneGratis antivirus software voor tablet en smartphoneNiet alleen je computer loopt kans op besmetting met virussen, wormen en Trojan horses, ook je mobiele telefoon en table…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Cybercriminelen pakken kleine ondernemers - wat te doen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-08-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!